Eerste Test LiveWire S2 Del Mar
Met de S2 Del Mar brengt het Amerikaanse LiveWire zijn tweede elektrische motorfiets op de markt. Na de ‘One’ is dit een grote technische sprong voorwaarts. We reden de Del Mar exclusief in Milwaukee.
Als er een uitnodiging in de bus valt om de gloednieuwe Del Mar in Milwaukee te testen, spring je natuurlijk op stel en sprong in het vliegtuig. Ook al omdat we de testrit kunnen uitbreiden met een gesprek met Harley-baas en LiveWire-president Jochen Zeitz. “Je zult zien dat de Del Mar met werkelijk niets is te vergelijken” vertelt Zeitz zijn bezoek direct. “Deze elektrische motorfiets profiteert van onze ervaringen die we hebben opgebouwd sinds de start van het E-project. Deze motorfiets is, in tegenstelling tot de One, helemaal door ons alleen ontwikkeld en gebouwd. Zelfs de batterij – we kopen alleen de cellen.”
Technisch gezien geven we Zeitz gelijk als we de Del Mar alleen nog maar in ogenschouw nemen op het hoofdkantoor van LiveWire. Daar concentreren we ons allereerst op de hoogspanningsbatterij met een capaciteit van 10,5 kWh. Deze is alleen op te laden met een J1772 Type 1 stekker. (een CSS/snellaadstation is eveneens mogelijk). De benodigde extra elektronica voor gelijkstroom-laden is omwille van het gewicht komen te vervallen.
Het slimme aan de batterij is dat die nu functioneert als een centraal onderdeel van het rijwielgedeelte en niet langer als een ‘dode’ massa laag in het frame hangt. De geprononceerde ribben koelen de slanke accu. Bovendien integreren ze hem mooi in het sportieve totaalbeeld dankzij de gedurfd naar voren gerichte lijnen. In de daaronder gemonteerde elektrische motor – met vloeistofgekoelde laad- en motormanagementtechnologie – scharniert de aluminium achterbrug. De Showa monoshockdemper is instelbaar in veervoorspanning en uitgaande demping. Bovenaan is hij aan de batterij bevestigd en hetzelfde geldt voor het aluminium achterframe. Dit ontwerp maakt dat de Del Mar er bijna sierlijk uitziet en het belooft een overeenkomstige wendbaarheid. De gewichtsopgave ondersteunt deze hoop. De Del Mar weegt net geen 198 kilo, dat zijn maar liefst 57 kilo minder dan de LiveWire One. Het gewicht komt precies overeen met het gewicht van een volgetankte BMW S1000 RR.
De Del Mar haalt naar verluidt een gigantisch koppel van 263 Newtonmeter uit de S2-motor. Elektronische hulpmiddelen voorkomen een salto uit stilstand, maar bij elke lichte draai aan het gashendel schiet de Del Mar zo woest vooruit dat eerder genoemde S1000 RR wel een trekker lijkt. Dat gaat vooral op in de Sport-modus, een van de in totaal vijf rijmodi. Met uitzondering van de Custom-modus liggen de interventiewaarden van de tractiecontrole en de launch control vast. Stabiliteit is geen probleem. Je zit op de LiveWire als Evel Knievel voor de sprong in het Colosseum van Los Angeles. Het brede stuur, de smalle ‘tank’ (met daarin geïntegreerd de lader) en het platte, lange zadel doen onvermijdelijk denken aan de legendarische Harley-Davidson XR750. Het levert een nonchalant, sportieve zit op.
Het is onmogelijk om te zeggen tot welke topsnelheid de 84 pk van de permanent bekrachtigde elektromotor je brengt. Met de Amerikaanse politie valt allereerst helemaal niet te spotten als het om illegale snelheden gaat en de maximumsnelheid is elektronisch afgeregeld op 165 km/uur. Waarom? Omdat de Del Mar primair is ontworpen voor stadsgebruik. LiveWire ziet hem buitenwijken en nabijgelegen landweggetjes opsnuiven. Daardoor is de actieradius nauwelijks geschikt voor aanhoudende sprintjes op de snelweg. Dus waarom zou je als fabrikant dan voor topsnelheid gaan? Dankzij de elektronische begrenzing verstook je niet zinloos een batterijlading en dat betekent bereik. Met een geclaimd gecombineerd bereik van 111 kilometer accepteer je de snelheidsbeperking met dank.
Als je desondanks nog steeds zin hebt om de Del Mar de sporen te geven op de snelweg, kan zich verheugen op veel kortere laadtijden dan die we kennen van de One. Op Level 2 staat een lege batterij weer op 80 procent na 78 minuten laden. Bij een gewoon stopcontact is dat iets minder dan zes uur. De One dwingt je in beide gevallen (wisselstroom) tot een pauze van meer dan tien uur.
De Del Mar ontpopt zich rijdend als een echte spring-in-het-veld. Cruisend door de stad en zwierend door de buitenwijken van Milwaukee is het erg leuk rijden met de LiveWire. Je merkt meteen op dat de gewichtsverdeling beter is uitgevallen dan op de One. Je voelt feilloos dat de massa van de batterij meer centraal geplaatst is. Hierdoor is de Del Mar gemakkelijk te manoeuvreren in 1001 verschillende bochten en hij laat zich makkelijk van de ene naar de andere zijde dirigeren. Tegelijkertijd neemt hij die bochten ook feilloos. Alleen de dikke 19” Dunlops – ook nog eens gloednieuw en daardoor aalglad – ontsieren het bochtenplezier lichtjes. Zeker weten dat sportieve smallere 120 mm 17” banden bevorderlijk zijn voor de wendbaarheid. Dat geldt zeker bij het insturen en uiteindelijk ook bij het remmen. Cool uiterlijk of niet; volgens mij valt er nauwelijks iets aan te merken op het weggedrag. Oké, de voorvork en schokdemper zijn misschien wat hard afgesteld en spreken nogal ruw aan. Maar de wegen in en rond Milwaukee zijn dan ook een brute lappendeken met bitumenreparaties zover het oog rijkt. Helaas was er geen tijd om te experimenteren met de vering. De radiaal gemonteerde Brembo M4 monoblocks en de Ø 300 millimeter dubbele schijfremmen presteren sportief en zijn aangenaam doseerbaar. Bovendien beschikt het ABS over hellingshoekdetectie.
De prijs van de Del Mar komt met € 18.790,- dik onder de € 20.000,- en de verkoopprijs ligt liefst € 6.600,- onder die van de One. Jochen Zeitz legt ons uit dat er geen geld te verdienen valt met de Del Mar. “We zien de Del Mar als een investering om klanten te overtuigen van de kwaliteit en rijeigenschappen van ons concept van elektrische motorfietsen.” Volgens mijn eerste indruk een goed plan.
Conclusie
Duidelijk lichter, duidelijk meer handelbaar, duidelijk meer lol; de S2 Del Mar is de volgende grote stap voor elektrische motoren, ook wat de prijs aangaat. Gooi er 17”-wielen in en ik ben helemaal overtuigd. Alleen wie de actieradius verwacht van een ‘gewone’ motorfiets heeft elektrische motoren nog niet zo goed begrepen.