Motorbeurs Utrecht 2013
Eeen goed begin is het halve werk. Wat dat aangaat hadden we ons met de afgelopen MOTORbeurs Utrecht geen betere officieuze start van het nieuwe seizoen kunnen wensen. En dat ondanks dat het weer op zondag allesbehalve meewerkte, waardoor het bezoekersaantal met 87.265 net onder dat van afgelopen jaar bleef steken. Het enige smetje op een verder meer dan geslaagde beurs. De overige dagen was het extreem druk en, veel belangrijker, er hing een ongemeen positieve sfeer in de Jaarbeurs. Na een economisch jaar dat wederom geregeerd werd door het deprimerende rode potlood, een meer dan welkome afwisseling. De motor is blijkbaar eindelijk weer in trek, iets dat ook bleek uit de cijfers die het CBR voorafgaand aan de beurs bekend maakte: niet minder dan 31.500 mensen behaalden in 2012 het felbegeerde A-rijbewijs. Uiteraard grotendeels ingegeven door de invoering van het nieuwe rijbewijsreglement, maar de stijging van 18% ten opzichte van 2011 laat in ieder geval zien dat er wel degelijk nog animo voor motorrijden is onder jongeren en dat is natuurlijk een positief signaal. Het waren dus als vanouds weer vier machtige motordagen, die op de volgende pagina’s heerlijk illustratief zijn weergegeven. ________________________________________ [KASTEN MAN AT WORK] MAN AT WORK Tijdens de 29e editie van de MOTORbeurs Utrecht maakte voor alweer de derde keer in successie Man at Work, waarbij meerdere sleutelequipes ‘live’ werken aan diverse bijzondere projecten, zijn opwachting. Met een aantal kleine aanpassingen in de opzet dit jaar. Zo werden er bijvoorbeeld drie vrouwen aan de crews toegevoegd en daarmee samenhangend ook de naam aangepast in (Wo)Man at Work. Verder bleef echter alles redelijk bij het oude, in hal 9 stonden de teams tussen de verschillende stands gewoon hun werk te doen op het Man at Work plein. Lassen, slijpen, buigen, spuiten, plakken, naaien, monteren, de verschillende bedrijven namen de gelegenheid duidelijk te baat om hun specialiteiten aan het publiek te presenteren. Waar vorig jaar de vier deelnemende partijen echter de handen nog ineen sloegen en werkten aan een gezamenlijk project, de fabricage van een Yamaha XS650 Streettracker, werd er dit jaar door zes bedrijven aan eigen projecten gewerkt. De sfeer was echter net als voorgaande jaren weer uiterst relaxt en dat werd ook door het publiek opgepikt. De interactie was zowel hartverwarmend als spontaan, waarbij het met name leuk was om te zien dat (Wo)Man at Work niet alleen bij de (hobby)sleutelaar in goede smaak valt, maar ook jonge kinderen vol enthousiasme de verrichtingen van de mannen volgen. Kortom, het was wederom weer een succes. Zo bleek overigens ook uit onderzoek van de beursorganisatie: (Wo)Man at Work werd door de bezoeker als de leukste nevenactiviteit van de beurs bestempeld. Volgend jaar dus weer, waarbij de onderstaande deelnemers zeker weer van de partij hopen te zijn. STARTWIN: voor de tweede keer aanwezig in Utrecht. Onder aanvoering van Kees van der Starre werd er onder meer met gast Maarten Timmer gewerkt aan een Ducati Monster Caféracer. Met name het vervaardigen van het kleimodel van de tank/zitcombinatie maakte veel vragen bij het publiek los. Helaas was de tijd net te kort om de Duc op zondagmiddag zijn eerste klappen te laten geven. MOTORWRAP: jong en dynamisch bedrijf uit Nuenen met als specialiteit – jawel – motor wrappen. Een complete metamorfose van de motor door alle lakdelen met een soort stickers (enigszins denigrerend gezegd) in te pakken. Volledig individuele ontwerpen en daardoor ook interessant voor motorrijders die een makeover van hun motor willen zonder in een complete paintjob te hoeven investeren. In vier dagen werden vier motoren ingepakt. MOTORFIETS RESTAURATIE: Bart Spanjer en zijn vrouw Claire stapten enthousiast in bij (Wo)Man at Work dit jaar. Project: hun Project Slick Six, een Honda CBX1000 zescilinder afbouwen en op zondag voor het eerst laten lopen. Dat deed de Honda ook daadwerkelijk na slechts één druk op de knop, waarna een flink gejuich door hal 9 galmde. CUSTOM SPORT BIKES: ook Benny van der Starre, geen familie van Kees, trad voor de tweede keer in Utrecht aan. De specialist in ‘Superstreetbikes Specials’ begon op donderdag met enkel een voorvork en frame. Op zondagmiddag stond er een lopende dragracer op basis van een Suzuki GSX-R1000. TIGER LEATHERS: kleine maar fijne onderneming die zich onderscheidt in leerbewerking en de fabricage van custom zadels voor ieder type motorfiets of scooter. Het ontwerpen en maken van de zadels oogstte veel bewondering bij het publiek, de Haagse humor van Remco en Rick ook. Tweetal mag graag kneden in zadels, zelfs als ze al klaar zijn. LIFECREATIONS: Livingstone Rijff zat vier dagen in zijn eigen ‘coolzone’, airbrushte met eigen muziek op de achtergrond aan drie verschillende projecten. Mocht constant rekenen op minimaal vier rijen dik publiek dat zich verbaasde over zijn kunsten. Er werden duizenden foto’s gemaakt bij (Wo)Man at Work, minimaal de helft daarvan waren van Livingstone