+ Plus

Eerste Test Suzuki Burgman 650 Executive

Suzuki presenteerde onlangs in het Odenwald het opgewaardeerde vlaggenschip uit haar motorscootervloot: de Burgman 650 Executive. Een rijk uitgeruste, welhaast majestueuze motorscooter, die een alternatieve testaanpak vereist, aldus (motor)vriend Rudolf, die zelf op jaarbasis 22.000 plus woon-werkkilometers op zo’n ding aflegt. Als eerste nemen we, op advies van Rudolf, afscheid van onze serieuze motor outfit, scooterrijders gaan namelijk niet gekleed als Rossi. Dus leer uit, pantalon en colbertje aan!
De grootste Burgman met zijn bijna Manga strip-achtige looks staat klaar. De kleurentruc met de bodypanelen is optisch prima gelukt en meteen valt het imposante voorkomen op. Met de uitbundige zitplaatsen oogt hij bijna decadent, denk ‘loungen’, waarbij als extraatje de lendensteun voor de berijder simpel in vijf standen te verschuiven is. Groot is ook de bagageruimte onder de buddy met plek voor zo’n 50 liter bagage, twee integraalhelmen of drie dagen boodschappen. En dan zit er links, midden en rechts voor in de kuip ook nog bergruimte. Ook mooi, het dashboard maakt met een sprong vooruit terug het verleden in: de klokken hebben weer wijzernaalden, chiquer dan digitale viltstiftletters. En verder, de reflectie van het dashboard is geminimaliseerd, er is een startonderbreker aan boord en als extra beveiliging komt er voor het slot zelf komt, na verwijderen van de sleutel, een stalen schuifje als mechanische beveiliging tegen hebzucht van onbevoegden tevoorschijn. De 2013 Burgman is een evolutiemodel, zijn uiterlijk geïnspireerd op de autowereld. Getuige bijvoorbeeld de dubbele achterlichten. De lijnvoering is lichter, strakker gemaakt en daarbij is de populairste motorscooter van Nederland standaard voorzien van een scala aan luxe extra’s. Herstel, daarbij is de populairste motorscooter van Nederland standaard voorzien van voor scooterrijders basale accessoires als handvatverwarming, zadelverwarming, rugsteun voor de passagier, elektrisch verstelbaar windscherm, elektrisch inklapbare spiegels met geïntegreerde richtingaanwijzers, het reeds genoemde verstelbare zadel met een 12V aansluiting eronder, verlichte bergruimte, diefstalbeveiliging, helmslot en een fraai weggewerkte handrem plus erg nette voorbereiding voor GPS. Ook nieuw: een compacter en 55% lichter ABS. De rugsteun voor de passagier is standaard en kan vervangen worden door een topkoffer, met rugsteun natuurlijk. Dat zijn de dingen waar een Rudolf wat aan heeft! Maar er is nog meer, aldus Suzuki, zo zijn de treeplankengebeuren ‘verjongd’, gedeeltelijk smaller gemaakt. Daardoor kunnen voeten nu nog beter aan de grond. En de voetsteunen voor de passagier zitten nu hoger. “Dit alles in combinatie met de zekerheid van ABS en het krachtige en betrouwbare 650cc motorblok”, meldt de folder. Zoveel technische informatie is voor een scooterrijder bijna teveel. Die denkt bij ‘het hightech aspect van de SECVT manueel instelbare automatische transmissie met overdrive’ maar één ding: “Ah fijn, een automaat!” Scooterrijder Rudolf heeft geen flauw benul van de techniek die hem dat mogelijk maakt. Hij weet enkel dat hij bij het oplichten van de service-interval lampjes naar de dealer moet! Toch zit er een boel listig technisch denkwerk in deze grote Burgman. Zo is er bijvoorbeeld veel energie gestoken in het reduceren van de rolweerstand in de complete aandrijflijn. Inclusief het gebruik van minder stugge klepveren. Suzuki claimt een vermindering van 35 %. Dat merk je ook bij het rangeren en laveren. Eveneens goed, in de motortunnel zit er nu links een controledeksel die het snel, dus goedkoper qua werkplaatsuren, mogelijk maakt om olie en koelvloeistof te vullen. Vanaf het stuur kan er worden gekozen volautomatisch rijden, volautomatisch in de ‘power mode’(bijzonder onderhoudende stand op bochtige trajecten bleek later) en manueel schakelen met een stel flippers. Jiffy in, linker rem inknijpen. Starten. De 638 cc grote tweecilinder komt zoemend tot leven. De eerste indruk? Het zwaartepunt ligt laag, de wielbasis is best groot en de zitpositie is flexibel. De benen in de keukenstoel stand of toch wat cooler naar voren gestrekt? Dat moet zich tijdens de rit maar een openbaren. De motor reageert op gasreacties zoals de door God bevangen jeugd reageert op een optreden bij de EO Jongerendag: beschaafd en dynamisch. Het beeld in de elektrisch inklapbare spiegels is goed, wat ook geldt voor de windbescherming van het elektrisch verstelbare winscherm. Al moet er eerlijkheidshalve bij worden vermeld dat de ruit bij rijders van wat langer statuur, zeg plus 1,85 meter, niemand helemaal de wind uit het gezicht ontneemt. Gelukkig maar. Een wat korter gezaagde exemplaar zal overigens tot de volgende conclusie komen: net een cabriolet! Wanneer het achterland zich eindelijk meldt begint het duizend bochtenfeest. Ook daar, in die hoogst dynamische speeltuin, blijft de Burgman helemaal overeind. De traploze transmissie van de Burgman is een droom! Levendig, accuraat en vrij van spelingen en lastwisselreacties. Daarbij krijgt de automaat extra bite door de ‘power mode’ in te schakelen. Met een druk op de knop kies je een andere mapping die meer koppel en vermogen in het middengebied geeft, waardoor je heel enerverend en rap door de bochten kunt rennen. Temeer omdat de vernieuwde automatische transmissie goed op de motor remt en de gecombineerde remmen zich als bijzonder bijtgraag presenteren. Daarna gewoon de scoot de bocht in klappen en het gas er op. Zo ben je heerlijk onderweg, ongelooflijk vloeiend rijdend en met een verrassend hoog gemiddelde. Zonder afleiding van het zuivere rijden. Na een paar uur sturen kan je een aantal dingen concluderen: ten eerste dat de zitpositie dermate gefixeerd is dat je blij bent elke 300 kilometer een tankstop te hebben. Ten tweede dat het rijwielgedeelte stevig en bijna sportief is afgeveerd en als laatste dat de Suzuki heerlijk door wisselende bochten danst en BMW in 1969 gelijk had toen het communiceerde dat ‘veel meer dan 50 pk zinloos is bij gebruik op de openbare weg’. De Burgman is een ideale reismachine voor alle seizoenen. Een soort Goldwing Light met een riante zitpositie met de mogelijkheid je voeten te verzetten, iets dat door elke Harley- of andere custom-piloot die treeplanken gewend is, bijzonder gewaardeerd zal worden. Bovendien zit je als bestuurder perfect uit de wind achter het verstelbare windscherm en het uitbundige kuipwerk. Bij een buitentemperatuur van een graad of 25 ontpopt zich nog een ander verrassend voordeel van het scooterrijden: voor je walmt geen hitte omhoog bij het wachten voor een rood verkeerslicht. Okay, je kunt de machine niet met je knieën dwingen, maar de combinatie van hangen en het prettig in de hand liggende stuur werkt ook prima om neuriënd door de bochten te surfen. Zelfs door haarspeldbochten. Bij het steeds later remmen – Rudolf zou later uitleggen dat scooterrijders dat nooit doen – kregen we het ABS niet aan de gang, althans niet zonder absurde capriolen ui te halen. Het asfalt was er te stroef voor. Bij al dat gespeel was er geen tijd om het groene lampje van de economie indicator in de gaten te houden. Suzuki belooft een 15% zuiniger karakter voor 2013, een heel beschaafde één op twintig zou probleemloos haalbaar moeten zijn. Dat red je overigens niet wanneer juichend door de asfaltslingers van het Odenwald draaft, al lijkt een actieradius van 300 kilometer er zelfs in die bochtenwarboel met zijn tussensprintjes over de schaarse rechte einden nog wel in te zitten. Nog iets waar wij niets mee deden, maar dat voor Rudolf een koopargument zou kunnen zijn: de vorstindicator die bij 3 graden begint te knipperen. Maar laten we eerst maar van de lente, de zomer en het najaar gaan genieten. En een motorscooter? Dat is een heel andere ding dan een motorfiets, zeker niet slechter. De Burgman 650 is daar het levende bewijs van. MOTOPLUS CONCLUSIE Een motorscooter is heel anders dan een moderne motor en binnen dat segment is de Suzuki Burgman 650 Executive weer een verschijning op zich. Denk Goldwing Light, denk gelaten cruisen alsof je in een full sized Buick LeSabre uit 1976 zit, maar denk ook aan dapper, dynamisch sturen en remmen, onder meer dankzij de ‘power mode’ mogelijkheid, want dat is ook best aan de Burgman 650. Denk echter vooral praktisch als Rudolf, bijvoorbeeld aan ruime opbergruimte en aan de tijd volgend op de zomer wanneer zaken als bescherming tegen de elementen in ene wel van belang zijn. Rudolf is namelijk zo gek nog niet! ________________________________________ [KASTEN TECHNISCHE GEGEVENS] TECHNISCHE GEGEVENS SUZUKI BURGMAN 650 EXECUTIVE MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor, dubbele bovenliggende nokkenas, vier kleppen per cilinder, benzine-injectie, automatische transmissie, riemaandrijving. Boring x slag 75,5 x 71,3 mm Cilinderinhoud 638 cc Compressie 11,2 : 1 Max. vermogen 40,5 kW (55,8 pk) bij 7.000 tpm Max. koppel 62 Nm bij 5.000 tpm RIJWIELGEDEELTE frame van ronde stalen buis, telescoopvoorvork, swingarm met monoschokdemper, dubbele schijfrem voor Ø 260 mm met dubbelzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 250 mm, dubbelzuiger remklauw, ABS. Bandenmaat 120/70R15; 160/60R14 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.585 mm, balhoofdhoek 65°, naloop 106 mm, veerweg v/a 100/100 mm, zithoogte 755-760 mm, rijklaar gewicht volgetankt 275 kg, tankinhoud 15 liter. Garantie 3 jaar Service-intervallen elke 6.000 km Kleuren grijs, blauw en zwart Prijs NL € 11.999,- / B € 11.970,- INFO BV Nimag, tel. 0347-34 97 49, www.suzuki.nl INFO BELGIË Suzuki Belgium-2Wheels, tel. 03-450 04 11, www.suzuki.be

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...