Getest middenklasse allroads: Japanse nieuwskomers versus gevestigde orde
Allroads draaien al jaren mee in de top van de verkoopstatistieken in Nederland. De middenklasse van dit segment is al jaren sterk bemand en wordt sinds kort versterkt door de Suzuki V-Strom 800DE en Honda XL750 Transalp. Hoe verhouden zij zich tegenover te gevestigde orde?
Die gevestigde orde wordt in deze test vertegenwoordigd door de KTM 790 Adventure en Yamaha Ténéré 700. Hoewel ze alle vier in hetzelfde segment vallen, zijn de concepten van het kwartet totaal verschillend. De V-Strom bijvoorbeeld, die dit jaar aan de haal ging met onze Alpenmasters-titel, is de veelzijdige. Dat is onder andere te danken aan het tweecilinder-blok met 270-graden krukas, die we trouwens ook terugzien bij de Honda en Yamaha. De meest comfortabele van het kwartet is de Transalp, met zijn sportieve blok, zachte vering en passieve zitpositie.
De andere Japanner, de Ténéré, is de purist. Ondanks een TFT-scherm en connectiviteit doet de Yamaha het nog steeds zonder zaken die het moderne motorleven kenmerken, zoals verschillende rijmodi, tractiecontrole en cruise-control. Kortom: deze test is beslist geen eenheidsworst, alle vier de deelnemers hebben een heel eigen karakter.
En dan volgt natuurlijk de hamvraag, welke van de vier karakters bevalt het beste? Het antwoord op die vraag lees je in MotoPlus 22/2023!