Ducati’s (super)mono is terug (77,5 pk)
Ducati maakt ons eerst lekker met de cijfers van het blok van de Superquadro Mono voordat ze volgende week twee november het doek pas van de machine tilt. De specificaties zijn meer dan indrukwekkend.
Ducati pakt – dertig jaar na de legendarische Supermono 550 – flink uit met de nieuwe eencilinder. De 659 cc zware mono is goed voor liefst 77,5 pk bij een indrukwekkend hoge 9.750 tpm. Met een Termignoni (race)uitlaatsysteem stijgt dat zelfs naar 85 pk. Het maximale koppel van 63 Nm geeft het blok eveneens hoogtoerig bij 8.050 tpm af. Over toeren gesproken: rood begint bij 10.250 tpm. Met 13,1:1 is de compressieverhouding ook al zo indrukwekkend.
Het korteslag motorblok is volledig nieuw, maar Ducati shopte wel flink bij de Panigale 1299. De Superquadro Mono deelt onder meer de 116 millimeter zuiger, de verbrandingsruimte, de titanium inlaatkleppen (Ø 46,8 mm) en stalen uitlaatkleppen (Ø 38,2 mm) en desmodromische klepbediening. Vanwege de flinke boring blijft de slag beperkt tot slechts 62,4 millimeter. Om trillingen van de flinke zuiger op te heffen heeft de mono twee balansassen. Die drijven bovendien de water- en oliepomp aan.
Om gewicht te besparen maakt Ducati veelvuldig gebruik van lichte metaalsoorten. De cilinderbus is van aluminium en het koppelingsdeksel en dat van de ontsteking is gemaakt van een magnesiumlegering. Helaas zegt Ducati nog niets over het gewicht van het blok of de complete motorfiets.
De motorfiets beschikt over ride-by-wire en drie rijmodi. De eerste versnelling van de zesbak is extra lang zodat hij in kort bochtenwerk goed te gebruiken is. Een quickshifter is niet standaard bij deze eencilinder racemachine. En nu maar wachten tot twee november vier uur ’s middags.
Wil je zien hoe fraai het blok in elkaar steekt? Kijk dan hier naar de video die Ducati er van maakte.