+ Plus

Sluiting van De Leertent

Op zaterdag 20 april sluit De Leertent in Amsterdam definitief de deuren. De unieke motorkledingadvieswinkel werd in 1935 opgericht door Joop Veenendaal en wordt nu alweer bijna 40 jaar met hart en ziel gerund door diens zoon Rolf. Die ziet zich door de teruglopende omzet en de tanende belangstelling voor het motorrijden genoodzaakt om na 77 jaar te stoppen: “De detailhandel heeft het afgelegd tegen de webshops op internet. De prijzen staan onder druk, waardoor de marges uiteindelijk te klein worden om een winkel als deze draaiende te houden en je klanten goed te kunnen adviseren.” De Leertent is de eerste en oudste motorkledingspeciaalzaak in Nederland en voer altijd een geheel eigen koers, waarbij het adviseren van de klant voorop stond. Rolf Veenendaal (60): “Voor een paar handschoenen waren we soms een half uur bezig, laat staan als er een pak of een helm werd gekocht. Met vier vaste personeelsleden werd iedereen hier persoonlijk geholpen, dat was de kracht van dit bedrijf. Naast onze voorraad, want hoewel we niet àlle merken voeren, hebben we op motorkledinggebied over de volle breedte wat te bieden en bijvoorbeeld 800 helmen op voorraad, van de kleinste tot de grootste maat en dan natuurlijk in alle kleuren. Maar dat is tegenwoordig niet genoeg meer, de prijs is het allerbelangrijkste geworden. Met dank aan internet. Webshops uit binnen en buitenland proberen elkaar af te troeven met de allerlaagste prijs, anders sta je immers niet bovenaan als de klant ‘Googelt’ naar een product. Daarbij is korting geven tegenwoordig standaard geworden. Terwijl de marges waar je als winkelier van moet bestaan niet zijn toegenomen. 30 a 40% is de standaard brutomarge. Onze nettowinst is ongeveer 7%. Als we bij voorbaat alle klanten 10-15% korting zouden geven mag je zelf uitrekenen wat we aan het einde van het jaar tekort komen. Maar we groeien nu allemaal op met het idee dat overal korting op zit, dat neem ik mijn klanten ook niet kwalijk. Onlangs stond in het blad van nota bene de Consumentenbond hoe klanten in een winkel korting konden bedingen! Bijvoorbeeld door te dreigen met een creditcardbetaling die de winkelier circa 4,3% kost, en dan vervolgens roepen dat je ook wel wilt pinnen of cash betalen, mits er wat van de prijs afgaat. Dan gaat zo’n bond wel erg makkelijk voorbij aan het feit dat een fysieke winkel ook kosten met zich meebrengt en dat goed advies op de winkelvloer gewoon tijd kost. Om maar te zwijgen van de mensen die zich hier uitgebreid laten voorlichten en alles keurig opschrijven of met een mobieltje vastleggen. Dan weet je: die zie je nooit meer terug. Die halen hier hun informatie en bestellen op internet bij het allergoedkoopste adres. Je ziet ze hooguit terug als er een ritssluiting niet deugt of de nieuwe helm beschadigd is. Of ze hem dan hier even kunnen omruilen. Let wel: ik klaag niet over internet. Dat is een prachtig medium. Maar webshops zijn over het algemeen de doodsteek van de detailhandel. Kijk even naar Zalando. Met heel veel marketingbudget en lage prijzen veroveren ze de schoenenmarkt. Bedenk wel dat die jonge gasten uit Berlijn nog nooit een euro hebben verdiend, ze draaien megaverliezen. Maar ze gaan ongetwijfeld binnenkort naar de beurs, waarna die eigenaren flink cashen en de zeepbel even later ontploft. Maar ondertussen hebben ze wel vrijwel elke schoenenzaak in Nederland, inclusief de Schoenenreus kapot gemaakt. Dat zal de consument op dit moment worst zijn; die profiteert van lage prijzen en gratis bezorging. Maar over tien jaar zien de winkelstraten er in Nederland echt heel anders uit. In the end: Internet kills us all. Helaas. De internet-verkopen staan haaks op verkopen zoals De Leertent graag doet. Een totaal andere tak van sport, ingegeven door oprichter Joop Veenendaal. Een enthousiaste motorrijder in de jaren dertig van de vorige eeuw, toen er nog niets te koop was op motorkledinggebied. Door zijn werk als chauffeur bij de HEMA kwam hij regelmatig in de Langstraat in Brabant, het centrum van de leerindustrie in Nederland. Het inkopen van leer, voeringstoffen en fournituren was dus geen probleem, zodat hij besloot zelf motorkleding te gaan maken. Zijn eerste overbekende en op maat gemaakte lange rundlederen jas verkocht hij in 1935 voor Hfl 17,50 in Nijmegen. En die werd vanzelfsprekend bij de koper thuis afgeleverd met de motorfiets. Naast die jassen werden er ook jekkers, wanten, handschoenen en leren ‘Lindbergh Caps’ op maat gemaakt. Die laatste zitten trouwens nog steeds in het programma en worden tegenwoordig verkocht aan bezitters van klassieke cabrio’s. Rolf Veenendaal: ”In ons 77-jarig bestaan hebben we de complete evolutie van motorkleding en helmen meegemaakt. Bij de helmen begon dat inderdaad met die Lindbergh Caps, daarna volgden helmen van geperst karton, geperst kurk, aluminium, fiber, ABS, Ronfalin, Polycarbonaat en de moderne mixen van glasfiber met Kevlar en Carbon. Onze Helmstudio was jarenlang een begrip in motorland: het was met afstand het best gesorteerde bedrijf wanneer je op zoek was naar een nieuwe helm, waar je bovendien met kennis van zaken geadviseerd werd. Net zo een ontwikkeling zagen wij ook bij de kleding. Van echt dik rundleer naar de huidige moderne kunststoffen met GoreTex voering. Ook maakten wij van dichtbij mee dat de productie van kleding in de loop der jaren van Europa via Oost-Europa, Korea, Pakistan, India en nu China verhuisde. Er is een enorme vooruitgang geboekt, maar er is ook een heleboel troep gemaakt. Slecht spul en maatvoering die absoluut niet deugde. Ik heb een opleiding als coupeur gehad, dus weet echt wel iets van de snit en hoe een jas hoort te zitten. Daar probeer je zo’n fabrikant ook in op te voeden, maar vaak praat je tegen dovemansoren. En vaak boeit ook de consument het trouwens ook niet. Die kijkt toch primair naar de prijs. Dan kopen ze een motorjack met protectoren, die gewoon aantoonbaar op de verkeerde plaats zitten. Die protectoren doen dus helemaal niets bij een valpartij, die kun je als motorrijder net zo goed in je rugzak meenemen. Maar geen haan die er naar kraait. Vanuit De Leertent hebben we 77 jaar ons best gedaan om iedereen echt een goed advies mee te geven. Ik durf te zeggen dat er met De Leertent een instituut sluit. Maar nu kan ik op 20 april de deur nog met opgeheven hoofd op slot draaien. Met enkele merken, zoals Roof helmen, ga ik als groothandel vanuit een kleiner pand in Amsterdam Zuidoost verder. Als ik hier aan de Sarphatistraat in hartje Amsterdam op deze manier nog twee, drie jaar door ga, hoef ik de deur zelf niet meer te sluiten, maar komt een curator dat doen, daar ben ik van overtuigd. Vanwege de teruglopende omzet en ook omdat het motorrijden een jongere generatie mogelijk minder aanspreekt. Ook daar moeten we realistisch over zijn.” Een regelmatig terugkerend woord in Rolf Veenendaal’s betoog is ‘advies’. Is dat zo belangrijk bij motorkleding? Veenendaal: “Advies is alles bij motorkleding. De primaire taak van motorkleding is namelijk bescherming. En die bescherming is pas optimaal als de pasvorm 100% is en als de kleding optimaal is afgestemd op jouw gebruik. Dat komt vooral terug bij helmen. We doen allemaal heel moeilijk over de keurmerken, de materialen, het vizier en noem maar op. Alles moet aan wettelijke eisen voldoen. Totdat hij in het schap ligt en dan moet een klant het maar lekker zelf uitzoeken. Pasvorm? ‘Deze helm zit lekker’ roepen ze hier dan in de winkel. Dan gaan hier alle alarmbellen rinkelen, want dan is zo’n helm waarschijnlijk te groot en zal hij bij een val niet optimaal beschermen, maar verdraaien op het hoofd. Een perfect passende helm zit in het begin vaak helemaal niet zo lekker. En alleen een perfect passende helm kan je hoofd beschermen. Ik zeg altijd: een helm van 200 euro die perfect past, beschermt beter dan eentje van 800 euro die te groot is. Maar ja, als je al een helm bij de Lidl kunt kopen, wat verwacht je dan? Dat de kassadame daar je ook nog een goed helmadvies kan geven? Hou toch op. Helmen zijn wettelijk verplichte veiligheidsattributen. Dan moet je als overheid of Europese Unie dus ook eisen stellen aan de man of vrouw die ze verkoopt. Anders heeft zo’n helmkeurmerk eigenlijk geen enkele zin. Ik heb wel eens op het punt gestaan om hier een hele wand in de winkel vol te zetten met doperwten. Om mensen ervan bewust te maken dat helmen wat anders zijn dan blikken doperwten. Dus dat er gewoon geen helmen en motorkleding bij de Lidl thuishoren. Daarvoor is hun functie veel te belangrijk. Maar ja, toch mag de Lidl er elk jaar 600.000 importeren uit het verre oosten en in Europa dumpen. Als de Europese Unie echt het beste met haar inwoners voor zou hebben, zouden ze daar eens naar moeten kijken. Dat is ook precies het manco van een webwinkel. After sales? Garantie? Goed advies? Zoek het lekker zelf uit. Het is goedkoop en verder moet je als consument helemaal niets verwachten. Juist vanwege het belang van een goed advies heb ik er ook wel eens over gedacht om entree te heffen in deze winkel. Ik weet het: dat is vreemd en schrikt af, want daar zijn we niet mee groot geworden. De bezoekers betalen een tientje entree en kunnen zich perfect laten voorlichten. Als ze wat kopen, wordt dat tientje in mindering gebracht op de aankoopprijs en anders hebben ze een mooie onemanshow gehad (Carré zit om de hoek) en gaan ze wat wijzer de deur uit. Het is radicaal, maar zo’n winkelconcept kon best wat zijn voor de specialistische detailhandel. Kopen kun je overal, maar waar wordt je nog goed geadviseerd en op weg geholpen?” Heeft Veenendaal zelf nooit overwogen een webwinkel naast zijn motorkleding-speciaalzaak te beginnen. Dat lijkt immers de gouden combinatie van ‘Bricks & Clicks’, zoals de snelle marketeers van deze tijd dat noemen. Veenendaal: “Nee, dat heb ik nooit serieus overwogen. Daarvoor is De Leertent teveel ‘old skool’. Wij drijven op individuele benadering en advies. Ik denk dat wij een mooie winkel hebben, maar toch ook lekker laagdrempelig. Die uitnodigt om eens een jasje aan te trekken of helm op te zetten. Dat is totaal iets anders dan online-verkoop; dat staat te ver van ons af. Wij hebben op onze manier de klant altijd centraal gesteld. En dat blijkt trouwens ook uit de talloze reacties die wij momenteel uit heel Nederland krijgen. Juist nu we bekend hebben gemaakt dat we de deuren sluiten, lijkt iedereen zich te realiseren dat dit het einde van een tijdperk is. Voor De Leertent, maar misschien ook wel voor de hele detailhandel!” [[streamers]] WEBSHOPS ZIJN OVER HET ALGEMEEN DE DOODSTEEK VAN DE DETAILHANDEL HELMEN EN MOTORKLEDING HOREN NIET THJUIS BIJ DE LIDL, DAARVOOR IS HUN FUNCTIE TE BELANGRIJK HELMEN ZIJN WETTELIJK VERPLICHTE VEILIGHEIDSATTRIBUTEN; STEL DAN OOK EISEN AAN DIEGENE DIE ZE VERKOOPT. [[bijschriften]] 1 Rolf Veenendaal sluit op 20 april de deuren van zijn Amsterdamse motorkledingadvieswinkel De Leertent. 2 77 jaar Leertent-historie gevangen in drie helmen… 3 Een van de eerste producten, de leren Lindbergh Cap, wordt nog steeds verkocht! 4-5-6 als opvulling, geen bijschrift

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...