+ Plus

Tips & Tricks MP 10/2013

TOERROUTE VAN DE MAAND Deze wijntoer door de Achterhoek, het grootste wijngebied van Nederland is een van de favoriete routes van Jan Klein Wolterink uit Eibergen, en niet alleen vanwege de wijn. De route kronkelt door het schilderachtige boerenland, waarbij je natuurlijk eens bij een wijnboerderij kunt aanleggen. Met het insturen van zijn favoriete route heeft hij een jaar lang gratis Tyre-Pro gewonnen. Deze route is via de website van MotoPlus (onder het kopje ‘Toeren’) en TyreToTravel in verschillende formaten te downloaden. Ook een mooie route gereden of uitgezet, en wil je die delen met anderen? Mail hem naar toer@motoplus.nl en laat iedereen meegenieten. Wij kiezen samen met TyreToTravel iedere maand een nieuwe ‘Route van de Maand’. Wordt jouw route uitgekozen? Dan wordt je winnaar van een jaar lang gratis Tyre-Pro (en als je die al hebt, krijg je hem cadeau voor het volgend jaar). De winnaars worden bekend gemaakt in MotoPlus en via de newsblog op de website van TyreToTravel (www.tyretotravel.com). TyreToTravel is het online platform voor het zoeken, maken en delen van routes. [MRD 5 s. 27 links boven] FRANSE ALCOHOLTEST VAN DE BAAN De Fransen lijken op hun schreden terug te keren. De in juli 2012 ingevoerde plicht om een alcoholtester in de auto en op de motor paraat te hebben is vooralsnog uitgesteld. Dat heeft het Franse ministerie van Binnenlandse Zaken eind januari meegedeeld. In eerste instantie was het de bedoeling om met ingang van deze maand alle bestuurders zonder alcoholtester aan boord te beboeten. Inmiddels schijnt het hele plan op losse schroeven staan en moet een speciaal samengesteld panel zich nog eens over de problematiek buigen. Wordt ongetwijfeld vervolgd…. [MRD 9 s. 136 linksonder] JA ZUSTER, NEE ZUSTER LAWAAIPROBLEMATIEK Lawaai maakt op den duur ziek en slechthorend. En in een motorhelm kan het er lawaaiig aan toe gaan. Op de werkplek geldt een blootstelling aan lawaai van meer dan 85 db(A) gedurende een dagelijkse periode van acht uur als grenswaarde gezien voor er sprake kan zijn van een gehoorbeschadiging. Bij een niveau van 100 dB(A) gedurende een kwartiertje per dag en bij 105 dB(A) gedurende vijf minuten per dag wordt het al zeer kritisch. In het binnenste van een motorhelm – met name bij de aerodynamisch niet bijzonder geslaagde oudere modellen – kan al bij een snelheid van 100 km/uur een niveau van de 100 dB(A) worden bereikt. Bij 160 km/uur krijgen de oren liefst 110 dB(A) te verduren. Een verdere toename van het lawaai tast de fijne haartjes in het binnenoor aan en kan op den duur tot een permanent geruis in het oor leiden. Wat kun je doen om dat te voorkomen? Zorg voor een goed passende helm, die daarnaast ook goed ventileert. Op langere ritten doe je er goed aan om oordoppen te gebruiken. Tip voor de kilometervreters: maatgemaakte oordoppen. [MRD 4 S. 111 rechts onderaan] SENIOREN RUBBER Dunlop heeft een nieuwe toerband voor middenklassers, old- en youngtimers en andere ‘klassiekers’: de Dunlop Streetsmart. Deze band is geschikt voor alle motoren die voorheen op klassieke diagonaalbanden rolden, is de opvolger van de Arrowmax GT501 en vervangt tevens de Arrowmax D103. De nieuwe silica-rubbercompound moet voor meer grip onder natte omstandigheden en bij kou zorgen en daarnaast moet het 25 procent lagere gewicht de handelbaarheid en het comfort verbeteren. [MRD 9 s. 134 links boven] GETEST: S100 ZADELONDERHOUD SCHOON EN NIET GLAD Wanneer heb je voor het laatst je zadel een onderhoudsbeurt gegeven? Maakt niet uit. Je kun vanaf nu goed aan de slag. Op de gebruiksaanwijzing van de meeste klassieke onderhoudsmiddelen voor kunststof staat vaak ‘niet op het zadel spuiten’. Verstandig, want het zadel werd er vaak spiegelglad van. Maar met het nieuwe onderhoudsmiddel van S100 is het juist de bedoeling om het kunstleer (en ook het echte leer) van het zadel te trakteren op een flinke sproeistraal. En het werkt bijzonder goed: het is nogal indrukwekkend om te zien wat er zich in de loop der jaren aan vuiligheid in de poriën van een zadel heeft opgehoopt. Dat laat zich vervolgens met een zachte doek makkelijk verwijderen. Daarnaast zorgt het goedje voor een frisse kleur en heeft het een voedende werking. En wat minstens zo goed is: na de behandeling van het zadeloppervlak is het schone zadel absoluut niet glad. MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED [geen BU] [beeld volgt] GETEST: ORTLIEB FLIGHT ALLES OP DE RUG Waterdichte rugzakken kunnen de optimale hulpjes bij bedenkelijk weer zijn. Speciaal voor motorrijders heeft Ortlieb de Flight in het programma. Twee speciale Tizip ritssluitingen zorgen er voor dat deze rugzak absoluut dicht blijft en hebben alleen af en toe wat smering nodig om er voor te zorgen dat ze soepel blijven lopen. De rugzak heeft een groot bergvak plus een klein buitenvak voor kleine spullen. Daarnaast zitten er aan de zijkanten nog twee netvakjes voor bijvoorbeeld een drinkfles, die je tijdens een wandeling meeneemt. In het hoofdvak zit ook nog een organizer in A4-formaat

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...