+ Plus

Mailfeedback MP24-2012

Meer naar het vermogen kijken Momenteel rij ik bijna vier jaar met een driecilinder, een Triumph Tiger 1050. Daarvoor heb ik zo’n 25 jaar alleen maar viercilinders gereden. Wat mij betreft maakt het niet zo’n groot verschil. Als ik mijn huidige Tiger vergelijk met mijn laatste viercilinder (Kawasaki Z1000), dan is het mij om het even welk blok ik zou berijden. Het zijn beide juweeltjes. Of de driecilinder dus een nichemarkt moet blijven of niet, maakt mij niet uit. Enig verschil is dat de Triumph meer koppel heeft bij lagere toeren. Eigenlijk rijdt ik nooit onder de 3.500 toeren, want dan vindt ik hem eigenlijk niet eens lekker rijden. Dat geldt ook voor de Kawa trouwens. De Kawa was wel makkelijker te berijden in lage toeren, maar dat heeft meer met de betere gasaanname (injectie) te maken. Persoonlijk vind ik een vermogen van 80 tot ongeveer 130 pk meer dan zat voor een motorfiets. Als gewone sterveling haal je hier het maximale niet eens uit. Je hebt voor je gevoel dan altijd voldoende vermogen en het idee alles in de hand te hebben. Wat dat betreft is de Tiger voor mij (of een vergelijkbare viercilinder zoals een Kawa 1000SX of Versys 1000) de ideale motorfiets. Conclusie: geen voorkeur voor drie- of viercilinders. Wel een vermogen van 80 tot ongeveer 130 pk, met een gewicht van rond de 210 kg of liever nog iets minder. Dat vindt ik belangrijker. De fabrikanten kunnen zich beter druk maken hoe ze de jeugd op de motor krijgen. Je ziet motorrijdend Nederland (en daarbuiten) volledig vergrijzen. Als dit zo door gaat, sterven we vanzelf uit. Dit kan volgens mij alleen door de ingezette weg van Honda. Leuk ogende motoren tegen leuke prijzen en goedkoop in onderhoud. Met de huidige regelgeving (rijbewijs) en de economische malaise zal de jeugd steeds meer afhaken. Of ze later nog opstappen ? Ik betwijfel het. Ik zou ook wel eens een nieuwe 1200GS of Tiger Explorer of FJR1300 willen kopen, maar om nu bijna € 20.000 of meer te betalen? Ik heb ze, maar doe het niet. Het zijn belachelijke prijzen. Nee, er zal een cultuuromslag nodig zijn om ook in de toekomst veel motorrijders te zien op de wegen. Ik hoop dat een hoop merken Honda’s voorbeeld zullen volgen. Piet Hartveld DRIECILINDERS (6) Japanners moeten er af blijven Het oude Triumph had al een vooruitziende blik met de T150 en T160 uit de jaren zeventig. Ik had er al een goed gevoel bij door in 1976 een van de laatste Triumph driecilinders te kopen, een T160, en deze nooit meer te verkopen. Inmiddels kan ik van oud en nieuw driecilindergeluid genieten, want mijn vrouw rijdt een Daytona 675 en ik een Sprint GT. Ondanks het feit dat Triumph bepaalde uiterlijkheden misschien kopieert, is het op de markt brengen van driecilinders iets dat Triumph eigen is. Dat MV het inmiddels ook doet is een compliment, maar Japanse merken moeten van de driecilinder afblijven. Henk Hop [afb. uit MP 22 p. 11 onderaan: motor op trailer] SLECHT VOOR DE VEREN? Motor strak in de veren op trailer Met enige regelmaat ga ik met mijn motor, Yamaha TDM900A, richting de Alpen of Dolomieten om daar te genieten van het rijden over prachtige passen. Hierbij maak ik voor de heen- en terugreis altijd gebruik van een motortrailer. Het heen en weer reizen met de motor over de snelweg heeft niet echt mijn voorkeur. Het is saai, je krijgt er een houten kont van en je banden worden alleen maar ‘vierkant’. De motor staat dan al gauw een dag strak in de veren getrokken op de trailer (de avond voor vertrek maken we alles klaar en de volgende dag halen we de motoren ‘s avonds pas weer van de trailer). Mijn vraag is in hoeverre dit schadelijk is voor je veren/dempers als de motor een dag (of soms twee dagen) in een stevig aangespannen positie staat? Ronald Wennekes, Houten Voor de veren maakt het niet veel uit, die kunnen daar wel tegen. In theorie kunnen ze na een hele lange tijd iets inzakken, maar dat gebeurt echt niet in een paar dagen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan klepveren in een motorblok. Die staan soms dagen- of wekenlang ingeduwd als de motor niet wordt gebruikt en een nok soms dus net zo staat dat hij de klep induwt. Eigenlijk zijn de keerringen van de voorvork de enige onderdelen die echt te lijden hebben onder het diep in de veren getrokken vastzetten van een motor. Bij het inveren verklein je ook de zogenaamde ‘luchtkamer’ en komt er behoorlijke druk in de voorvork, denk aan een paar bar. Die druk werkt door op de keerringen. Als die al niet te goed meer zijn, dan bestaat de kans dat ze op dat moment gaan lekken, waardoor ze vervangen moeten worden. Zelf proberen we motoren bij vervoer in een bus of op een aanhanger niet langer dan noodzakelijk ingeveerd te laten staan. Dan liever bij vertrek de riemen pas echt aantrekken, ’s avonds iets lossen en de volgende ochtend als je verder rijdt weer even aantrekken. Voor crossmotoren zijn er al speciale steunen te koop voor tussen voorband en spatbord/onderste kroonplaat, zodat de motor niet kan inveren en toch goed vastgezet kan worden. [Beeld: MP 22 Tips & Tricks] JAS MET LED-VERLICHTING We zijn geen kerstbomen Mooi hoor, die jas met die LED-verlichting uit MotoPlus 22, maar het moet niet gekker worden. Misschien leuk ook voor de Kerst, met dan nog een piek op de helm. En na de feestdagen een zwaailicht op de helm. Als je dan nog niet gezien wordt, weet ik het ook niet meer. Maar alle gekheid op stokje: veiligheid gaat voor alles en fluorvestjes reflecterende strepen juich ik van harte toe. Maar die LED’s hoeve van mij niet. Wij zijn motorrijders, geen kerstbomen. Falentijn Vos [Beeld paar winterhandschoenen uit test MP22] TEST WINTERHANDSCHOENEN Waar is de stuurmof gebleven? De test van de winterhandschoenen in MotoPlus 22 heb ik met veel belangstelling gelezen. Als doorrijder, die ook een beetje sneeuw niet uit de weg gaat, ken ik het probleem met koude vingers maar al te goed. Zeker ook omdat ik bijzonder gevoelig ben voor kou. Mijn oplossing daartegen stamt nog uit de oude doos, uit de tijd dat ik nog brommer reed. Ook op de meest koude winterdag was er in die tijd geen beter alternatief dan de stuurmof. Waterdicht en geen tocht op de handen of polsen. In combinatie met handvatverwarming is het zelfs een echte luxe. Als het dan echt koud wordt, heb ik eerder problemen met andere lichaamdelen dan met mijn handen. Niet cool? Dat klopt zowel letterlijk als figuurlijk, al zal dat laatste wel aan mijn leeftijd liggen. Jan Michels

Lees meer over

Honda Kawasaki Triumph Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...