+ Plus

Mobiliteitsservice van motorfabrikanten

Je moet er niet aan denken: met je nieuwe motor met pech stranden in het buitenland op weg naar je vakantieadres. Maar uitsluiten kun je het niet en dan is het goed om te weten dat een groeiend aantal motorimporteurs hun nieuwe motoren tegenwoordig levert met standaard één of zelfs twee jaar gratis mobiliteitsservice. De voorwaarden kennen veel overeenkomsten, maar vaak ook opvallende verschillen. Een overzicht. Wat als? Lekker met de motor op vakantie probeer je eigenlijk nooit aan deze twee woorden tellende vraag te denken, maar diep in je brein sluimert dit listige vraagje eigenlijk altijd wel rond. Wat als je, net aangekomen op je Franse vakantieonderkomen, besluit om voor het donker nog snel even de Col de la Bonette op en neer te knallen en je er halverwege tot je grote schrik achterkomt dat de laatste tankstop net even te lang geleden was? Dan is het goed te weten dat de hulptroepen vaak slechts een telefoontje verwijderd zijn, mits die lege benzinetank toebehoort aan een maximaal twee jaar oude motorfiets. Steeds meer Nederlandse motorimporteurs geven, in navolging van autofabrikanten, namelijk tot twee jaar mobiliteitsservice bij aankoop van een nieuwe motorfiets uit hun stal. En die service behelst onder andere in de meeste gevallen ook hulp als je in binnen- of buitenland met een lege tank komt te staan of een band lek rijdt. Momenteel bieden de Piaggio-merken (o.a. Aprilia en Moto Guzzi), BMW, Ducati, Harley-Davidson, Honda, KTM en Yamaha deze service kosteloos aan de kopers van nieuwe motoren en wordt er onder andere bij Suzuki en Kawasaki eveneens aan een vergelijkbare manier van serviceverlening gewerkt. Een andere opvallende afwezige in dit rijtje is ook Triumph. De Britten bieden overigens wel mobiliteitsservice aan, maar dan als onderdeel van Triumph’s eigen motorverzekering. Dat laten we op deze plek dus even buiten beschouwing. De andere merken bieden deze service immers gratis aan bij aankoop van een nieuwe motorfiets. In de regel is dat voor een periode van 24 maanden, maar een uitzondering daarop vormt Harley-Davidson. Bij de Amerikanen krijg je bij aankoop van een nieuwe machine standaard twaalf maanden mobiliteitsservice (H.O.G. Assistance). Verlengen kan vervolgens tegen betaling voor periodes van opnieuw twaalf maanden en alleen bij lidmaatschap van de Harley Owners Group (H.O.G). Ook Honda hanteert een deels afwijkende termijn: drie jaar voor de VFR-V4-modellen en twee jaar voor alle andere motoren. Overigens zijn er ook diverse verzekeringsmaatschappijen, waarbij je na het verlopen van de fabrieksgarantie en dus ook de mobiliteitsservice onder specifieke voorwaarden extra garantie kunt ‘kopen’. Een vorm van mobiliteitsservice is dan vaak inbegrepen. Maar als Hollanders spitsen we natuurlijk allereerst de oren bij de woorden gratis en service, en het liefst bij een combinatie van de twee. Maar voor de polonaise wordt ingestart, is het belangrijk om te weten dat je rekening moet houden met een paar haken en ogen als je aanspraak wilt maken op deze hulp en op een vergoeding van eventueel uit die hulp voortvloeiende kosten. Allereerst gaat het in de regel om een motorfiets die nieuw gekocht moet zijn bij een officiële dealer van het betreffende merk. Een andere belangrijk voorwaarde is dat de machine ook bij een officiële dealer het reguliere onderhoud krijgt, waarbij uiteraard uitsluitend originele onderdelen mogen worden gebruikt. Is dit niet het geval, dan vervalt het recht op de service onherroepelijk. In de kleine lettertjes met ‘mitsen en maren’ van de diverse merken waarbij de service niet kan worden verleend of gegarandeerd, worden de voorbehouden ‘onjuist of gebrekkig onderhoud’ dan ook zonder uitzondering genoemd. Andere veelvoorkomende uitsluitingen zijn deelname aan wedstrijden, joyriding, moedwillig handelen van de bestuurder of een niet bevoegde bestuurder aan het stuur. Natuurlijk ontbreken ook zaken als politieke instabiliteit, burgeroorlog, stakingen, terrorisme of natuurrampen logischerwijs niet als reden om de hulptroepen van de weg te houden. Serieuze kost waar een van nature rebels merk als KTM het toch niet kan nalaten om het lijstje uitsluitingen op geheel eigen en onnavolgbare wijze te besluiten met ‘strikes, explosions, natural calamities, atomic fission and any other acts of God’. Afijn, de almachtige heeft een flinke vinger in de pap bij het mobiliteitsbeleid van de Oostenrijkers. Minder uitgesproken in de voorwaarden is KTM echter over het verlenen van service bij een ongeval. De meeste fabrikanten stellen echter dat er in zo’n geval geen aanspraak op de mobiliteitsservice kan worden gemaakt en er contact met de alarmcentrale van de reguliere verzekering moet worden opgenomen. Uitzonderingen zijn Honda en Ducati. Via de mobiliteitsservice van Honda wordt wel de nodige hulp verleend bij een ongeval, maar de daaruit voortvloeiende kosten zijn voor eigen rekening of eventueel verhaalbaar via de reguliere motorverzekering. Ook bij Ducati kun je op hulp rekenen als je bij een ongeval betrokken raakt. Er wordt in ieder geval hulp verleend bij het bergen van de motor en wordt er indien nodig onder voorwaarden tevens medische assistentie verleend. Met die laatste service vormt de Italiaanse fabrikant een echte uitzondering binnen dit gezelschap. In de praktijk komt de geboden mobiliteitsservice het meest concreet neer op hulpverlening in het geval van pech. Die pech kan uiteenlopen van een lekke band of een lege brandstoftank tot mechanische of elektronische problemen. Nu is het alleen weer niet zo dat je even simpel met de alarmcentrale van BMW kunt bellen als je pak ‘m beet ergens in de Zuid-Amerikaanse jungle staat met een R1200GS met een lekke achterband. Dan zul je toch echt zelf aan de gang moeten en hoef je niet te rekenen op de sleepdienst. In principe wordt je in alle Europese landen bijgestaan, waarbij het ene merk uitzonderingen maakt voor Rusland en Oekraïne en het andere voor bijvoorbeeld het niet-Europese deel van Turkije. Heb je een Aprilia dan kun je ook in de genoemde landen op hulp rekenen en sta je er zelfs in een deel van Noord-Afrika niet alleen voor. Datzelfde Aprilia en ook Ducati beloven in hun voorwaarden ook bij te springen met hulpmiddelen (tegen een vastgesteld maximum bedrag) als de gestrande machine zich op een moeilijk te bereiken plek bevindt. Waar je ook staat met een hulpverzoek, in eerste instantie zal altijd getracht worden om je vanaf die plek weer op weg te helpen. De kosten voor deze hulp moet in de meeste gevallen ook ter plekke worden voldaan. En dat is natuurlijk best billijk als je bijvoorbeeld een paar liter benzine nodig hebt om tenminste verderop een tankstation te bereiken. In het geval van onderdelen kun je ze in de meeste gevallen achteraf claimen als ze tenminste binnen de garantiebepalingen van de betreffende fabrikant vallen. Een enkeling, zoals BMW, koppelt trouwens een maximum tijd aan de hulp ter plekke, een half uur in dit geval. Kan het probleem niet worden verholpen, dan rest niets anders dan een ritje met de sleepwagen. Dat eindigt in alle gevallen bij het dichtstbijzijnde punt van het dealernetwerk, terwijl een enkeling tegen betaling nog wel een deurtje verder wil rijden. Bij de dealer wordt vervolgens bekeken of ze je direct kunnen helpen of dat reparatie langer gaat duren en je aanspraak kunt maken op een vorm van vervangend vervoer. Binnen Nederland loopt de tijdspanne daarvoor uiteen van 8 (bijvoorbeeld Aprilia) tot 36 uur stilstand (bijvoorbeeld Ducati), terwijl die limiet over de grens uiteenloopt van 8 uur tot 5 dagen. En in veel gevallen speelt in eigen land ook de afstand tot de eigen woonplaats een rol. Strand je enigszins in de buurt van je eigen woonadres, dan zullen negen van de tien gestrande rijders zich door een familielid of kennis op laten pikken, maar een ritje met de trein of in sommige gevallen met een taxi behoort ook tot de mogelijkheden binnen de meeste mobiliteitspolissen. In het buitenland liggen de zaken uiteraard wat gecompliceerder. Is de schade te overzien, dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk weer op pad om van de vakantie te genieten. Met een beetje geluk ben je dezelfde dag nog weer op pad, maar het ook zijn dat je een aantal dagen geduld moet hebben. In alle gevallen voorzien de diverse motormerken dan in een of meerdere hotelovernachtingen in een hotel ter plaatse. De voorwaarden daarvoor verschillen onderling echter nog al, zoals je ook in de kaders in dit artikel kunt lezen. Doorreizen met alternatief vervoer naar de eindbestemming of in het slechtste geval naar huis zijn andere opties. Dit geschiedt in de regel per trein (1e of 2e klas) of grote afstanden per vliegtuig (economy class), maar ook een huurauto behoort tot de mogelijkheden. En ook hier is sprake van meer of minder onderscheidende verschillen tussen de diverse merken. Bovendien vermelden verschillende serviceverleners, waaronder BMW, expliciet in hun voorwaarden dat de keuzevrijheid op dit gebied niet volledig aan de gestrande motorreiziger is. Is het euvel niet of niet binnen een bepaalde tijdspanne te verhelpen, dan kan de machine in alle gevallen ook naar Nederland worden gerepatrieerd. Ook daar zit in de meeste gevallen een plafond aan verbonden voor wat betreft een vergoeding voor de kosten van een dergelijke reparatie. Stranden doet niemand graag, maar het is in dat geval goed nieuws dat de uit de autowereld overgewaaide mobiliteitsservice ook in de motorwereld al aardig voet aan de grond begint te krijgen en je niet plomp verloren bovenop een bergpas achterblijft met een lege tank, een lekke band of een ander probleem. Alhoewel misschien niet altijd even bekend, is er inmiddels een behoorlijk aantal motormerken dat deze service aanbiedt en wordt er bij anderen achter de schermen hard gewerkt om het eveneens binnen afzienbare tijd aan te kunnen bieden. En wees eerlijk: in een wereld waarin ingewikkelde elektronica de overhand krijgt en je lang niet altijd zelf meer in staat bent om een ogenschijnlijk simpel probleem te verhelpen, is zo’n stukje service toch mooi meegenomen, nietwaar? [KADER] WE ZIJN BENIEUWD NAAR JOUW MENING! Heb jij met jouw motor al een beroep op een mobiliteitsservice moeten doen? Dan zijn we benieuwd naar de manier waarop jij weer op weg bent geholpen. Of juist niet. Laat het ons in ieder geval weten via mail@motoplus.nl en stuur als het kan ook even een foto van jou en jouw motor mee. [afb. opening] De schrik van iedere vakantievierende motorrijder: panne in het buitenland. Gelukkig kun je steeds vaker gebruik maken van mobiliteitsservice. [afb. MP 10/2006 s.17] [BU] Door de hitte van de uitlaat van deze Ducati 749 heeft de bagage vlam gevat. Of je dan ook aanspraak kunt maken op mobiliteitsser

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...