Nieuws

Warmdraaien 18/2008

Ondanks dat het weer niet echt mee wilde werken, werd onze open dag van 7 september een groot succes. Honderden motorrijders uit heel Nederland – van Zeeland tot Groningen en van Den Helder tot Venlo – kwamen naar de Achterhoek om even rond te kijken op onze redactie en in onze testgarage. Die was voor de gelegenheid gevuld met een groot aantal bijzondere motorfietsen, zoals die de afgelopen maanden ook in MotoPlus stonden. Zoals de zijspanracer van de Nederlands kampioenen Bevers/Vermeer, de Jarno-Saarinen-replica’s van Klaas Tjassens, de Cagiva Mito met Transalp-motor van Peter van Lit, enkele fraaie Honda zescilinders van de CBX-club, de bizarre Harley-Davidson Flattrackers (Jan-Willem Jansen kwam speciaal even over uit Zwitserland, petje af!), de BMW 916 van Martin Peters, de Carver van Action Planet, het GasGas Daker-rallyteam van Memo Tours en natuurlijk de imponerende, supervette spiksplinternieuwe Yamaha V-Max, die in Varsseveld zijn Europese première kreeg. Daarnaast waren er mensen van Hoco Parts (o.a. Brembo-remmen), HK Suspension, Shoei helmen om motorrijders met raad en daad te informeren, plus Moto Sportivo, Touratrek en Ride-On voor alles wat je wilde weten over een (verre) motorreis.

Juist rond onze open dag kwam de motorfiets ook volop in het nieuws. Op 8 september lanceerden de Bovag en de RAI-vereniging (de gezamenlijke motorimporteurs) de campagne “Blij dat ik motorrij”. Die oude slogan is weer eens afgestoft en via radiospotjes, advertenties en website willen Bovag en RAI het gebruik van de motor aanwakkeren en vooral mensen die wèl het motorrijbewijs hebben, maar géén motor opnieuw enthousiast maken om weer eens op te stappen. Naast het motorrijden in de vrije tijd komt ook het gebruik van de motor voor woon-werk-verkeer aan bod, waarbij naast het file-argument en het parkeergemak ook het benzineverbruik van de motor ten opzichte van de auto wordt benadrukt. Kijk, daar weet de MotoPlus-lezer na de uitgebreide reportage in het vorige nummer natuurlijk alles van. Veel dealers hebben ons inmiddels gevraagd om deze unieke MotoPlus-lijst met gemeten verbruik van 200 machines (zie ook www.motoplus.nl onder de button infotainment) als deugdelijke voorlichting in hun showroom te mogen gebruiken.

Een positief geluid dus, maar de hele actie kreeg een dag later al een fikse dreun, toen alle journaaluitzendingen en dagbladen groots uitpakten met de melding van een gerichte actie tegen ‘scheurende motorrijders op de A58 tussen Roosendaal en Etten-Leur’. Teamchef Wil Nuij van de lokale regiopolitie wilde maar al te graag uitleggen wat het probleem was: “De motorrijders rijden onverantwoord en roekeloos hard, halen rechts in en stunten op één wiel. Het racen met hoge toerentallen in lage versnelling zorgt bovendien voor geluidsoverlast”.
En volgens politiewoordvoerder André van den Hul veroorzaken groepen motorrijders op dit traject en dan vooral de afrit bij Bosschenhoofd al enkele jaren overlast, zodat men nu ‘regelmatig opvallend en onopvallend gaat controleren met middelen die geheim gehouden worden’. Als dat al enkele jaren zo zou zijn, was het dan niet gewoon handiger geweest om wat eerder op te treden, in plaats van nu opeens met veel bombarie de publiciteit te zoeken, denk ik dan. En ook de toerclubs zijn gewaarschuwd, want justitie onderzoekt zelfs de mogelijkheid van een samenscholingsverbod voor motorrijders op parkeerplaatsen langs de A58!
Tja, waar de politie in Zuid-Limburg nog probeert sympathie te kweken bij het terugbrengen van de overlast, moet de politie in de gemeentes Rupchen en Halderberge daar duidelijk niets van hebben. Die spelen liever de grote boeman, waarbij het er zelfs op lijkt dat zij ‘na een overlast van enkele jaren’ precies de start van de Bovag-RAI-campagne aangrijpen om flink tegengas te geven.
Nòg meer mensen op de motor, daar moeten ze rond de A58 echt niet aan denken…

Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws