+ Plus

Eerste Test MV Agusta F4

Meer modellen, meer power, meer handelbaarheid, meer elektronica. Zo wil MV de driekoppige F4-familie nog daadkrachtiger maken. Met twee van die machines maken we alvast kennis.
Een nieuwe F4? In eerste instantie vallen de verschillen met de vorige nauwelijks op. De LED-dagrijverlichting, die nu de grotere inlaatopeningen onder de koplamp sieren, dat is duidelijk. En OK, ook wat fijnslijperij aan het uitlaatsysteem en een ander kleurtje. Maar onder het mooie dekkleed gaan belangrijkere wijzigingen schuil.
MV Agusta schuift drie verschillende versies van de F4 naar voren: de F4 en F4R met 195 pk en het topmodel, de F4RR met 201 pk. De eerste en laatste rijden we op Valencia, maar alle drie delen ze het Corsa Corte-blok, dat voorheen voorbehouden was aan de RR. De boring x slag van het trio bedraagt 79,0 x 50,9 mm en daarmee hebben alle MV-modellen nu dezelfde boring.
Om het blok thermisch sterker te maken, werd de oliekringloop gemodificeerd en de oliedruk met 0,8 bar verhoogd. Dat moet hoofdzakelijk als levensverzekering van hoofd- en drijfstanglagers dienen. De grootste noviteit is echter de elektronica, want de F4’s waren de laatste MV’s waarvan de gaskleppen nog met een kabel werden bediend. Dat is nu overgenomen door een ride-by-wire-systeem en daarmee maakt ook tractiecontrole, compleet met hellingshoeksensor, zijn entree. In minder dan een tiende van een seconde sluit de elektronica volledig geopende gaskleppen en wordt er in de vermogensafgifte ingegrepen.
Om die power volledig te laten overtuigen kreeg het blok verder nieuwe zuigers en een nieuwe cilinderkop met gewijzigde, handbewerkte kanalen. Bij de RR geschiedde dat nog wat intensiever om, in combinatie met een verder verfijnde timing en een tot 14.000 toeren verhoogd maximum toerental, een vermogen van 201 pk te kunnen mobiliseren. Alleen ABS ontbreekt nog, maar dat komt snel volgens MV.
 
Met goed opgewarmde Pirelli Supercorsa SP’s gaat het met de F4 de baan, waarbij al snel duidelijk wordt dat er qua zitpositie niet veel is veranderd: sportief gestrekt richting de laag geplaatste clip-ons. De zit op de RR lijkt wat compacter, wat volgens MV door andere clip-ons komt. Al snel valt ook de betere handelbaarheid op. De F4 is voorzien van de 10-spaaks gietwielen, die ook de grote Brutale-modellen hebben. Scheelt een halve kilo gewicht en ja, de F4 stuurt merkbaar lichter in.
Een nog grotere bochtenhonger heeft de RR met zijn nog lichtere smeedwielen. De precisie waarmee deze F4 door het bochtenwerk zeilt, is geweldig. Naast de lichtere wielen is dat ook te danken aan het drie millimeter hogere scharnierpunt van de swingarm en de lichtere krukas. Door het ongeveer zes procent geringere traagheidsmoment en titanium drijfstangen moet de RR net even sneller zijn toeren kunnen maken.
Beide modellen pakken vanuit de bochtapex giftig op en klimmen vervolgens venijnig in toeren. Vanaf 10.000 toeren, het punt waarop de gemodificeerde variabele inlaatkanalen middels het korte traject inademen en het blok door de tweede douche-injector wordt gevoed, knalt er een tweede vuur de verbrandingsruimten. Waar de F4 vervolgens rond 12.500 toeren wat afvlakt, ramt de RR ongeremd door richting begrenzer. De quick shifter zorgt daarbij voor een vlekkenloze schakelvoortgang. Zelfs terugschakelen zonder koppeling is mogelijk. Helemaal productierijp is die laatste functie echter nog niet. Daar volgt op een later moment nog een software-update voor.
 
Remmen doet de MV als de duvel, ook al zijn er daarbij af en toe lichte vibraties in het voorwiel merkbaar. Daarbij hoeft de F4 zich niet te schamen voor zijn ‘normale’ Brembo remklauwen en conventionele Marzocchi voorvork en Sachs achterschokbreker. Vergeleken met de RR, wel voorzien van Brembo Monoblock klauwen en elektrisch verstelbare Öhlins vering, heeft de top afgewerkte F4 geen noemenswaardig nadeel. Zeker gezien het feit dat het frame door de bredere gasklephuizen opnieuw geconstrueerd moest worden. De geometrie bleef hierdoor ongewijzigd, maar de torsiestijfheid werd wat gereduceerd. De MV is daarbij onveranderd stabiel gebleven, maar voelt minder stijf aan met meer gevoel voor de machine.
En het ride-by-wire-systeem? Gezien de kritiek die op MV op de werking ervan bij de driecilinders kreeg, doet het systeem op de F4’s rijper aan. Super is het nog niet, want de viercilinder reageert heel brutaal en direct op iedere verdraaiing van het gashendel. Dat wil je nog wel eens verrassen als je moet remmen en de rechterhand onbewust een kleine beweging aan het gas maakt. Een geconcentreerde omgang met het gas is in ieder geval belangrijk. De tractiecontrole verricht goed werk, maar al naar gelang de rijsituatie met duidelijk verschillende intensiteit. De regelinterval zit gelukkig aan veilige kant, maar bij de meeste concurrenten is het beter voor elkaar. Desondanks is de F4 dynamischer, fitter en opwindender dan ooit. Met de basis-F4 kom je op de openbare niets te kort, terwijl de RR de concurrentie op het circuit dichter op de huid zit.
 
TECHNISCHE GEGEVENS F4/F4R/F4RR
MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, ketting-aangedreven dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 49 mm, geregelde katalysator, 350 watt dynamo, accu 12 V/9 Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling (anti-hop-functie), zesversnellingsbak, O-ring-ketting, secundaire overbrenging 41 : 15.
Boring x slag          79,0 x 50,9 mm
Cilinderinhoud       998 cc
Compressie 13,4 : 1
Max. vermogen
F4/F4R: 143,5 kW (195 pk) bij 13.400 tpm
F4RR: 147,7 kW (201 pk) bij 13.600 tpm
Max. koppel 111 Nm bij 9.600 tpm
 
RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, met motor als dragend gedeelte, upside-down voorvork Ø 50 mm (F4RR: Ø 43 mm), volledig instelbaar, enkelzijdige aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 210 mm met vierzuiger remklauw, tractiecontrole.
Aluminium gietwielen       3.50 x 17; 6.00 x 17 (F4RR: smeedwielen)
Banden         120/70ZR17; 200/55ZR17
 
MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.430 mm, balhoofdhoek 66,0°, naloop 100 mm, veerweg v/a 120/120 mm, drooggewicht 191 kg (F4RR: 190 kg), tankinhoud 17,0 liter.
Garantie        2 jaar
Kleuren
F4/F4R: wit, rood/zilver
F4RR: wit/zwart, rood/wit
Prijs
F4 NL € 19.490,-/ B € 16.990,-
F4R NL € 22.290,-/ B € 19.290,-
F4RR NL € 28.290,-/ B € 24.290,-
 
INFO NEDERLAND EN BELGIË Motomondo, www.motomondo.nl          
 
[BU’s]
[p. 42 actie]
Op het circuit is de RR in zijn element, in de dagelijkse praktijk ben je met de basis-F4 beter af.
 
[p. 43 details links en midden]
Variabele inlaatkelken en douche-injectoren. De geometrie is ongewijzigd, maar het frame moest worden aangepast door de bredere gasklephuizen.
 
Het set-up menu van de elektronische verstelbare Öhlins veerelementen en de stuurdemper op de RR-versie van de nieuwe F4.
 
 

st1:*{behavior:url(#ieooui) }

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...