Piaggio wint geschil over Chinese Vespa-kopie
Afgelopen maand heeft Piaggio een geschil over een Vespa-kopie tegen de Chinese fabrikant Zhejiang Zhongneng voor het Gerecht van de Europese Unie gewonnen.
Er worden wereldwijd vele motorfietsen gekopieerd door veelal Chinese fabrikanten. Dat de Vespa daarbij een bijzonder populair kopieerobject is zal niemand verbazen. Piaggio’s bekendste scooter geniet al tientallen jaren grote populariteit en is ook buiten Italië al decennia een cultobject. Om ervoor te zorgen dat dit niet verandert, gaat Piaggio conflicten niet uit de weg en onderneemt indien nodig juridische stappen tegen Vespa-imitators.
Zoals Piaggio zelf eind mei 2020 aankondigde, werd een juridisch geschil tegen een niet nader genoemde Chinese fabrikant, die het ontwerp van de Vespa zou hebben gekopieerd, in het voordeel van de Italianen beslist. Als gevolg hiervan werd de productie van een Vespa-kopie verhinderd.
De Chinese Vespa zou voor het eerst te zien zijn geweest op de 2019-editie van de EICMA in Milaan, maar werd na een klacht van Piaggio verwijderd uit het expositiecentrum. In de daaropvolgende rechtszaak oordeelde het EU Intellectual Property Office (EUIPO) dat de Chinese Vespa ‘vrij nauwkeurig’ kenmerken van de Primavera had en dat de scooter een ‘eigen karakter’ miste.
De Chinese fabrikant Zhejiang Zhongneng liet het daar niet bij zitten. Het diende een aanvraag in bij het EU Bureau voor Intellectuele Eigendom (EUIPO) om Piaggio’s merkaanvraag met betrekking tot de voertuigvorm van de Vespa ongedaan te maken. In 2021 werden de Chinezen door het EUIPO in het gelijk gesteld omdat er geen bewijs van onderscheidend vermogen was. Interessant feit: het Italiaanse motormerk Moto Morini maakt sinds 2018 deel uit van de Zhongneng Vehicle Group.
Zoals te verwachten viel, tekende Piaggio beroep aan en dat bleek afgelopen maand dus een succesvol beroep. Er was blijkbaar sprake van een beoordelingsfout, waardoor de eerdere uitspraak werd vernietigd. Piaggio kon overtuigend onderscheidend vermogen aantonen met wereldwijde herkenbaarheid, waaronder verwijzingen naar wereldwijde fanclubs, Vespa scooters in diverse musea en zelfs prominente film- en televisieoptredens.