+ Plus

Occasion Kawasaki VN900

Vet, echt vet. En precies daarom vindt het merendeel van de cruiser-gemeenschap de Kawasaki VN900 mooi en begerenswaardig. Ook niet verkeerd: de VN heeft onmiskenbaar klasse en uitstraling, zonder al te veel te kosten. In de cruiser middenklasse is dit een fiets waarop je gezien wilt worden! De (helmaal niet zo) kleine Vulcan – zo heet het model officieel op de Amerikaanse markt en ook in Nederland bij de meeste fans – ziet er ook vetter uit dan ‘ie in werkelijkheid is. Kawasaki neemt zelf graag de aanduiding ‘long and low’ in de mond en dat heeft uiteraard te maken met de verwantschap aan de VN2000. Vrienden van een lange wielbasis – bij de VN900 bijna 1.65 meter – kan het nu eenmaal niet groot genoeg zijn. Om de 283 kilo rijklaar gewicht voort te trekken heeft de VN slechts 50 paarden op stal, maar dat daarin slaagt de Kawasaki met vlag en wimpel, mede ook dankzij de bijna 80 Nm koppel. De dikke tweeliter-variant heeft bijna het dubbele beschikbaar, maar zet ook 100 extra kilo’s op de schaal. Bovendien was de 900 bij de officiële lancering in 2006 meer dan € 10.000,- goedkoper dan zijn dikke broer. Voor Vulcan-fans met een kleine beurs was de keuze dan ook al snel gemaakt. Ook al omdat de 900 met zijn zwart gespoten blok en verchroomde koelribranden op de cilinders je als eigenaar niet direct een minderwaardigheidsgevoel gaf. Hij leek in die zin precies op de VN2000. In 2007 kreeg de Classic de Custom-uitvoering als broertje, die met een smaller en groter voorwiel en een coole zithouding (T-stuur) de chopper-fans net even wat meer aansprak. Vergeleken met de meer conservatieve Classic deed deze Custom het in de verkoop net even wat minder goed, maar op de straat is het de betere van de twee. De Custom stuurt preciezer en heeft in bochten minder de neiging zich op te richten. In 2011 verschenen nog twee nieuwe varianten van de Classic, de Special Edition en Light Tourer, maar in technische zin bleef alles nagenoeg bij het oude. Een ding dan nog: met ingang van dit modeljaar is de VN900 er uitsluitend nog als 48 pk-uitvoering, wat hem aantrekkelijk maakt voor beginners en de nieuwe rijbewijsregeling. AANKOOPTIPS “22.600 kilometer gelopen, eerste eigenaar en je rijdt er zo aan een stuk mee naar Spanje en weer terug. Dat zegt genoeg, of niet?”, aldus de constatering van een grote Kawasaki-dealer. Hij heeft het over een machine van een klant en ja, het zegt veel over de levensverwachting van de VN900. Technische problemen met de V-twin? Geen sprake van! Ander ongemak dan? Nee. Bij een rondje rond een VN volstaat eigenlijk een blik in het onderhoudsboekje. Is de Kawasaki volgens het boekje onderhouden en ziet ‘ie er verder netjes uit? Onmiddellijk kopen. Problemen hoef je er niet mee te verwachten. Maar een extra blik op de tandriemaandrijving kan geen kwaad. Verkeerd onderhoud of een onjuist onderdeel in die aandrijflijn kan vervanging noodzakelijk maken. Reken dan op een kostenpost van zo’n € 1.000,-. Accessoires spelen in de regel geen rol, er wordt het meest gekeken naar machines in originele staat. Maar bij de Classic zijn originele onderdelen als windscherm of zadeltassen waardeverhogend. MARKTSITUATIE De VN900 is in de regel niet echt duur, maar ook zeker geen koopje. Modellen met een prijs rond de € 5.000 zijn veelgezocht, maar met een beetje geluk vind je er een met minder dan 10.000 kilometer op de klok, voorzien van onderhoudshistorie en vrij van mankementen. Zoek je een prijsklasse lager, zeg tussen de € 3.000,- en € 4.000,-, dan is het zoeken naar een speld in de hooiberg, ook als het om hoge kilometerstanden gaat. Aan de andere kant van het spectrum staan de nieuwere machines van rond de € 7.000,-, die je doorgaans bij dealers vindt. Vergelijkbare machines die particulieren aanbieden, kosten vaak een dikke € 1.000,- minder, maar dan moet je het zonder garantie doen. TECHNISCHE GEGEVENS (VN900B, bouwjaar 2010) MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 55° V-motor, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, injectie, geregelde katalysator met secundair luchtsysteem, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, tandriemaandrijving. Boring x slag 88,0 x 74,2 mm Cilinderinhoud 903 cc Max. vermogen 37 kW (50 pk) bij 5.700 tpm Max. koppel 78 Nm bij 3.700 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm, monoschokbreker met hevelsysteem, veervoorspanning instelbaar, schijfrem voor en achter. Aluminium gietwielen 3.00 x 16; 4.50 x 15 Banden 130/90-16; 180/70-15 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.645 mm, balhoofdhoek 58°, naloop 160 mm, zithoogte* 705 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 283 kg, max. belading* 179 kg, tankinhoud 20,0 liter. METINGEN Topsnelheid** 160 km/uur Acceleratie 0 – 100 km/uur 7,3 sec Doortrekken 60 – 100 km/uur 5,8 sec Verbruik Secundair 1 op 24,4 MODELGESCHIEDENIS 2006 VN900 Classic (model: VN900B) gelanceerd als opvolger van de VN800, voorzien van 180-achterband, injectie, vierkleps koppen en digitale elektronische ontsteking. Vermogen: 50 pk. Nieuwprijs: € 2007 VN900 Custom (model: VN900C) met lichtgewicht 21 inch gegoten voorwiel, T-stuur, nieuwe koplamp en nieuw zadel. Nieuwprijs: € 2009 Wijzigingen aan de ECU, uitlaat en lambdasonde. Nieuwprijs Classic/Custom: € / € 2011 Nieuwe varianten van de Classic: Special Edition (whitewall banden, andere grafische elementen, nieuwprijs: €) en Light Tourer (zadeltassen, zadeltassenhouder, rugsteun, windscherm en lightbar, nieuwprijs €). Nieuwprijs Classic/Custom: € / € 2013 Vermogen teruggebracht naar 48 pk. Nieuwprijs: Classic/Custom: € IN DETAIL De ruim in chroom verpakte instrumentenconsole met klassieke wijzerplaat smoelt goed. De controlelampjes zijn echter niet goed afleesbaar. Bij de Classic-variant doen de treeplanken het goed bij de toerliefhebbers. Stijlvolle driehoek-swingarm en zeer solide en onderhoudsarme tandriemaandrijving, een echte bonus voor cruiser- en chopper-fanaten. Goed verstopt: schokbreker en hevelsysteem zorgen voor veel comfort, zonder het design te verstoren. [BU’s] [aanzicht boven] Kawasaki VN900 Classic: met brede 16 inch voorband en treeplanken. [aanzicht onder] Kawasaki VN900 Custom: met slank 21 inch gietwiel voor een goede basis om te verbouwen. [actie] Kawasaki VN900 Light Tourer: niet echt wezenlijk anders, eerder een full option Classic. GETEST IN MOTOPLUS 7/2006 (ET), 19/2007 (ET), 16/2009 (VT), 22/2011 (VT) RI= rij-impressie; VT = vergelijkingstest; ET = eerste test. Testen zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl INTERNET www.vocn.nl www.vulcanriders.nl

Lees meer over

Kawasaki VN900 Classic

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...