Compacttest Yamaha XV1900A
Echt veel was het niet, het Yamaha-nieuws voor 2013. De Japanners hebben voornamelijk ingezet op een doorontwikkeling van het bestaande modelpalet en dat geldt ook voor de dikke XV1900A cruiser. Naast een andere montage van het voorspatbord kreeg de dikke cruiser ook een anti-hop-koppeling toebedeeld. Is dat niet iets voor sportfietsen? Daar komen we snel achter. Ook in 2013 staat de oersterke V-twin van de Yamaha in het centrum van de macht. Het blok onderging geen wijzigingen en dat is maar goed ook. Want de wijze waarop het stoterstangenblok de XV1900 in beweging zet, is een attractie op zich. Met een vette polsslag en de kracht van 168 Newtonmeter drukt de V-twin de 346 kilo wegende kolos moeiteloos vooruit. Twee balansassen reduceren de enorme erupties in de verbrandingskamers tot een weldadig pulserend gevoel tijdens het rijden. Het schip laat zich heel ontspannen vanuit het zadel manoeuvreren, waarbij de voeten heel vast op de brede treeplanken staan. Die toucheren alleen wel heel snel het asfalt, iets dat terug te voeren is op het enorm stabiele chassis. Dat nodigt je al snel uit tot een enthousiaste bochtendans. En de anti-hop-koppeling? Die vraagt door de servo-functie in ieder geval minder handkracht en zorgt er inderdaad voor dat er bij al te vrolijk terugschakelen geen onrust in het rijwielgedeelte ontstaat. Zelfs heel moedwillig lomp terugtrappen in de bak wordt volledig door de koppeling geneutraliseerd. Bovendien wordt de motormechaniek ontzien, omdat de lastpieken bij het doorslippen van het achterwiel door de anit-hop-koppeling worden opgevangen. En dat komt onder de streep ook het comfort ten goede en is het nog zorgelozer cruisen met de XV1900A. Nut heeft die koppeling dus zeker. Jammer is wel dat de gecombineerde remmen van de Yamaha het ook dit jaar weer zonder ABS moeten zien te rooien. [BU’s] [details] De koppeling werkt met schuine nokken. Onder belasting worden de koppelingsplaten steviger op elkaar gedrukt (servo-functie). Daardoor kunnen zachtere koppelingsveren worden gebruikt. De tankconsole is een lust voor het oog en alle informatie is voorhanden. Gestroomlijnde stuurklemmen, gelagerd is stevige rubbers. TECHNISCHE GEGEVENS YAMAHA XV1900A MOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt 48° V-motor, twee balansassen, twee tandriem-aangedreven onderliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, benzine-injectie Ø 43 mm, geregelde katalysator, vijfversnellingsbak, tandriemaandrijving. Boring x slag 100,0 x 118,0 mm Cilinderinhoud 1.854 cc Compressie 9,5 : 1 Max. vermogen 66,4 kW (90 pk) bij 4.750 tpm Max. koppel 155 Nm bij 2.500 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 46 mm, monoschokbreker met hevelsysteem, dubbele schijfrem voor Ø 298 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 320 mm met dubbelzuiger remklauw, deelintegraal remsysteem. Aluminium gietwielen 4.00 x 18; 5.50 x 17 Banden 130/70R18; 190/60R17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.715 mm, zithoogte* 735 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 346 kg, max. belading* 204 kg, tankinhoud 17,0 liter. Garantie twee jaar Kleur zwart Prijs NL € 18.499,- / B € INFO NEDERLAND Yamaha Motor Nederland BV, www.yamaha-motor.nl INFO BELGIË D’Ieteren Sport SA, www.yamaha-motor.be