+ Plus

Voorbeschouwing MotoGP 2013

Niet minder dan 24 coureurs kregen voor 2013 een startplaats in de MotoGP-klasse. Maar sinds vorig jaar kent de koningsklasse een curieuze tweedeling: de slechts twaalf prototypes van Honda, Yamaha en Ducati worden aangevuld door de zogenoemde Claiming Rule Team-machines, opgepepte productieblokken in ‘purpose built’ frames. De ongelijkheid in kwaliteit is groot. Hopelijk maakt de strijd tussen Jorge Lorenzo, Dani Pedrosa, Valentino Rossi en Marc Marquez dat goed. Naam Jorge Lorenzo (E), #99 Geboortedatum 4-5-1987 Eerste GP Spanje 2002, 125 cc Aantal GP’s/podiumplaatsen/overwinningen 179/98/44 Klassering 2012 MotoGP-wereldkampioen op Yamaha Team en machine in 2013 Yamaha Factory Racing, Yamaha YZR M1 Jorge Lorenzo won vorig jaar zijn tweede MotoGP-wereldtitel, zijn vierde wereldkampioenschap in totaal. Of hij zich nog ernstig zorgde maakte over Dani Pedrosa’s sterke eindsprint? Lorenzo had echter in de eerste races van een nette basis gelegd en pas in de allerlaatste race ging hij zelf opzichtig in de fout. Tijdens de wintertesten imponeerde de nu bijna 26-jarige Spanjaard wederom met fantastische gelijkmatige en snelle runs waar de klasse andermaal vanaf droop. Zorgen zijn er wel om de hier en daar technisch hoger aangeslagen Honda, maar de uitgebalanceerde M1 met de als een Zwitsers uurwerk ’tikkende’ Lorenzo is de te kloppen combinatie in 2013. Perfectionist Lorenzo zal bij Yamaha blijven hameren op verbeteringen. Niet voor niets memoreerde hij dat tractie en acceleratie beter kunnen en ook die ‘seamless shift’-versnellingsbak mag er wel komen. Naam Dani Pedrosa (E), #26 Geboortedatum 29-9-1985 Eerste GP Japan 2001, 125 cc Aantal GP’s/podiumplaatsen/overwinningen 194/112/45 Klassering 2012 2 in MotoGP op Honda Team en machine in 2013 Repsol/Honda Team, Honda RC213V Toch opvallend hoe eind vorig jaar plotseling de sympathie omsloeg naar Dani Pedrosa. De kleine Repsol/Honda-man, jarenlang in de hoek gezet als een snelle maar breekbare en saaie coureur, toonde hij aan dat hij wel degelijk duels kan winnen (denk aan de race in Brno) en dat hij hetzelfde hoge niveau als opponent Lorenzo aan kan. Niet eerder won Pedrosa in één MotoGP-seizoen zeven GP’s, en ook niet eerder doorstond hij een seizoen in de belangrijkste klasse zonder blessure. Geen wonder dat hij steeds vaker glimlachend was te zien. Vanaf de eerste testen rijdt Pedrosa al weer erg hard, misschien ook wel aangespoord door die jonge nieuwe teammaat. Tien jaar geleden veroverde Pedrosa zijn eerste van drie wereldtitels; wordt het nu eindelijk zijn seizoen in de MotoGP? Dan moet hij er wel vanaf de eerste race in Qatar – waar hij nog nooit wist te winnen – echt staan. Naam Valentino Rossi (I), #46 Geboortedatum 16-2-1979 Eerste GP Maleisië 1996, 125 cc Aantal GP’s/podiumplaatsen/overwinningen 276/177/105 Klassering 2012 6 in MotoGP op Ducati Team en machine in 2013 Yamaha Factory Racing, Yamaha YZR M1 De één zegt dat Valentino Rossi’s terugkeer naar Yamaha weg van de minste weerstand is, anderen menen juist dat slechte prestaties bij Ducati niet zonder meer op het conto van de coureur zouden komen. Feit is: Valentino Rossi heeft ook na twee pijnlijke tropenjaren nog wel degelijk wat te verliezen, te weten zijn belangrijkste bezit: zijn reputatie. Maar vanaf de eerste ronden in Valencia oogde de 34-jarige Italiaan als bevrijd en herboren. “Dit is mijn motor”, stelde Rossi opgelucht vast. Er is wel iets veranderd. Rossi is bescheiden, zeer complimenteus voor de jonge(re) tegenstanders Lorenzo, Pedrosa en ook Marquez en manoeuvreert zichzelf daarom maar alvast in de rol van underdog – die nog hard van zich af kan bijten. Een tiende titel zou een sprookje zijn, op podiums en een aantal overwinningen rekent inmiddels wel weer iedereen. Naam Marc Marquez (E), #93 Geboortedatum 17-2-1993 Eerste GP Qatar 2008, 125 cc Aantal GP’s/podiumplaatsen/overwinningen 78/39/26 Klassering 2012 wereldkampioen Moto2 Team en machine in 2013 Repsol/Honda Team, Honda RC213V Alleen de cijfers en feiten zijn al duizelingwekkend. Marc Marquez is met zestien overwinningen in 32 races al de meest succesvolle Moto2-coureur en rijdt als het ware ‘een op drie’; een van de drie GP’s waarin hij startte, wist hij te winnen. Maar nu begint de nieuwe MotoGP-hoop vanaf nul aan een nieuw avontuur. Hij doet dat zoals we van hem gewend waren: spectaculair, onverschrokken en meteen duizelingwekkend snel. Natuurlijk moet hij nog veel leren – en dat wordt misschien wat al te vaak benadrukt – maar Marquez doet vanaf Qatar gewoon mee voor het podium. De stijlprijs heeft de coureur met de misleidend ontwapende blik al binnen. Marquez rijdt de RC213V alsof het schakelaartje van de elektronica op ‘off’ staat en glijdt dat het een lieve lust is. Het wordt interessant om te zien waar Marquez’ ellebogenwerk toe gaat leiden – en hoeveel vrienden hij eind 2013 nog op de baan over heeft. Naam Andrea Dovizioso (I), #4 Geboortedatum 23-03-1986 Eerste GP Italië 2001, 125 cc Aantal GP’s/podiumplaatsen/overwinningen 186/63/10 Klassering 2012 4 in MotoGP op Yamaha Team en machine in 2013 Ducati Team, Ducati Andrea Dovizioso had gehoopt op een plaats in het Yamaha-fabrieksteam, maar daar kreeg Valentino Rossi de voorkeur. Daarna besloot hij de door Rossi verlaten plek bij Ducati in te nemen. Alleen als fabriekscoureur kun je wereldkampioen worden, meent ‘Dovi’. Maar niet op een fabrieks-Ducati in 2013. Dovizioso, teammaat Hayden en ook de nieuwe baas Bernhard Gobmeier pleitten al voor drastische ingrepen in plaats van de pleisters die geplakt worden om de pijn van de chronisch zieke voorkant te verzachten. Zijn technische kennis, zijn analytisch vermogen en de bij Honda én Yamaha opgedane informatie maken hem op de Ducati mogelijk flexibeler dan Rossi. Naam Alvaro Bautista (E), #19 Geboortedatum 21-11-1984 Eerste GP Spanje 2002, 125 cc Aantal GP’s/podiumplaatsen/overwinningen 166/48/16 Klassering 2012 5 in MotoGP op Honda Team en machine in 2013 Go & Fun Honda Gresini, Honda RC213V Het schijnt dat Alvaro Bautista de slechtst betaalde MotoGP-coureur op een prototype is. Belangrijk? Dat niet. Dat hij daags na de ondertekening van de nieuwe overeenkomst voor het Gresini-team zijn eerste MotoGP-podium scoorde in Misano toonde ook dat Bautista op goede dagen erg hard en ook agressief kan sturen en bovendien die plaats in het elitkorps verdient. Afgezien van zijn doodzonde in Assen – waar hij na de start Lorenzo torpedeerde – bracht Bautista de Gresini/Honda telkens in de top 10 binnen. Als Showa-klant was de Spanjaard een eenling. Dat blijft hij ook in 2013. Zeer uitgebreid veringtestwerk in het voorseizoen leverde gematigd positieve resultaten op. Naam Cal Crutchlow (GB), #35 Geboortedatum 29-10-1985 Eerste GP Qatar 2011, MotoGP Aantal GP’s/podiumplaatsen/overwinningen 34/2/0 Klassering 2012 7 in MotoGP op Yamaha Team en machine in 2013 Monster Yamaha Tech3, Yamaha M1 Cal Crutchlow rijdt zoals hij is. Ongepolijst en gedreven. Voor Crutchlow liep 2012 anders af dan hij had gehoopt. En tijdlang leek het er op dat hij zich komend seizoen in Ducati-rood zou mogen hullen. Vervolgens strikten de Italianen Crutchlow’s toenmalige Tech3-teamgenoot Dovizioso. De balende Brit zette daarop zijn krabbel onder een nieuw contract bij Tech3, wetend dat hij achter Lorenzo en Rossi op het gebied van materiaalvoorziening de derde viool zal spelen. Hoewel hij met enig ongenoegen in Sepang vertelde niets nieuws te hebben om te testen, was de voormalig Supersport-wereldkampioen goed bezig. Hij aast op meer dan de twee podiumplekken van 2012. Naam Stefan Bradl (D), #6 Geboortedatum 29-11-1989 Eerste GP Barcelona 2005, 125 cc Aantal GP’s/podiumplaatsen/overwinningen 105/18/7 Klassering 2012 8 in MotoGP op Honda Team en machine in 2013 LCR/Honda MotoGP, Honda RC213V In zijn eerste MotoGP-seizoen leek Stefan Bradl meerdere malen kanshebber op een podium. Zover kwam het echter nog niet. De 2011-wereldkampioen in de Moto2 was echter zeker een aanwinst en zo werd hij ook door HRC gezien. Nu al getipt voor een positie in het fabrieksteam voor 2015, heeft Bradl dit jaar al, als blijk van waardering en erkenning, bij het ambitieuze en sympathieke de beschikking over een fabrieksmachine. De Duitser finishte vorig seizoen nooit lager dan een negende plaats, maar hij crashte ook in vier races. Die worden in een debuutjaar nog met de mantel der liefde bedekt, nu wordt Bradl de minder vrijblijvende volgende stap verwacht. Naam Nicky Hayden (USA), #69 Geboortedatum 30-7-1981 Eerste GP Japan 2003, MotoGP Aantal GP’s/podiumplaatsen/overwinningen 167/28/3 Klassering 2012 8 in MotoGP op Ducati Team en machine in 2013 Ducati Team, Ducati GP13 Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden dat Nicky Hayden wereldkampioen werd. Als altijd wordt Hayden geroemd om zijn werkethiek, en steeds klinkt dan ook dat hij tekort komt om zich constant met de top te meten. Het feit dat 2012 voor Hayden het eerste MotoGP-seizoen was waarin hij geen podiumplek scoorde, spreekt dan ook niet in Haydens voordeel. Met Dovizioso heeft Hayden nu de man naast zich die hem voor 2009 zijn plek in het Repsol/Honda Team kostte. Begin maart onderging Hayden een ‘corrigerende’ operatie aan zijn rechter onderarm. De Amerikaan weet dat hij alle kracht en meer nodig heeft om zijn lustrum bij Ducati met enig succes te vieren. Naam Ben Spies (USA), #11 Geboortedatum 11-7-1984 Eerste GP Groot-Brittannië 2008, MotoGP Aantal GP’s/podiumplaatsen/overwinningen 53/6/1 Klassering 2012 10 in MotoGP op Yamaha Team en machine in 2013 Pramac Racing Team, Ducati GP13 Een greep uit de pech van Ben Spies in 2012: gek makende vibraties door een – na een crash niet ontdekte scheur – in het achterframe (Qatar), een kapot helmvizer (Le Mans), crash door een afgebroken steun van de schokdemper (Laguna), een kapotte klep (Indy), einde seizoen na schouderblessure (Sepang). En nu zit de man die de MotoGP te rug wilde toekeren op de lastigst te mennen machine. Zijn zware schouderblessure speelde hem tijdens de testen nog ernstig parten en Spies weet dat hem een zwaar seizoen wacht. Positief is dat Ducati heeft besloten tot een nauwere samenwerking met Pramac onder het mom van ‘extra input kan de ontwikkeling versnellen’. Naam Andrea Iannone (I), #29 Geboortedatum 9-8-1982 Eerste GP Spanje 2005, 125 cc Aantal GP’s/podiumplaatsen/overwinningen 128/24/12 Klassering 2012 4 in Moto2 Team en machine in 2013 Pramac Racing Team, Ducati GP13 Toen Andrea Iannone in 2011 eens de kans kreeg om op een Ducati te stappen, toonde hij zich na afloop flink onder de indruk. De hernieuwde kennismaking als MotoGP-nieuweling kende geen andere uitkomst. Maar wie de Italiaan sinds 2005 aan het werk zag, kan niet beweren dat Iannone een bang uitgevallen en behoudende rijder is. ‘Crazy Joe’ is ongetwijfeld een aanwinst voor de MotoGP, maar grootse daden mogen van hem niet worden verwacht. Iannone’s wisselvalligheid en onvoorspelbaarheid waren de laatste seizoenen berucht. In de MotoGP zal hij omwille van eigen lijfsbehoud eerst moeten proberen om zichzelf in toom te houden. Naam Bradley Smith (GB), #38 Geboortedatum 28-11-1990 Eerste GP Spanje 2006, 125 cc Aantal GP’s/podiumplaatsen/overwinningen 113/23/3 Klassering 2012 9 in Moto2 Team en machine in 2013 Monster Yamaha Tech3, Yamaha M1 Slechts weinig coureurs weten aan het eind van een jaar al een contract voor twee seizoenen later in de pocket. Bradley Smith wist in 2011 al dat hij in 2013 in de MotoGP op een Tech3/Yamaha zou zitten. Dat hij vervolgens tijdens een tegenvallend seizoen reed onder vuur kwam te liggen, veranderde niets aan de plannen van teambaas Hervé Poncharal. Die wist misschien toch ook wel dat de Mistral 610 niet bepaald het beste wapen was om de strijd in de Moto2 aan te gaan. Smith is intelligent, werkt hard en methodisch, heeft met crewchief Guy Coulon een zeer ervaren mentor en – niet onbelangrijk – hij is snel. Hoewel de titel ‘rookie of the year’ wat te hoog gegrepen zal zijn. CRT-RIJDERS Het MotoGP-deelnemersveld bestaat in 2013 voor de helft uit zogenoemde Claiming Rule Team-rijders. Aleix Espargaro (foto) was vorig jaar met een twaalfde plaats de hoogst geklasseerde niet-prototypecoureur en hield zo zijn teamgenoot Randy de Puniet verrassend achter zich. Het Aspar-duo mag ook in 2013 als het sterkste CRT-koppel worden ingeschat. De CRT-startlijst toont nieuwelingen uit andere klassen, een aantal coureurs die stappen terug moesten zetten (Hector Barbera, Karel Abraham) terwijl de 31-jarige Michael Laverty en de Australiër Bryan Staring zelfs debuteren in de Grands Prix en de verloren gewaande Lukas Pesek en voormalig 250 cc-wereldkampioen Hiroshi Aoyama ‘herintreden’. Opmerkelijk is ook de ‘eigenbouw’ machine die het team van Paul Bird voor Laverty gaat preparen. Naam geboortedatum team/motor GP-starts/overwinningen/podiums klassering 2012 Colin Edwards (USA), #5 27-2-1974 NGM Mobile Forward Racing/ FTR-Kawasaki 16712/0 20 in MotoGP op Suter-BMW Hiroshi Aoyama (J), #7 25-10-1981 Avintia Blusens/FTR-Kawasaki 134/27/9 18 in WSB op Honda Hector Barbera (E), #8 2-11-1986 Avintia Blusens/FTR-Kawasaki 171/32/10 11 in MotoGP op Ducati Danilo Petrucci (I), #9 24-10-1990 Came IodaRacing Project/Ioda-Suter 18/0/0 19 in MotoGP op Suter/BMW Randy de Puniet (F), #14 14-2-1981 Power Electronics Aspar/ART 234/24/5 13 in MotoGP op ART Karel Abraham (CZ), #17 2-1-1990 Cardion AB Motoracing/ART 122/2/1 14 in MotoGP op Ducati Michael Laverty (GB), #33 7-6-1981 Paul Bird Motorsport/ART 0/0/0 5 in BSB op Honda Aleix Espargaro (E), #41 30-7-1989 Power Electronics Aspar/ART 124/1/0 12 in MotoGP op ART Lukas Pesek (CZ), #52 22-11-1985 Came IodaRacing Project/Ioda-Suter 118/2/9 33 in WSS op Honda Bryan Staring (AUS), #67 1-6-1987 Go & Fun Honda Gresini/FTR-HONDA 0/0/0 4 in Yonny Hernandez (COL), #68 25-7-1988 Paul Bird Motorsport/ART 46/0/0 17 in MotoGP op FTR/Kawasaki Claudio Corti (I), #71 25-6-1987 NGM Mobile Forward Racing, FTR/Kawasaki 47/1/0 14 in Moto2 ‘MOTOGP GOES SUPERPOLE’ In een tijd waarin TV steeds belangrijker wordt, heeft Dorna de kwalificatie-opzet in de MotoGP-klasse danig op zijn kop gezet. Kort gezegd komt het er op neer dat de promotor heel goed gekeken heeft naar het WK Superbike – het kampioenschap dat vanaf dit jaar ook gepromoot wordt door Dorna. Het is een van de meest prominente wijzigingen voor het nieuwe seizoen. In drie vrije trainingen van 45 minuten wordt bepaald welke tien rijders rechtstreeks doorgaan naar de zogenoemde ‘Qualifying Practice 2’. Na dat drietal sessies krijgen alle coureurs nog een half uur vrije training, maar deze sessie telt niet mee voor deelname in QP2. Vervolgens bepalen de nummers elf tot en met 24 (of meer) in een kwalificatietraining van een kwartier welke twee coureurs alsnog toegelaten worden tot QP2. Vanaf nummer dertien staat dan de startopstelling vast. De snelste twaalf mannen rest dan nog vijftien minuten waarin zij hun eigen startpositie verdienen. De nieuwe opzet belooft meer spanning; de mogelijk blijft echter dat rijders in natte vrije trainingen hun tijd op de baan beperken. Zeker coureurs op ‘full prototypes’ komend seizoen niet langer zes maar vijf blokken ter beschikking hebben. Voor de CRT-rijders blijven er dat twaalf. Al voor aanvang van het vorig seizoen kwam de aankondiging dat het minimum in de MotoGP van tot 160 kilo wordt verhoogd. Carbon velgen zijn niet langer toegestaan. CRT-coureurs mochten in 2012 nog remschijven monteren die groter waren dan 320 mm; dat voorrecht wordt geschrapt. Interessant is ook het nieuwe strafpunten-systeem, een gevolg van het feit dat er regelmatig rijders waarschuwingen kregen of werden bestraft. Wedstrijdleider Mike Webb kan nu van 1 tot en met 10 strafpunten toekennen die kunnen leiden tot pittige sancties. Bij vier strafpunten de coureur start de volgende race vanaf de laatste plek op de grid en bij zeven begint zijn race vanuit de pitlane. Bij tien startpunten moet hij de volgende wedstrijd toekijken. En als we het dan toch over straffen hebben: te hard rijden in de pitlane kost voortaan geen 70 maar 150 euro. Voor herhaalde overtredingen tijdens hetzelfde evenementen moet ook 150 euro afgetikt worden. Een meevaller voor noodlijdende broodrijders, want herhaalde haastige spoed kostte voorheen 370 euro. De laatste herziene bepaling in het huishoudelijk Grand Prix-reglement betreft het schrappen van minimum straffen. De maximale boete staat met ingang van het nieuwe seizoen vast op 50.000 euro. Kassa! GRAND PRIX-KALENDER 2013 Lang werd gespeculeerd over de Grand Prix-kalender, maar hij ziet er niet veel anders uit dan vorig jaar. Er is wat gehusseld met de data, de grootste wijziging is echter dat ‘old school’ Estoril helaas van de kalender verdween ten faveure van het ultra-moderne Circuit Of The Americas (COTA) nabij Austin, Texas. Op de splinternieuwe baan werd vorig jaar al een Formule 1-race verreden. 7/4 GP van Qatar, Doha 21/4 GP of the Americas, Austin, Texas 5/5 GP van Spanje, Jerez 19/5 GP van Frankrijk, Le Mans 2/6 GP van Italië, Mugello 16/6 GP van Catalonië, Barcelona 29/6 Dutch TT, Assen 14/7 GP van Duitsland, Sachsenring 21/7 GP van America, Laguna Seca (alleen MotoGP) 18/8 Indy GP, Indianapolis 25/8 GP van Tsjechië, Brno 1/9 GP van Groot-Brittannië, Silverstone 15/9 GP van San Marino, Misano 29/9 GP van Aragon, Aragon 13/10 GP van Maleisië, Sepang 20/10 GP van Australië, Phillip Island 27/10 GP van Japan, Motegi 10/11 GP van Valencia, Valencia

Lees meer over

BMW Ducati Honda Kawasaki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...