Verwarmde handschoenen of handvatverwarming?
De herfst heeft zijn intrede gedaan. De meeste motorfietsen gaan op stal, maar er zijn natuurlijk ook diehard doorrijders. Die kunnen op de echt koude dagen kiezen voor dikke handschoenen en onderhandschoenen, maar ook voor modernere oplossingen als elektrisch verwarmde handschoenen en handvatverwarming. Beide oplossingen hebben hun voors en tegens. Maar welke?
Het misschien wel belangrijkste voordeel van handvatverwarming is de prijs. Universele, goed functionerende systemen zijn er al vanaf zo’n vijftig euro, terwijl verwarmde handschoenen minimaal het vijfvoudige kosten. Toch gaat die vlieger natuurlijk niet helemaal op, want de aanwezigheid van handvatverwarming betekent immers niet dat je geen (winter)handschoenen meer nodig hebt.
Nadeel van handvatverwarming is wel dat je de boel goed moet inbouwen/monteren, terwijl je handschoenen simpelweg aantrekt. Al zijn er tegenwoordig ook meer toegankelijke systemen die je als een soort sleeve over de standaard handvatten trekt en dan via een USB-aansluiting van stroom voorziet.
Voordeel van handschoenen is ook dat zowel binnen- als buitenkant wordt verwarmd, terwijl handvatverwarming enkel de binnenzijde verwarmt. Dat laatste brengt nog een additioneel probleem met zich mee: een membraan transporteert vocht van de warme naar de koude zijde en werkt daarom bij ingeschakelde handvatverwarming de verkeerde kant op.
Op zoek naar verwarmde handvatten? In MotoPlus 22, die op vrijdag 10 november verschijnt, brengen we ene uitgebreide vergelijkingstest!