Warmdraaien – Volle bak Motorbeurs Utrecht
Naast de eerste test van de splinternieuwe en net gepresenteerde Moto Guzzi Stelvio, die we als een van de eersten al in de omgeving van Guzzi’s thuisbasis in Italië konden rijden, lees je in deze MotoPlus het laatste motornieuws van de EICMA in Milaan. Dat was een bijzondere succesvolle editie, en hét bewijs dat de nieuwsbeurs anno 2023 springlevend is!
Ruim 560.000 bezoekers struinden eerder deze maand door de acht beurshallen, twee hallen meer dan afgelopen jaar trouwens, en dat komt neer op een groei van een dikke 19 procent vergeleken met de 2022-editie. Zelf was ik er op de beide persdagen voor de publieksdagen en dat was al gezellig druk, om een understatement te gebruiken. Collega Eric Bulsink toonde lef en was er op de zaterdag, de dag voor de Italiaanse motortifosi. Hij moest parkeren op een knollenveld op een flinke wandeling afstand van het beurscomplex – wat al een goede indicatie voor de drukte was – en daarna wachtte het grote aanschuiven. Bij sommige stands was het bijna letterlijk nummertje trekken om er überhaupt op te komen, en dat was zeker nog geen garantie dat je de nieuwe modellen ook echt van dichtbij kon bewonderen. Rond sommige motoren was er echt geen doorkomen aan en bleef het zicht door de enorme massa mensen beperkt tot niet meer dan een glimp van een spiegel of een achterlicht.
‘Not my cup of tea’, zullen sommigen misschien vinden, maar na de magere corona-jaren is dit wel hét ultieme bewijs dat een nieuwsbeurs als de EICMA nog steeds bestaansrecht heeft. Dat werd ook onderkend door bijvoorbeeld KTM, dat na een afwezigheid van een paar jaar weer een comeback op de beursvloer maakte met onder andere de nieuwe 990 Duke.
En die nieuwe erfopvolger bij KTM kun je in februari volgend jaar ook op de Motorbeurs Utrecht live bewonderen, want vlak na terugkomst van de EICMA maakte – oh voorzienigheid – de organisatie van onze ‘nationale’ motorbeurs bekend dat de 2024-editie er een gaat zijn waarbij alle bij de RAI Vereniging aangesloten motorfabrikanten weer gewoon aanwezig zullen zijn met al hun motornieuws voor 2024. En dat zijn nagenoeg alle merken. Zonder meer verheugend nieuws dus na de lauw ontvangen beurs van eerder dit jaar, toen met name veel grote fabrikanten thuis bleven.
De timing kan ook bijna niet beter, want naast het feit dat motorrijden aan populariteit blijft winnen en de markt zich ook dit jaar weer kan wentelen in een dikke plus qua verkoopcijfers, lijkt er voor de motorfiets een mooie rol in het verschiet te liggen in het huidige mobiliteitsvraagstuk. De filedruk ligt inmiddels alweer boven het niveau van voor de corona-jaren en zal de komende tijd ook alleen maar toenemen, zo is de verwachting. Ook in steden gaat het drukker worden, wat de vraag naar toegankelijke mobiliteit alleen maar verder zal vergroten. Dus wat is er beter dan een goed gevulde Utrechtse beursvloer, waar de Nederlandse motorindustrie als geheel kan laten zien dat het op die behoefte kan inspelen en dat de motorfiets misschien wel een van de beste én leukste oplossingen voor de mobiliteitsproblematiek is? MotoPlus is er, na een jaar afwezigheid, in ieder geval ook weer bij in Utrecht!
Vooruit, nog heel even zwelgen in dat goede nieuws: ook zo genoten van de Moto3-zege van Collin Veijer in Maleisië? Het nuchtere gastje uit Staphorst reed Hans Spaan na 33 jaar (!) op knappe wijze uit de boeken als laatste Nederlandse GP-winnaar en het moet wel heel gek lopen als er niet meer zeges bij gaan komen. Misschien al wel in Qatar? Die race moest op moment van schrijven nog gereden worden…
Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus