Op bezoek bij zuiger-edelsmid Elko König
De werkzaamheden van het bedrijf Elko König zijn met drie woorden te omschrijven: gieten, bewerken en coaten. Maar achter die vage omschrijving gaat een uitgebreid product- en bewerkingsportfolio schuil, dat alles omvat wat motoren nodig hebben qua zuigers.
De zuigers van moderne viertaktmotoren zijn gebaseerd op gesmede vormstukken. Die hebben een fijnere structuur en ze hebben een hogere sterkte dan gegoten zuigers. Duitse en Italiaanse bedrijven leveren de gesmede vormstukken aan. Er worden pogingen gedaan om meertraps smeedprocessen te introduceren bij serieproductie om nog beter uitgangsmateriaal te creëren. Een lastige kwestie is het ontwerp en de bewerking van wat de ontwerpers de naaf van de zuiger noemen: het is het gebied dat de zuigerpen vasthoudt. Zuigerpennen die strak in twee perfect cilindrische boringen liggen zijn al lang niet langer state of the art.
De reden hiervoor ligt in de spanningen op de zuigerpen. Onder volledige verbrandingsdruk na ontsteking van het mengsel buigt hij aan de uiteinden tot vier honderdste millimeter naar beneden. De resulterende minimale uitlijnfout in een ronde boring kan ervoor zorgen dat de overgang van de zuigernaaf naar de zuigerkop voortdurend lichtjes heen en weer buigt. Dit kan leiden tot scheuren in dit gebied.
De productie van zuigers is kortom een complex proces. Hoe dat precies in z’n werk gaat bij Elko König, lees je in MotoPlus 24/2023, waar we een kijkje in de keuken van de Oostenrijkse zuigerspecialist nemen! Nog geen abonnement, maar wel elke twee weken een nieuwe editie op de deurmat? Klik dan gewoon even hier…