Test Bridgestone T30
Het segment van sportieve toerbanden is structureel groeiende in Europa en in de Benelux is 47% van alle radiaalbanden een sporttoerder. Bridgestone claimt marktleider te zijn en aangezien men dat graag zo wil houden, was een opvolger van de BT-023 nodig om alle nieuwkomers, waaronder de verse Pirelli Angel GT, weerwoord te kunnen geven. Welkom T30! Hiermee is tevens de omslag naar de nieuwe typenamen compleet. De BT-aanduiding met een getal erachter is losgelaten ten faveure van een R, S of T om aan te duiden of een band in het race-, sport- of toersegment valt. Die helderheid is verfrissend. Helaas vermeed de Japanse logica om alle banden van een bepaalde generatie van een gelijk serienummer te voorzien en dus hebben we nu de R10, S20 en T30. De belangrijkste claim van de T30 ten opzichte van de BT-023 is een lichter, maar vooral neutraler stuurgedrag. Daarnaast is gewerkt aan een verbeterde bochtstabiliteit, meer grip op droge weg en meer grip op een nat wegdek. Helaas voor de lezer, maar gelukkig voor ons, viel dit laatste niet te testen in zuidelijk Spanje. Er is geen claim voor een langere levensduur en gezien de sprong voorwaarts van die nieuwe Pirelli (+30%) kon dat wel eens onhandig zijn. Voor de T30 grijpt Bridgestone uiteraard in haar bestaande arsenaal technieken, waarbij de grootste veranderingen komen uit een herontwerp van het karkas en een gewijzigd profiel. Het karkas wordt nu steeds stijver naarmate de hellingshoek toeneemt. Rechtuit wil je een relatief soepel karkas, zodat hobbels worden geabsorbeerd, terwijl in de bocht juist heel weinig beweging gewenst is, voor een direct stuurgevoel. Ook het profiel is hierop aangepast en aan de zijkant is minder profiel dan bij de BT-023. Minder profiel betekent minder beweging in het loopvlak, men noemt dat blokstijfheid. Hierdoor is de stuurprecisie bij grote hellingshoeken beter. Ook geeft dit meer grip, doordat simpelweg meer rubber het wegdek masseert. De voorband bestaat uit één compound met een hoog aandeel silica, voor een goede grip op koud en nat. Achter vertrouwt men op een harde middenstrook met aan de zijkanten de zachtere compound met wederom dat hoge silica-aandeel. Bridgestone wil de T30 breed inzetten en daarom zijn allroad-maten leverbaar als de 110/80-19 en voor wat rijpere BMW’s een 160/60-18. Ook zijn enkele maten leverbaar in een GT-uitvoering, welke primair bedoeld is voor zware en krachtige toermotoren zoals BMW R1200RT, VFR1200, FJR1300 of een Pan-European. Die voorband heeft een iets gewijzigd profiel en in plaats van een mono-spiral (dat is één lange draad welke om de lengterichting wordt gewonden) een cross-belt karkas, die iets stijver is en daardoor ondanks het hogere gewicht toch een licht stuurgedrag geeft. De achterband is voorzien van een extra koordlaag, om de grotere belasting beter te kunnen weerstaan. Vreemd genoeg is de ‘load index’ niet hoger. De route voert over diverse berg- en heuvelwegen, met een grote variatie in snelheid, hoogte en asfaltsoort. Alle machines staan op de voorgeschreven bandenspanning en de vering is door Bridgestone’s testrijder afgesteld, maar de wijzigingen zijn miniem geweest; de meeste machines zijn een tikje comfortabeler afgesteld door de demping wat zachter af te stellen. Allereerst ontferm ik me over een Kawasaki Z1000SX en meteen valt op dat shimmy ontbreekt, ook bij koude banden. Het bullige blok in combinatie met het prachtig neutrale rijwielgedeelte maakt dit tot een genot. Deze machine is, net als een Triumph Street Triple, eigenlijk het antwoord op alle vragen van een sportieve rijder en T30’s spelen dat spel prima mee. De machine is met geringe kracht van zijn lijn af te brengen, dus het initiële insturen is prima, lichter dan dat van die nieuwe Pirelli’s. Onder lastwisselingen (gas open en dicht) gedragen de banden zich absoluut neutraal en het oprichtmoment bij remmen is wel wat aanwezig, maar zeer acceptabel. Hard omgooien in opeenvolgende bochtcombinaties gaat heel fraai en – conform de claim – inderdaad neutraal. De machine valt niet verder de bocht in als je dat niet wilt, maar blijft wel goed doorsturen mocht dat nodig zijn. Ook bij de BMW F800R, de Yamaha FZ8 en de Kawa Z800 wordt dit beeld steeds bevestigd. Het enige stukje snelweg in deze toer is leeg en daarop blijkt de stabiliteit op hoge snelheid uitstekend, want met 250 op de teller van de Z1000SX, in een lange rechterbocht met lange hobbels erin, zijn de veerelementen voelbaar aan het werk, maar de machine spoort keurig. Nu is het de beurt aan de GT-versies van de T30, waarbij interessant is dat de maat 190/55-17 nu voor zware toermachine helemaal ingeburgerd is, nadat dit eerst een echte ‘racemaat’ was. De R1200RT blijkt erg neutraal en het is moeilijk te geloven wat voor een gooi- en smijtfiets dit is, zijn formaat in aanmerking nemende. De FJR is wat minder in het hele vlotte omgooien, maar vertoont evenals alle andere machines dat neutrale en gemakkelijk stuurgedrag. Het is een frappant gezicht om een GTR1400 hele lange lichtzwarte strepen op het asfalt te zien trekken. Is het nu zo dat onder volle acceleratie het stof van het zeer stoffige asfalt wordt geveegd of wordt er steeds een dun laagje rubber gepenseeld? Feit is wel dat de grip zelfs hier op het krijtachtige asfalt nooit de limiterende factor is. Daarvoor zul je naar een circuit moeten en eigenlijk geeft dat al aan dat het met die grip wel snor zit. De T30 is de nieuwe topper van Bridgestone’s sporttoer-range en dientengevolge ligt het prijsniveau op dat van zijn voorganger, de BT-023. Omdat dit segment groeiende is, wil Bridgestone een breed programma aanbieden en blijft die BT-023 leverbaar, tegen een prijs die nu zo’n 15% lager ligt. Voor de koopjesjagers blijft de BT-021 eveneens in de folder staan en die is op zo’n 70% geprijsd ten opzichte van de T30. Die hier voorgestelde T30 en T30GT blijken in ieder geval lekker neutrale banden met een fijn ‘rond’ stuurkarakter. [Beeld + BU’s] [opening: BridgestoneT30_37] Ook een toerkanon de Kawasaki 1400GTR stuurt heerlijk neutraal met de T30’s. [BATTLAX_T30F + BATTLAX_T30F_GT] Links de ‘gewone’ voorband en rechts de GT-uitvoering, bedoeld voor de zwaardere toermachines. Deze heeft een gewijzigd profiel en in plaats van een mono-spiral een iets stijver cross-belt karkas. [IMG_0124] De T30, niet alleen rond van vorm, maar ook rond van stuurkarakter.