Warmdraaien

Warmdraaien – Feesten en partijen

Inmiddels heb ik de eerste nieuwe modellen voor 2024 alweer gereden. Een tijdje terug de Kawasaki Ninja 7 Hybride en recent de nieuwe Suzuki GSX-S1000GX, waarvan je in deze MotoPlus trouwens al de eerste test leest. Dat betekent dat 2023 in het staartje zit en we er met deze MotoPlus 24 weer een jaargang op hebben zitten.

Nu zijn we hier niet zo van de lijstjes, daar willen we je niet mee vermoeien. Maar dingen die ons zijn opgevallen in 2023 of spulletjes die het afgelopen jaar persoonlijk goed in de smaak vielen, hebben we toch voor je samengebracht – niet in een lijstje gezet…- op een aantal pagina’s verderop in deze MotoPlus. Ter lering en vermaak, zullen we maar zeggen.
En jubilea? Hebben we natuurlijk ook genoeg gehad in 2023. Zo vierde Harley-Davidson het 120-jarig bestaan, al bouwen de Amerikanen iedere vijf jaar een gezellig feestje rond een lustrum. Yamaha stond iets bescheidener stil bij een kwart eeuw YZF-R1. Man, wat een dekhengst lanceerden de Japanners toen. 150 rauwe pk’s, zonder enige vorm van regulerende elektronica óf stuurdemper verpakt in de agressiefste stroomlijn die we op dat moment kenden. Welke superbike ging die R1 nog toppen? Inmiddels heeft een beetje crossover 150 pk achter de knop en haalt een 2023-superbike lachend de schouders op over 150 pk. Nog een jubileum bij dezelfde Japanse fabrikant, want zestig jaar geleden tekende Fumio Ito voor de eerste GP-zege van Yamaha door op het Belgische Francorchamps de 250cc-race te winnen.

Over GP-zege gesproken, 2023 was ook het jaar van de definitieve doorbraak van Collin Veijer in de Moto3-klasse. De jonge Staphorster begon nog wat voorzichtig aan het seizoen, maar groeide race na race, met als hoogtepunt zijn eerste GP-zege op het Maleisische Sepang. Daarmee reed Veijer na 33 jaar Hans Spaan uit de boeken als laatste Nederlandse GP-winnaar in een soloklasse. Indrukwekkend, en dat belooft wat voor komend jaar! Krijgen we een Nederlander die sinds de dagen van diezelfde Spaan weer mee gaat doen om de wereldtitel in de lichtste klasse?

Nog even terug naar de jubilea en Italië. Meer specifiek Borgo Panigale, want daar stonden ze stil bij dertig jaar Ducati Monster, in naam een van de langst lopende motormodellen van het moment. Een stuk noordelijker gingen er honderd kaarsjes in een taart, want 2023 was het jaar waarin officieel het eeuwfeest van BMW Motorrad werd gevierd. Nog een vrij plekje onder de kerstboom en een BMW-fanaat thuis op de bank? Bestel dan via onze website nog snel even de 132 pagina’s dikke BMW Special die we onlangs uitbrachten.

Een jubileum dat hoogstwaarschijnlijk volledig aan iedere motorrijder voorbij is gegaan, is dat van veertig jaar Pieterpad. Niet zo gek natuurlijk, want dit bijna 500 kilometer lange pad tussen het Groningse Pieterburen en de Limburgse Sint-Pietersberg wordt in de regel op wandelschoenen afgelegd en niet op rond en zwart rubber. Dat moest ook anders kunnen, dus dokterden we op de redactie een motorroute uit die zo dicht mogelijk de wandelroute naar het zuiden benaderd. Die reed ik eerder dit jaar samen met collega Ad van der Wiel en biedt een prachtige dwarsdoorsnede van het Nederlandse landschap, van verlaten Groningse vlakten tot dichte bossen en stuwwallen en van rivierenlandschap tot Limburgs heuvellandschap. Nog wat lege plekjes in de agenda voor komend voorjaar? Dan zou je hier vast een datum voor kunnen prikken, want onze motor-Pieterpad-route is te downloaden!
Rest mij niets anders dan iedereen fijne feestdagen te wensen en een voorspoedig 2024 met veel en vooral veilige kilometers in het zadel. Tot 5 januari, want dan ligt MotoPlus 1 van het nieuwe jaar in de winkel.

Jeroen Hidding 2

 

 

 

 

 

 

 

Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws