Occasion – Suzuki DL1000 V-Strom
Na een kortstondige pauze kwam de grote V-Strom van Suzuki in 2014 weer terug op de markt met een grote modelupdate. Sindsdien staat de V-Strom 1000 standaard met ABS in de showroom, evenals de belofte nooit meer weg te gaan. En daar heeft ‘ie zich tot noch toe aan gehouden!
Soms is een broodnodige pauze pakken om daarna nóg gemotiveerder door te gaan, helemaal geen slecht idee. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Suzuki V-Strom 1000, die van 2002 tot en met 2007 bij Suzuki in het programma zat, vervolgens een sabbatical nam om in 2014 weer aan de start te verschijnen. Bij die terugkeer zag de V-Strom er zelfverzekerder en moderner uit dan ooit. Waar concurrenten in het zware allroadsegment steeds vaker een dikke 1200 kregen aangemeten, hield de Suzuki vast aan zijn 1000 cc longinhoud en presenteert zich daardoor nog altijd als een prima alternatief voor mensen die geen zin hebben om met meer dan 250 kilo op pad te gaan. Naast een sterker middengebied viel de nieuwe V-Strom ook nog eens dik twaalf kilo af: alleen al de keuze voor een enkele uitlaatdemper scheelde ruim vier kilo. Het verbruik kreeg ook een positieve impuls door de Euro3-kuur, van 1 op 17,5 ging ‘ie naar 1 op 20,8. De V-strom kreeg daarnaast een kortere zesde versnelling en anti-hop koppeling aangemeten en het elektronicapakket met ABS werd aangevuld met een tweevoudige tractiecontrole. Het rijcomfort verbeterde door de volledig instelbare achterschokdemper, evenals een in drie hoogtes verstelbaar windscherm. Ook naar huidige maatstaven is de V-Strom 1000 uitgerust met alle belangrijke veiligheids- en comfortvoorzieningen, waardoor hij een uiterst geschikte kandidaat is voor ontspannen kilometervreters. En dat alles juist door bij de basis te blijven en afstand te nemen van poespas als teveel kilo’s, buitensporige power en een prijsopdrijvende hyperuitrusting!
Marktsituatie
Hoewel de V-Strom 1000 nooit zo’n bestseller werd als zijn kleinere 650-broer, zijn de verkoopcijfers in zijn geheel toch absoluut goed te noemen. Tussen 2014 en 2020 gingen er behoorlijk wat van over de toonbank en niet alleen van de standaarduitvoering, maar ook van de XT-versie met spaakwielen die in 2018 en 2019 de reguliere V-Strom vergezelde. In 2020 werd de DL1000 V-Strom, zoals ‘ie officieel te boek staat, vervangen door de 1050-variant, die op dit moment nog steeds in het modelgamma van Suzuki zit.
Op de tweedehandsmarkt is het aanbod van de DL1000 V-Strom behoorlijk ruim. Op vallend is onder meer de zeer brede spreiding in kilometerstanden: van krap vijfduizend kilometer op de teller tot vijftigduizend plus, De meeste exemplaren worden aangeboden door motorzaken, met heel uiteenlopende kilometerstanden van 5.000 tot 68.000 kilometer. Veel aangeboden exemplaren zijn uitgerust met een (top)kofferset, maar ook opties als valbeugels en handvatverwarming zijn in trek.
Bezichtiging
Ondanks dat de DL 1000 V-Strom nooit echt een koopje was, die vind je uiteraard niet in het duizend cc plus allroad segment, was hij wel degelijk (een heel stuk) goedkoper dan de concurrentie. Veel kopers kozen de V-Strom dan ook om budgettaire redenen, met de centen die overbleven kon je heel wat tankbeurtjes maken of de motor aankleden met extra’s als een kofferset. Uit de duurtest (zie MotoPlus 09/2016) blijk dat de V-Strom een prima uithoudingsvermogen heeft, evenals een hoge afwerkingsgraad. Zonder echt grote gebreken legde hij de 50.000 kilometer af. De enige aandachtspunten in het logboek waren een defecte stekkerverbinding en wat kleine mankementjes die probleemloos en snel konden worden opgelost, wat de V-Strom destijds een vierde plaats in het duurtest ranglijst opleverde. Zeven jaar later staat hij inmiddels op de achtste plaats, maar nog altijd ver voor concurrenten als de BMW R1200GS en Ducati Multistrada 1200S.