Indian Spirit of Munro
Naar voorbeeld van Burt Munro’s legendarische recordmachine bouwde Indian een prachtige hogesnelheidssigaar. Een nadere kennismaking met deze rijdende showmachine, die tegelijkertijd de opmaat vormt naar de presentatie van een nieuwe Indian en een eerbetoon is aan de aimabele en snelle Nieuw-Zeelander. Burt Munro (1899 – 1978) was een man van snelheidsrecords maar bescheiden van karakter. Een monument zou niet aan hem besteed zijn geweest, maar als het er dan toch moest komen, dan in de vorm van deze machine. Snel, laag, krachtig en vooral rijklaar. Het enige dat hem misschien had kunnen irriteren, is dat deze Spirit of Munro een aantal industrieel vervaardigde onderdelen telt. Munro was er immers aan gewend om alles zelf te maken – met veel tijd en engelengeduld als belangrijkste gereedschap. Zo kostte het hem bijvoorbeeld vijf volle maanden om uit het staal van een vrachtwagenas een paar drijfstangen te smeden. Maar die waren dan ook dusdanig sterk dat ze het ruim twintig jaar uithielden…. Maar misschien had Munro ook wel kunnen genieten van de stevige ondersteuning van een industrieel concern als Polaris/Victory/Indian en de samenwerking met het Zwitserse constructie- en designafdeling van Swissauto. Ongetwijfeld had hij zelf graag een blok gebruikt dat als voorbode van een grootschalige serieproductie vele malen sterker zou zijn dan de Scout V-twin uit zijn dagen. En misschien had hij ook dankbaar gebruik gemaakt van wielen en banden waarvoor het dagelijkse kost is om 300 km/uur te knallen. Wie weet…. In deze Spirit of Munro huist in ieder geval een voorserie-exemplaar van het nieuw ontwikkelde Thunder Stroke 111 Indian-motorblok. Aangezien het frame op de foto’s nagenoeg compleet verborgen is en er in de persinfo nauwelijks wordt aangestipt, is aannemelijk dat het in grote lijnen overeenkomt met het uiteindelijke productieframe. Als we de geruchten mogen geloven, gaat het om een dubbel wiegframe van stalen buis. Ook omdat de bovenste buizen in twee bogen over het blok worden geleid. En waar bij deze Spirit de beide zijsteunen een plek hebben, zouden op deze plek bij het te verwachten cruiser-model uiteindelijk de duovoetsteunen kunnen zitten. Wat we op dat model in ieder geval niet terug gaan zien, is de gestroomlijnde aluminium carrosserie. Deze ‘sigaar’ is bij Jeb’s Metal in het Californische Long Beach met de hand gemaakt, iets wat Burt Munro zondermeer had aangesproken. Jeb Scolman, de eigenaar, heeft niet alleen ervaring met het maken van stroomlijndelen voor hogesnelheidsvoertuigen, die op zoutvlaktes op recordjacht gaan, maar geniet ook bekendheid als leverancier van de carrosseriedelen voor kostbare oude auto’s. En dat doet de Amerikaan met een geweldige precisie en gevoel, waarvan deze Spirit of Munro een prachtig voorbeeld is. Jammer is wel dat de Spirit dit seizoen uitsluitend als showmodel de wereld rondgaat en daarbij, als het al gebeurt, alleen zeer langzaam rijdt. Het moet in ieder geval een machtig gevoel zijn om je achter de strak gesneden aluminium huid van de Spirit op te vouwen, je in het zadel naar achteren te laten glijden en achter het ruitje weg te duiken. En uiteindelijk met de rechterhand de geest van Burt Munro tot leven te wekken. [bu’s] [p. 34] Achter de sigaar-stroomlijn gaan lichte en hoogwaardige aluminium onderdelen schuil. Het digitale dashboard zou Burt Munro ten zeerste verbaasd hebben, maar past uistekend bij het technisch purisme van de Spirit. Het start nummer slaat op de cilinderinhoud in cubic inches van de V-twin. [p. 35 boven] Het origineel stond nog smaller en lager op zijn wielen dan de hedendaagse interpretatie. [p. 35 onder] “Ober, er zit kurk in mijn benzine!”. Het mag de pret niet drukken. Net als de tankdop bestaat ook het zitje uit natuurlijk materiaal: leer. Sponsor Jack Daniels heeft nog een goede tip om ‘Bottles and Throttles’ niet met elkaar te mixen. [p. 36, boven] Ook vanaf de achterzijde oogt de carrosserie als om door een ringetje te halen en valt de diepe glans in de lak op. INTERVIEW GARY GRAY Gary Gray stond al aan de wieg van verscheidene Victory-modellen, waaronder de Vision, voor hij als hoofd productplanning aan de ontwikkeling van de nieuwe Indian begon. ? Gary, de Spirit of Munro is gemotoriseerd beeldhouwwerk, een heerlijk voorproefje op de komende Indian-modellen. Wat zijn jullie met dit showmodel van plan? ! “We hebben deze machine als blikvanger voor de nieuwe Thunder Stroke 111 gebouwd en om onze innovatieve merk Indian met de roemruchte geschiedenis te verbinden. Dit seizoen gebruiken we het puur als showmodel en wat we er daarna mee gaan doen, weten we nog niet.” ? Heeft er al iemand mee gereden? ! “Alleen bij evenementen. Hij was pas een paar uur voor de presentatie van onze nieuwe motorblok klaar.” ? Zit er een run op de Bonneville zoutvlaktes in? ! “Dat zou ik op een mooie dag graag eens meemaken, maar dat is niet ons belangrijkste doel. Net zoals het realiseren van wat voor een record dan ook. Dat neemt niet weg dat we benieuwd zijn naar de snelheid die de Thunder Stroke 111 in deze vorm op een zoutvlakte zou kunnen bereiken.” ? Er wordt gesuggereerd dat het nieuwe Indian-blok met stoterstangen en slechts twee kleppen per cilinder net zo sterk zou zijn als de vierkleps Victory-motor. Klopt dat? ! “De Thunder Stroke 111 zal hoe dan ook een dikke 160 Nm aan koppel gaan leveren.” ? Hoe zijn jullie er in geslaagd om het luchtgekoelde blok voldoende te koelen, met name op kritieke plekken als het uitlaatgedeelte achter de achterste cilinder? ! “De koeling was van meet af aan een belangrijk onderdeel van dit project. We hebben enorm veel vergelijkende data verzameld, metingen gedaan, windtunneltesten uitgevoerd en stromingssimulaties gedaan om een extreem betrouwbaar product te krijgen. De klepdeksels zijn bijvoorbeeld uit twee gedeelten opgebouwd, met daar tussen een luchtbuffer om de hete lucht bij de berijder weg te houden. Verder zijn de uitlaatbochten voorzien van speciale ribben en kappen om verder tegen de hitte te beschermen. Ook zijn de cilinders in ruimte mate van koelribben voorzien. Speciale olie-injectoren zorgen van onderaf voor de koeling van de zuigers om te voorkomen dat de cilinderwanden te heet worden. De olie zelf wordt middels een oliekoeler gekoeld.“ ? In Europa lopen de prijzen voor Amerikaanse motorfietsen uiteen van pakweg € 8.000,- tot € 25.000,- en met name de speciale CVO-modellen van Harley-Davidson zijn nog duurder. Waar moeten we de nieuwe Indian prijstechnisch positioneren? ! “Klanten kunnen in ieder geval een ander prijsniveau verwachten dan bij de laatste generatie Indians het geval was. De goedkoopste Chief Classic kostte in die tijd 26.499 dollar (ongeveer € 20.500,-, red.). We weten inmiddels dat er maar weinig klanten zijn, die zich zo’n dure Indian kunnen veroorloven.” ? Wanneer wordt de nieuwe Indian gepresenteerd? ! “Het 2014-model wordt eind dit jaar gepresenteerd.” ? Mogen we even met de Spirit rijden? ! “Pas als ik er zelf ook mee gereden heb.”