Nieuws

Eicma 2023 – Moto Guzzi Stelvio

Bij de introductie van de V100 Mandello in 2022 liet het zich eenvoudig voorspellen dat het compacte watergekoelde blok van die naked zijn weg ging vinden in meer modellen. Een jaar later vinden we de tweecilinder inderdaad terug in deze nieuwe allroad die vanzelfsprekend de naam Stelvio draagt.

Hoewel Moto Guzzi claimt dat de Euro 5+ blokken van de naked en de allroad een separaat ontwikkelingstraject doorliepen, lijken ze verdacht veel op elkaar. In beide modellen levert de V-twin 115 pk bij 8.700 tpm en 105 Nm bij 6.750 tpm. Toch laat Moto Guzzi het Stelvio-blok niet geheel ongemoeid. Het perfectioneerde de versnellingsbak zodat die soepeler schakelt dan op de V100 Mandello (lees hier de test van de V100). Ook de (optionele) quickshifter werkt verfijnder.

Het blok hangt vooraan bovendien niet langer in twee ophangpunten, maar in vier, wat de stijfheid met twintig procent verhoogt. Het blok is een dragend gedeelte van het stalen buizenframe. De aluminium enkelzijdige achterbrug is sterker dan die van de V100 en maakt door zijn afgeslankte vorm de montage van een 170-achterband mogelijk.

De veerwegen van 170 millimeter voor- en achteraan wijzen erop dat de Stelvio eerder een crossover dan een allroad is. Het rijklaargewicht van 246 kilo (er gaat liefst 21 liter brandstof in de benzinetank) past daar mooi bij, de zadelhoogte van 830 millimeter eveneens en dat geldt ook voor de 19” en 17” spaakwielen. Vooraan vertrouwt Moto Guzzi op een Ø 46 millimeter upsidedown-vork van Sachs, achter op KYB. Nu we toch aan namedropping doen: de remmen zijn van Brembo, het bochten-ABS van Continental en de ride-by-wire van Marelli.

Dat laatste brengt ons bij de elektronica. Kopers kunnen kiezen voor de optionele PFF Rider Assistance Solution. Het radarsysteem maakt adaptieve cruisecontrol mogelijk, bovendien waarschuwt het als de motorfiets ergens achterop dreigt te klappen, geeft het een blinde-hoek waarschuwing en scant het systeem het achteropkomende verkeer tot op dertig meter. De Stelvio heeft vijf rijmodi die ook nog naar eigen wens zijn te personaliseren. Het windscherm is ook geheel naar eigen wens over een afstand van 70 millimeter elektrisch af te stellen.

Over een fraai kleurenschema hoef je Moto Guzzi niets te leren en de namen van de kleurcombinaties zijn al even mooi: Nero Vulcano (zwart/grijs klinkt toch minder) en Giallo Savana (met de gele accenten). Moto Guzzi heeft een enorme hoeveelheid accessoires om het reiscomfort verder te verhogen en zelfs een Adventure kledinglijn. Als het goed is staat de Stelvio in het eerste kwartaal van 2024 bij de Moto Guzzi-dealers.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Piaggio presenteert nieuwe MP3 310

Piaggio presenteert nieuwe MP3 310

27 september, 2024

Scooterfabrikant Piaggio heeft haar nieuwe MP3 310 gepresenteerd. Deze nieuwe uitvoering van de driewieler heeft ...
Waterdichte reisgenoot

Waterdichte reisgenoot

26 september, 2024

Het Duitse Ortlieb heeft haar portfolio onlangs uitgebreid met deze nieuwe Duffle RC, een zeer degelijke reistas ...

Overig nieuws