+ Plus

Occasion 125 cc machines

Nee, dat is geen dikke 1.000 die hier rijdt. Maar ook met 15 pk en minder kun je op zo’n weg plezier hebben en dat geldt niet alleen voor jeugdige beginners. Al zal die laatste groep met het nieuwe A1-rijbewijs de meeste belangstelling voor deze machines hebben. Bijkomend voordeel: ze kosten niet al te veel. Het is zo ver, dit jaar wordt de Derde Rijbewijsrichtlijn van kracht. Een nogal omstreden richtlijn, aangezien deze in een aantal Europese landen totaal anders wordt ingevuld. Zo mogen 16-jarigen uit de A1-categorie bij onze oosterburen op pad met een 125 cc machine met maximaal 15 pk vermogen en kunnen daar ook automobilisten die voor 1 april 1980 hun autorijbewijs hebben gehaald op zo’n machine stappen en bovendien kunnen deze na een examen op een machine uit de A2-categorie (tot 35 kW) overstappen. En met name dat laatste zou een geweldige boost voor de motormarkt kunnen zijn. Uiteraard, zouden we haast zeggen, doet Nederland daar niet aan mee. Weliswaar kun je straks op je 17e beginnen met lessen voor het A1-rijbewijs, afrijden mag evenwel pas op je 18e. Vervolgens moet er twee jaar ervaring worden opgedaan, voordat kan worden overgestapt naar de A2-categorie (max. 35 kW) en dat pas na een nieuw praktijkexamen. Zo’n examen moet twee jaar later opnieuw worden afgelegd als er op 22-jarige leeftijd kan worden overgestapt naar de categorie ‘vol vermogen’(A3). Rechtstreeks instromen in die laatste categorie kan pas op 24-jarige leeftijd en uiteraard kunnen ervaren automobilisten in Nederland niet zomaar op een 125cc-machine stappen, laat staan op een motorfiets uit de A2-categorie. Afijn, op naar de occasionmarkt, want als 17- of 18-jarige aspirant heb je best wat om uit te kiezen. Met name op viertaktgebied zijn er interessante machines te vinden. De tweetakten worden zeldzamer, mede door de steeds strenger geworden emissie-eisen. Helaas hebben Kawasaki en Suzuki de 125-markt de laatste jaren links laten liggen, maar Honda en Yamaha hebben met de CBR en YZF aantrekkelijk gelijnde sportieve machines gevoerd. Tweetakt-fans zijn niet bij voorbaat kansloos, want met een beetje geluk kun je nog een fijne Aprilia RS125 vinden. De sportievere fietsen zijn hoe dan ook meer in trek bij de jeugdige aanwas, dus ook de supermotard-modellen. Een beetje onzichtbaar in dit segment zijn lichte choppers en cruisers, mits goed onderhouden zijn ook die prima alternatieven. Een zoektochtje is in ieder geval vaak de moeite waard. Bovendien zijn deze lichte machines in tijden van stijgende benzineprijzen en toenemende parkeerproblematiek in de grote steden ook interessant voor motorrijders met een ‘vol’ rijbewijs die een leuke machine voor er bij zoeken. APRILIA RS125 Deze Aprilia gaat zonder enige twijfel op voor de schoonheidsprijs. De Italiaan heeft een hoogwaardig en mooi uitrustingsniveau en is daarnaast keurig afgewerkt. Een lust voor het oog met het gepolijste frame en die prachtige swingarm. Mamma mia, che bella! Die Italiaanse raceflair komt ook in de rijeigenschappen naar voren. Tweetakten zijn tegenwoordig wat uit de gratie, maar wat maakt het uit! De lol is in dit geval belangrijker en zo’n tweetakt reageert in de regel een stuk spontaner op het gas dan een viertakt. De remmen gaan bovendien ook overtuigend aan de slag, terwijl het stijve aluminium frame en de relatief brede banden voor prima stuureigenschappen zorgen. Je kunt slaat er zelfs op een circuit geen slecht figuur mee, logisch dus dat deze machine bij de jeugd in de smaak valt. Maar netjes onderhouden machines, niet ouder dan vijf jaar en van de eerste eigenaar, vind je niet snel onder de € 2.500,-. Daarnaast zijn de bijkomende kosten voor zo’n sportieve tweetakt vergeleken met andere 125’s vaak een stuk hoger. PLUS Rijwielgedeelte super sportief en stabiel Uitstekende remprestaties Acceleratie en topsnelheid MIN Beperkt gebruiksgemak Onderhoudskosten hoger TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2008) Vloeistofgekoelde eencilinder tweetaktmotor, 125 cc, balansas, 11 kW (15 pk) bij 8.500 tpm, 13 Nm bij 8.000 tpm, aluminium brugframe, upside-down voorvork, aluminium swingarm, banden 110/70ZR17 en 150/60ZR17, rijklaar gewicht volgetankt 141 kg, max. belading 176 kg, tankinhoud 14,0 liter, zithoogte 810 mm, topsnelheid 118 km/uur, verbruik secundair 1 op 22,2, theoretische actieradius 310 km. HONDA CBR125R De CBR125R is in feite een meevallertje voor de Europese markt geweest, want deze in Thailand gebouwde machine was in eerste instantie voor de Aziatische markt bedoeld. Maar in 2004 kwam deze Honda ook richting Europa en wist te verbazen met zijn eenvoudige constructie met relatief goedkope onderdelen maar bovenal solide kwaliteit en keurige afwerking. Dat schenkt vertrouwen en bovendien was de prijs bijzonder vriendelijk voor de portemonnee. In 2007 kreeg de CBR injectie en een nieuwe stroomlijn. Aan het handelbare rijwielgedeelte en de betrouwbaarheid van de lichtgewicht veranderde niets. Net onderhouden exemplaren met minder dan 20.000 kilometer achter de kiezen, kun je met een beetje geluk al rond de € 1.500,- vinden, al is het aanbod 125’s in Nederland nog niet zo groot. PLUS Zeer gunstig verbruik Goedkope vervangingsonderdelen Laag gewicht Goede prijs-kwaliteit-verhouding MIN Ergonomie minder geschikt voor rijders langer dan 1.80 meter Zeer smalle banden TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2008) Vloeistofgekoelde eencilinder viertaktmotor, 125 cc, twee kleppen, 10 kW (14 pk) bij 10.000 tpm, 11 Nm bij 8.250 tpm, stalen brugframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm, banden 80/90-17 en 100/80-17, rijklaar gewicht volgetankt 124 kg, max. belading 180 kg, tankinhoud 10 liter, zithoogte 790 mm, topsnelheid 115 km/uur, verbruik secundair 1 op 38,4, theoretische actieradius 385 km. YAMAHA YZF125R Zo makkelijk kan het zijn. Je pakt het sportieve vlaggenschip uit je eigen lijn – in het geval van Yamaha is dat de R1 – laat de 125-variant er qua design als twee druppels water op lijken en als het even kan zorg je ook nog voor aansprekende prestaties. In het geval van de YZF125R: 15 pk vermogen, stevige remmen, brede banden en een stabiel rijwielgedeelte. De agressieve vormgeving, het hoge kontje en een pittig viertaktblok, dat een tweetakt in de schaduw zet, zijn voldoende om de jeugd te imponeren. En misschien de vaders ook nog. En als je ze lief aankijkt willen ze misschien ook nog wel een stukje financieren. Ook gebruikt zijn er nette en goed onderhouden exemplaren te vinden, al moet je wel flink zoeken. Minder dan € 2.000,- kosten ze vrijwel nooit. PLUS Pittig blok Duurzaam Laag benzineverbruik Remmen en rijwielgedeelte uitstekend MIN Forse kettingslijtage Remblokken slijten snel TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2008) Vloeistofgekoelde eencilinder viertaktmotor, 125 cc, vier kleppen, 11 kW (15 pk) bij 9.000 tpm, 12 Nm bij 8.000 tpm, stalen brugframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm, banden 110/80-17 en 130/70-17, rijklaar gewicht volgetankt 141 kg, max. belading 182 kg, tankinhoud 13,8 liter, zithoogte 830 mm, topsnelheid 119 km/uur, verbruik secundair 1 op 38,4, theoretische actieradius 460 km. HONDA VARADERO 125 Bij andere, tweetakt soortgenoten zou een leeftijd van tien jaar of ouder en een kilometrage van meer dan 30.000 kilometer een hindernis zijn bij een eventuele aankoop. Maar dat ligt anders bij de Vardero 125, die met zijn volwassen uiterlijk de indruk wekt een middenklasser te zijn. Ook grotere en zwaardere rijders hebben op deze Honda niet snel het idee op een brommer te rijden en bovendien is de vloeistofgekoelde 125cc viertakt V-twin zeer betrouwbaar. De 15 pk vermogen heeft wel enige moeite met het rijklaargewicht van bijna 170 kilo, dus veel dynamiek moet je niet van deze Vardero 125 verwachten. Goed onderhouden tweedehands machines vind je doorgaans voor bedragen net onder de € 3.000,-. PLUS Afwerking en betrouwbaarheid Hoge kilometrages bij goed onderhoud geen probleem Ergonomie ook geschikt voor rijders langer dan 1.85 meter MIN Relatief duur in aanschaf Remprestaties matig TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2002) Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 90° V-motor, 125 cc, twee kleppen per cilinder, 11 kW (15 pk) bij 11.000 tpm, 11 Nm bij 9.000 tpm, stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm, banden 100/90-18 en 130/80-17, drooggewicht 149 kg, max. belading 198 kg, tankinhoud 17,5 liter, zithoogte 800 mm, topsnelheid 110 km/uur, verbruik secundair 1 op 26,3, theoretische actieradius 460 km. YAMAHA YBR125 Mag het ook wat minder zijn? Deze sierlijke naked ziet er niet uitgesproken daadkrachtig uit, maar dat hoeft opstappers niet af te schrikken, want de prijzen zijn in de regel zeer gunstig (goed onderhouden onder de € 2.000,-) en dat geldt ook voor de onderhoudskosten. Bovendien is het brandstofverbruik laag. De sinds 2005 geleverde machine (vanaf 2007 met injectie) is een prima rijdende machine met een laag gewicht, waardoor hij erg praktisch is in een stadse omgeving en heerlijk licht stuurt op secundaire wegen. Ook kun je nog behoorlijk wat gewicht meenemen, wat de YBR bijzonder praktisch maakt en hem in Azië tot de ultieme familie-pakezel heeft gemaakt. Het zadel is lekker ruim en je kunt het er lang op uithouden. Wel voel je je op grotere doorgaande wegen doorgaans niet zo op je gemak vanwege de beperkte topsnelheid van amper 100 km/uur. PLUS Verbruik en actieradius sensationeel Betrouwbare techniek MIN Trommelrem achter slap Beperkte topsnelheid TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2009) Luchtgekoelde eencilinder viertaktmotor, 125 cc, twee kleppen, 7,5 kW (10 pk) bij 7.800 tpm, 10 Nm bij 6.000 tpm, stalen wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm, banden 2.75-18 en 90/90-18, rijklaar gewicht volgetankt 125 kg, max. belading 200 kg, tankinhoud 13 liter, zithoogte 780 mm, topsnelheid 97 km/uur, verbruik secundair 1 op 38,4, theoretische actieradius 500 km. ALTERNATIEVEN CAGIVA MITO SP 525 Eh, wat? 525? Inderdaad een nieuwe naam, maar de in 2008 vernieuwde Mito is gewoon een 125 gebleven. Super sportief, maar vaak ook een vaste klant bij de dealer. Rond de € 2.500,- al te vinden. Eencilinder tweetakt, 15 pk, 127 km/uur, 129 kg HONDA CBF125 Gunstig en goed, het succesvolle concept van de CBF600 vertaald naar een betrouwbare 125 met een tankinhoud van 13 liter en een laag verbruik. Even zoeken, maar rond de € 1.500,- te vinden. Eencilinder viertakt, 11 pk, 100 km/uur, 128 kg HYOSUNG GT125 Moeilijk te vinden, maar vind je er een, dan kun je voor zo’n € 1.500,- al spekkoper zijn. Een leuk bedrag, zeker gezien het feit dat deze V-twin met zijn dikke banden heel volwassen oogt. Tweecilinder viertakt, 15 pk, 110 km/uur, 167 kg SUZUKI DR125SM Ook een exoot, maar wel een begerenswaardige, met bewezen techniek bovendien. Dit stukje speelgoed is met enig speurwerk of via een omweg te vinden voor bedragen net onder de € 2.000,-. Eencilinder viertakt, 11 pk, 130 kg. SUZUKI VL125 De kleine Intruder laat ook voor de jeugd cruiserdromen uitkomen. Deze V-twin zit technisch uitgekiend in elkaar, biedt verbazingwekkend goed zitcomfort en brengt je zo naar de Noordkaap. Tweecilinder viertakt, 15 pk, 100 km/uur, 154 kg YAMAHA XT125R/X R voor offroad en X voor supermoto. De luchtgekoelde Yamaha is geen atleet, wel goed gezelschap. Stukken beter dan Chinese alternatieven en gebruikt rond de € 2.500,- te vinden. Eencilinder viertakt, 10 pk, 94 km/uur, 120 kg GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 6.000,- Nog op zoek naar een pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 6.000,-. Waar: Goedhart Motoren, Bodegraven Wat: Aprilia Mana 850 Prijs: € 6.190,- Bouwjaar: 2008 KM-stand: 11.120 Info: 0172-65 00 05 [Bild aprilia] MOTOPLUS-oordeel + Zitpositie Doordachte details Afwerking – Geen middenbok Variomatic in combinatie met ketting Waar: Hans van Wijk Motoren Wat: Yamaha XJ6 Diversion Prijs: € 5.990,- Bouwjaar: 2009 KM-stand: 30.399 Info: 079-361 90 13 [Bild yamaha] MOTOPLUS-oordeel + Enorm soepel blok Comfortabele vering – Zitcomfort lange afstand Dosering bij zacht bijremmen Waar: Moto Breda Wat: Triumph Street Triple Prijs: € 5.990,- Bouwjaar: 2008 KM-stand: 14.215 Info: 076-541 18 88 [Bild Triumph] MOTOPLUS-oordeel + Soepel blok Handelbaarheid Ergonomie – Achtervering Lastwisselreacties Dun gevoerd zadel

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...