Tips & tricks MP 6-2013
Terwijl de laatste stuiptrekkingen van de winter, in combinatie met de overlast van pekel, het plezier nog wat uitstellen, verheugen de meeste motorrijders zich op het moment dat de motor weer wordt gestart. Het is een bijna traditionele vraag waar je dan op moet letten als je na vele maanden de motor voor de eerste lenterit uit de stalling haalt. Dat is een vraag voor de meeste motorrijders, want ik heb er in 2013 al de nodige kilometers opzitten. Hoewel de ervaren motorrijders best weten wat ze te doen staat, kan het geen kwaad om het geheugen wat op te frissen. Kijk eerst eens naar de banden, naar zowel de spanning als naar droogtescheurtjes. Check ook de remvloeistof (is die niet te oud?) en de verlichting (vergeet dat remlicht niet). Ben je daar zelf niet handig in, ga dan bij je motordealer langs. Doe dat op tijd, want als de zon schijnt wil iedereen ineens naar de werkplaats. Als je de weg op gaat, is dat nog in de periode dat de zon heel laag staat. Heb jij hem in de rug, dan wordt je tegenligger misschien verblind zodat hij jou pas heel laat opmerkt. Verder kan het ’s morgens vroeg of op schaduwrijke plekken nog glad zijn door nachtvorst. Altijd de weg voor je goed scannen! Naast de techniek en de omgeving is de ‘factor mens’ bepalend voor rijplezier en veiligheid. Neem rustig de tijd om te wennen aan je motor en het verkeer. Het rijniveau waarmee je in oktober 2012 bent gestopt zit wel in je hoofd, maar niet in je vaardigheidssysteem. Denk aan de andere weggebruikers. Wij zijn vele maanden nauwelijks zichtbaar geweest en veel automobilisten zijn niet op zoek naar motorrijders in hun verkeersbeeld. Zorg voor goede en warme kleding. Het kan heel verleidelijk zijn om bij een mager zonnetje zomerhandschoenen en een leren pak aan te trekken, maar als de temperatuur tegenvalt is dat onaangenaam en dat gaat weer ten koste van de reflexen. We gaan toch op pad voor ons plezier? [streamer] Het rijniveau waarmee je in 2012 bent gestopt zit wel in je hoofd, maar niet in je vaardigheidssysteem [nieuw vast item linker pagina onderin, NOG AANPASSEN MET NIEUWE ROUTE, over laten staan] [beeld toerroute_1] TOERROUTE VAN DE MAAND Met het insturen van zijn favoriete route heeft hij een jaar lang gratis Tyre-Pro gewonnen. Deze route is via de website van MotoPlus (onder het kopje ‘Toeren’) en TyreToTravel in verschillende formaten te downloaden. Ook een mooie route gereden of uitgezet, en wil je die delen met anderen? Mail hem naar toer@motoplus.nl en laat iedereen meegenieten. Wij kiezen samen met TyreToTravel iedere maand een nieuwe ‘Route van de Maand’. Wordt jouw route uitgekozen? Dan wordt je winnaar van een jaar lang gratis Tyre-Pro (en als je die al hebt, krijg je hem cadeau voor het volgend jaar). De winnaars worden bekend gemaakt in MotoPlus en via de newsblog op de website van TyreToTravel (www.tyretotravel.com). TyreToTravel is het online platform voor het zoeken, maken en delen van routes. [MRD 5 s. 27 links boven] FRANSE ALCOHOLTEST VAN DE BAAN De Fransen lijken op hun schreden terug te keren. De in juli 2012 ingevoerde plicht om een alcoholtester in de auto en op de motor paraat te hebben is vooralsnog uitgesteld. Dat heeft het Franse ministerie van Binnenlandse Zaken eind januari meegedeeld. In eerste instantie was het de bedoeling om met ingang van deze maand alle bestuurders zonder alcoholtester aan boord te beboeten. Inmiddels schijnt het hele plan op losse schroeven staan en moet een speciaal samengesteld panel zich nog eens over de problematiek buigen. Wordt ongetwijfeld vervolgd…. [MRD 3 S. 122 LINKSBOVEN] GETEST STADLER ALOKSAK VERNUFT IN EEN ZAKJE Vanaf deze plek nog even de handjes op elkaar voor modulaire motorkleding, die dankzij de perfecte ventilatiemogelijkheden maximaal comfort biedt op hete zomerdagen en ook op stoffige offroad-pistes. Maar waar moeten we met onze kostbare en gevoelige smartphones heen, die zelfs in de binnenzakken van die kleding nagenoeg onbeschermd zijn overgeleverd aan de grillen van stof en regen? Daar heeft kledingspecialist Stadler een oplossing voor in de vorm van dit stof- en waterdichte (tot 60 meter diepte) en scheurvaste Aloksak beschermzakje. Het zakje is leverbaar in vier maten (prijzen v.a. € 3,89) en is via een sluitstrip hermetisch af te sluiten. Info: www.periermotorsport.nl [in logo] MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED [MRD 3 s. 122 linksonder] SCHUIVEN MAAR… Een meegroeiende protectiebeugel voor motorkoffers, kan dat? Wel bij Wunderlich en als je in het bezit bent van een R1200GS. Voor de uitschuifbare zijkoffers van de BMW heeft de accessoirefabrikant nu een passende protectiebeugel. Ook deze is uitschuifbaar en kan dus aan het volume van de Vario-koffers worden aangepast. Door de bevestiging aan de voetsteunen en het subframe moeten de koffers en ook zijkant van de motor bij een schuiver worden beschermd door de 24 millimeter dikke stalen buizen. Een set inclusief bevestigingsmateriaal kost € 269,-. Info: www.wunderlich.de [MRD 4 s. 110 linksonder] JA ZUSTER, NEE ZUSTER REGEN EN KOU Regen en kou, als je nu veel met de motor onderweg bent, heb je een grotere kans op reuma, toch? Bijna iedere motorrijder kent het wel: na een rit door de regen en kou voelen alle ledematen stram en pijnlijk aan. Vingers en voeten zijn blauwrood verkleurd en steenkoud. Kan dat reuma zijn? Nee, geen paniek, het gaat om een storing in de temperatuurregulatie in de onderhuid. Het bindweefsel van de onderhuid (Subcutis genaamd) is een weefselzone tussen huid en spiermassa en bestaat uit in kamertjes ondergebracht vetweefsel dat mechanische en thermoregulerende taken vervuld. Dat is ook de reden dat dit weefsel goed doorbloed is. Bij ijskoude weersomstandigheden en/of een verhoogde gevoeligheid voor kou ontstaat een vatvernauwing, wordt de bloeddoorstroming vertraagd en de vloeistofuitwisseling van het weefsel verstoord. Met andere woorden: de temperatuurregulatie functioneert niet meer. De huid verkleurt blauwrood, voelt koud aan en kan pijn doen als je er op drukt. Dat is weliswaar onaangenaam, maar reuma is het zeker niet. [MRD 4 S. 111 rechts onderaan] SENIOREN RUBBER Dunlop heeft een nieuwe toerband voor middenklassers, old- en youngtimers en andere ‘klassiekers’: de Dunlop Streetsmart. Deze band is geschikt voor alle motoren die voorheen op klassieke diagonaalbanden rolden, is de opvolger van de Arrowmax GT501 en vervangt tevens de Arrowmax D103. De nieuwe silica-rubbercompound moet voor meer grip onder natte omstandigheden en bij kou zorgen en daarnaast moet het 25 procent lagere gewicht de handelbaarheid en het comfort verbeteren. [MRD 5 s. 120] GETEST: NIEUWE TEXTIEL KLEDING EN MULTI-HELM OP NAAR HET ZUIDEN! De merken Vanucci en Nolan lieten ons onder de Spaanse zon kennismaken met een aantal highlights uit de nieuwe collectie. Bijna 25° Celsius en zon, en dat in de winter. Nolan en Vanucci bundelden de krachten en zochten de zomer op om hun nieuwste producten te presenteren. Die zomer vonden ze rond het Spaanse Almeria. Op perfecte wegen door het Andalusische achterland probeerden we de nieuwe, sportief gelijnde RVX textielcombi van Vanucci (jack € , broek € , www.motozoom.nl). Eerste indruk: een nagenoeg perfect om het lichaam sluitende pasvorm, alsof het een trainingspak is. Maar de gewatteerd aanvoelende Primaloft-thermovoering heeft natuurlijk weinig met een sportief karakter te maken. Afwerking en uitrusting (CE-protectie met een goede pasvorm en een Sympatex membraan) zijn van hoog niveau en onder de streep biedt dit pak veel waar voor zijn geld. De nieuwe multifunctionele helm van Nolan heet N44 (v.a. € 289,95, www.nerons.nl) is een jet-, allroad- en integraalhelm in een. Met een gewicht van ongeveer 1.500 gram en een fantastische pasvorm zit deze Italiaan aangenaam rond het hoofd. Wel wordt de helm vanaf ongeveer 130 km/uur wat luidruchtiger, waardoor landelijke secundaire wegen het optimale gebruiksgebied vormen. [bij helm] MOTOPLUS-oordeel: GOED Nolan N44: veelzijdig, licht, goed afgewerkt – een ideale zomerhelm. [bij pak] MOTOPLUS-oordeel: GOED Vanucci RVX: een nauwsluitende pasvorm, die bij de sportieve looks van dit pak past. [MRD 5 s. 121 midden links] VOOR DE KLEINTJES Het meenemen van kinderen als passagier is vaak een kwestie van passen en meten. Om dat wat te vergemakkelijken heeft het Duitse MV Motorrad-Technik (www.mv-motorrad.de) heeft daarvoor een set handige kindervoetsteunen ontwikkeld, die middels adapterplaten in vijf posities in hoogte verstelbaar zijn. In de laagste stand bevinden de kindersteunen zich 90 millimeter boven de positie van de originele duovoetsteunen en zijn vervolgens stapsgewijs per 20 millimeter omhoog te plaatsen. De kindersteunen worden op de originele montagepunten van de duovoetsteunen bevestigd en zijn volgens de fabrikant door de universele pasvorm op nagenoeg alle motoren te gebruiken. De setjes zijn voor € 149,- via de webshop van MV Motorrad-Technik te bestellen en worden ook in Nederland bezorgd. [MRD 5 s. 122 midden rechts] OP DE NIEUWE TOUR Bij Bridgestone zijn ze aan het ‘omnummeren’. Circuitbanden gaan sinds een tijd met de afkorting ‘R’ door het leven, sportbanden met de ‘S’ en de nieuwste, logische toevoeging is de ‘T’ voor toerbanden. Met de nieuwe T30 brengt de Japanse fabrikant een opvolger voor de BT023, en ook deze band wordt volgens Bridgestone gekenmerkt door goede rijeigenschappen op nat wegdek en een uitstekende levensduur. Info: www.bridgestone.nl