Kennismaken met Suzuki’s GSX-S1000GX ‘Supreme Sport Crossover’
De beste eigenschappen van Suzuki’s GSX-S1000GT en V-Strom 1050 gebundeld? Dan krijg je de GSX-S1000GX, of in Suzuki’s eigen woorden: de ‘Supreme Sport Crossover’. Suzuki gaat zich dus mengen in het populaire crossover-segment en wel met een motorfiets die op papier weinig te wensen over laat. Maar is dat in de praktijk ook zo?
Net als met de veerwegen en het design bewandelt ook de zithouding in deze de gulden middenweg tussen de GT en de V-Strom, zo wordt al snel duidelijk als ik in de vroege ochtend het chaotische spitsverkeer van het haast aan Lissabon vastgeklonken Cascais induik. Die zit is niet volledig rechtop, zoals in het zadel van de V-Strom, maar wel minder voorover gebogen dan op de GT. Zo staat het stuur 43 millimeter dichterbij en 38 millimeter hoger dan bij de GT. Daarnaast is het stuur van aluminium buis met 877 millimeter ook nog eens 50 millimeter breder dan dat van de GT.
En met een zithoogte van 845 millimeter zit je een centimeter lager dan op de V-Strom, maar twee centimeter hoger dan op de GT. Het zorgt in ieder geval voor een zit met overzicht in de drukke Portugese ochtendspits en met het aangenaam brede stuur laveer je de GX makkelijk van links naar rechts tussen het stapvoets rijdende verkeer door.
Stapvoets rijden in de spits is natuurlijk niet waarvoor je een dergelijke toermachine koopt. Over die andere, veel belangrijkere kant van de nieuwe GX lees je alles in MotoPlus 24/2023!