Tips & Tricks MP 4/2013
WAAR LET JE OP BIJ DE MOTORBEURS?
De Motorbeurs Utrecht is voor veel motorliefhebbers het startsein voor het nieuwe seizoen. Bovendien maken ze graag van de gelegenheid gebruik om een (andere) motor te kopen, of nieuwe motorkleding aan te schaffen tegen een aantrekkelijke prijs. Ik hou er zelf ook van om lekker op de beursvloer rond te neuzen als ik even weg kan bij de stand van de KNMV.
De vraag is waar je op moet letten bij een beursaanbieding. Om maar bij de occasions te beginnen: de kilometerstand speelt vaak een grotere rol dan het bouwjaar en is meer prijsbepalend. Kijk daar goed naar. Gepoetst zijn ze allemaal, maar je kunt zelf zien hoeveel profiel er op de banden zit en of de ketting er nog goed uitziet. Kijk niet alleen naar het uiterlijk van de motor, maar stel jezelf vooraf de vraag waarvoor je hem gaat gebruiken: vakantie, woon-werkverkeer, incidentele ritjes? Als je ter plekke een koopovereenkomst sluit, laat daar dan altijd het voorbehoud van een proefrit in opnemen. Je wilt toch eerst met de motor rijden, zodat je weet wat je koopt? Als je twijfelt kun je altijd nog een aankoopkeuring laten doen.
Ook bij de aanschaf van motorkleding moet je goed opletten. De prijs-kwaliteitverhouding wordt bepaald door de gebruikte materialen en of de stof ademend is of niet. Je kunt prima kleding kopen, ook met een beperkt budget, zeker als bepaalde producten wel goed zijn maar misschien een beetje uit de mode. Een motorjas is geen ski-jack. Je moet hem niet op de groei kopen, hij moet goed aansluiten. Bij kleding let je niet alleen op de veiligheid, maar ook op het draagcomfort. Maak je veel kilometers? Kijk eens uit naar een extra paar handschoenen, altijd prettig.
De aanschaf van een helm (wordt het een integraal-, systeem- of jethelm?) is een apart verhaal. Daar moet je extra kritisch op zijn, op de pasvorm en op een actueel keuringsnummer dat met 05 moet beginnen. Soms zie je van die dingen bij de supermarkt liggen, maar bij helmen zeg ik altijd: ga zeker voor kwaliteit!
Tot ziens in Utrecht!
[Streamer]
Soms zie je van die dingen bij de supermarkt liggen, maar bij helmen zeg ik altijd: ga zeker voor kwaliteit!
[nieuw vast item linker pagina onderin]
[beeld toerroute_1]
TOERROUTE VAN DE MAAND
Deze Waterlinie-route is gemaakt en ingezonden door T. Duivenvoorden. Met het insturen van zijn favoriete route heeft hij een jaar lang gratis Tyre-Pro gewonnen. Deze route is via de website van MotoPlus (onder het kopje ‘Toeren’) en TyreToTravel in verschillende formaten te downloaden.
Ook een mooie route gereden of uitgezet, en wil je die delen met anderen? Mail hem naar toer@motoplus.nl en laat iedereen meegenieten. Wij kiezen samen met TyreToTravel iedere maand een nieuwe ‘Route van de Maand’. Wordt jouw route uitgekozen? Dan wordt je winnaar van een jaar lang gratis Tyre-Pro (en als je die al hebt, krijg je hem cadeau voor het volgend jaar). De winnaars worden bekend gemaakt in MotoPlus en via de newsblog op de website van TyreToTravel (www.tyretotravel.com). TyreToTravel is het online platform voor het zoeken, maken en delen van routes.
[MRD 1/2013 s. 177 midden]
VOOR NIEMAND BUIGEN
Zalig zijn zij die voorover gebogen door het leven rollen, maar wat moet je als comfort je heilig is? Accessoirespecialist ABM wil met de Multiclip Slim clip-ons het ergonomische leven aan boord van sportmotoren veraangenamen. Door de bijzonder compacte afmetingen moeten deze clip-ons ook op modellen met zeer beperkte ruimte passen. Bijzonder mooi aan het setje is het traploze stelmechanisme. Prijs? € 349,-. Info: www.mdi-online.nl
[MRD 3 s. 121 links midden]
ALUMINIUM, TITANIUM & CO
LighTech heet het bedrijf van ex-coureur Fabrizio Furlan, dat zich volledig op de productie van aluminium en titanium onderdelen heeft toegelegd. Het ruime assortiment loopt uiteen van inklapbare rem- en koppelingshendels tot kentekenplaathouders en volledig verstelbare voetsteunen. Neem voor een goede indruk vooral even een kijkje op www.lightech.it. In Nederland kun je terecht bij Sparks Trading, via 0475-40 07 77.
[MRD 3 S. 122 LINKSBOVEN]
GETEST STADLER ALOKSAK
VERNUFT IN EEN ZAKJE
Vanaf deze plek nog even de handjes op elkaar voor modulaire motorkleding, die dankzij de perfecte ventilatiemogelijkheden maximaal comfort biedt op hete zomerdagen en ook op stoffige offroad-pistes. Maar waar moeten we met onze kostbare en gevoelige smartphones heen, die zelfs in de binnenzakken van die kleding nagenoeg onbeschermd zijn overgeleverd aan de grillen van stof en regen? Daar heeft kledingspecialist Stadler een oplossing voor in de vorm van dit stof- en waterdichte (tot 60 meter diepte) en scheurvaste Aloksak beschermzakje. Het zakje is leverbaar in vier maten (prijzen v.a. € 3,89) en is via een sluitstrip hermetisch af te sluiten. Info: www.periermotorsport.nl
[in logo]
MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED
[MRD 3 s. 122 linksonder]
SCHUIVEN MAAR…
Een meegroeiende protectiebeugel voor motorkoffers, kan dat? Wel bij Wunderlich en als je in het bezit bent van een R1200GS. Voor de uitschuifbare zijkoffers van de BMW heeft de accessoirefabrikant nu een passende protectiebeugel. Ook deze is uitschuifbaar en kan dus aan het volume van de Vario-koffers worden aangepast. Door de bevestiging aan de voetsteunen en het subframe moeten de koffers en ook zijkant van de motor bij een schuiver worden beschermd door de 24 millimeter dikke stalen buizen. Een set inclusief bevestigingsmateriaal kost € 269,-. Info: www.wunderlich.de
[MRD 3 s. 120]
NIEUWS VAN DE MICHELIN-MAN
Michelin belooft in 2013 vol aan de bak te gaan met nieuw rubber. We konden alvast een rondje maken met de nieuwe Pilot Power 3’s, de Anakee 3 en de Pilot Street.
Soms in er sprak van een echte win-win-situatie, zoals onlangs op het testcircuit van Michelin in Zuid-Frankrijk. Daar mochten we exclusief rijden met de absolute ster in het 2013-programma van de bandenfabrikant: de Pilot Power 3, die als nieuwe sportband de niet bijster succesvolle Power Pure aflost. Bijzonder indrukwekkend was de prestatie van de nieuwe Power 3 op nat wegdek. Vergeleken met de Power Pure doet de nieuwe Power 3 er wat dat betreft nog een flinke schep bovenop. Bij remmen op het doorweekte wegdek kwam het ABS van de geteste motoren nauwelijks in het regelbereik en bleken glijders bij uitaccelereren zeldzaam. Binnenkort lees je meer over de nieuwe Pilot Power 3 in onze grote bandentest.
[bu]
Michelin Pilot Power 3
Handelbaarder, minder oprichtneiging, meer natte grip luiden de beloftes van Michelin voor de opvolger van de Power Pure. Eerste indruk: dat klopt!
[kaders]
[links]
Je ziet het direct: naast het asfalt heeft de Anakee nauwelijks aan kwaliteit verloren. Daarentegen hebben de Fransen de onroad-kwaliteiten sterk weten te verbeteren. Waar de voorgaande Anakee 2 met beduidend meer uitgesproken profielblokken bij een sportieve rijstijl aan snel aan bochtstabiliteit verloor, blijkt de nieuwe 3 op de Zuid-Franse secundaire wegen een stuk zelfverzekerder te sturen. En ook een tweede minpunt werd weggewerkt: waar de voorganger bij een bepaalde hellingshoek duidelijk een bocht inviel, bleef de test-R1200GS met de nieuwe Anakee 3 heel neutraal zijn lijn houden.
[bu]
Michelin Anakee 3
De allroad-band voor alles tussen 600 en 1.200 cc, leverbaar in alle gangbare maten (ook 170/60).
[rechts]
In het lichtere segment groeit het aanbod motoren gestaag, maar blijft de bandenkeuze beperkt. Er ligt in de regel diagonaal rubber van IRC en MRF als eerste montage onder en in dat licht is de nieuwe Pilot Street radiaalband van een heel andere orde. Vanaf de eerste meter levert deze band onder een Honda CBR250R glasheldere feedback en een stabiliteit, die deze lichtgewicht goed doet. Daarnaast is de stuurprecisie van hoog niveau en zijn ook de natte eigenschappen niet verkeerd, beide punten waarop de goedkopere concurrentie het doorgaans laat liggen.
[bu]
Michelin Pilot Street
De radiaalband voor motoren tussen de 125 en 300 cc met achterbandmaten 130 en 140/70.
[MRD 4 s. 110 linksonder]
JA ZUSTER, NEE ZUSTER
REGEN EN KOU
Regen en kou, als je nu veel met de motor onderweg bent, heb je een grotere kans op reuma, toch? Bijna iedere motorrijder kent het wel: na een rit door de regen en kou voelen alle ledematen stram en pijnlijk aan. Vingers en voeten zijn blauwrood verkleurd en steenkoud. Kan dat reuma zijn? Nee, geen paniek, het gaat om een storing in de temperatuurregulatie in de onderhuid. Het bindweefsel van de onderhuid (Subcutis genaamd) is een weefselzone tussen huid en spiermassa en bestaat uit in kamertjes ondergebracht vetweefsel dat mechanische en thermoregulerende taken vervuld. Dat is ook de reden dat dit weefsel goed doorbloed is. Bij ijskoude weersomstandigheden en/of een verhoogde gevoeligheid voor kou ontstaat een vatvernauwing, wordt de bloeddoorstroming vertraagd en de vloeistofuitwisseling van het weefsel verstoord. Met andere woorden: de temperatuurregulatie functioneert niet meer. De huid verkleurt blauwrood, voelt koud aan en kan pijn doen als je er op drukt. Dat is weliswaar onaangenaam, maar reuma is het zeker niet.
[MRD 4 S. 111 rechts onderaan]
SENIOREN RUBBER
Dunlop heeft een nieuwe toerband voor middenklassers, old- en youngtimers en andere ‘klassiekers’: de Dunlop Streetsmart. Deze band is geschikt voor alle motoren die voorheen op klassieke diagonaalbanden rolden, is de opvolger van de Arrowmax GT501 en vervangt tevens de Arrowmax D103. De nieuwe silica-rubbercompound moet voor meer grip onder natte omstandigheden en bij kou zorgen en daarnaast moet het 25 procent lagere gewicht de handelbaarheid en het comfort verbeteren.
st1:*{behavior:url(#ieooui) }