Tips & Tricks MP 24-2012
Bijna niets is zo subjectief als de beleving van geluid. Als het gaat om geluid van motoren krijgen wij regelmatig reacties op het bondsbureau. Ik merk wel eens dat er bij sommige mensen een verkeerd beeld bestaat over de mening van de KNMV ten aanzien van motorgeluid en bijvoorbeeld het vervangen van uitlaten. Hierbij kijken wij niet zozeer naar de juridische kant van het verhaal, maar naar de maatschappelijke gevolgen. Ieder motormerk heeft zo z’n eigen sound. Een stampende V-twin van Harley-Davidson of Ducati geeft een totaal ander geluid dan een Japanse viercilinder-in-lijn. Wij motorliefhebbers merken dat verschil wel, maar er zijn legio mensen die dat niet zien of heel anders ervaren. Het kan best zo zijn dat een voorbij zoevende vierpitter meer decibellen produceert dan een stampende tweecilinder. Maar van die eerste motor merk je nauwelijks iets en bij die andere trilt misschien je koffiekopje van het terrastafeltje. Bij geluid gaat het om de beleving en dat is niet altijd in harde cijfers vast te leggen. Onder motorrijders zitten veel technische jongens die het prachtig vinden om een motor te customizen en weer anderen kunnen zelf moeiteloos een uitlaat vervangen. Niks mis mee, integendeel, als je maar bepaalde grenzen in acht neemt. Bij sommigen leeft onterecht het idee dat meer geluid automatisch meer vermogen betekent en weer anderen vinden het stoer om die indruk te wekken. Daar kan ik weinig mee. We houden allemaal van onze vrijheid, maar op de openbare weg is het wel belangrijk om rekening met elkaar te houden. Het gaat niet alleen om de dB’s, maar hoe je ermee omgaat. Wanneer en waar maak je veel toeren? Een motorrijder zal bijna altijd meer accepteren dan iemand die niets met ons vervoermiddel of hobbyproduct heeft. Wel is het zo dat beide groepen weggebruikers bij de KNMV terecht komen. Van ons wordt verwacht dat we het opnemen voor de motorrijder en dat doen we ook. We zijn van mening dat je niet op iedere slak zout moet leggen, maar als een enkeling het imago van de grote groep motorrijders verziekt met asociaal veel lawaai, dan houdt het bij ons wel op. Hoe irritant motorgeluid is blijft een persoonlijke verhaal. [streamer] Bij geluid gaat het om de beleving en dat is niet altijd in harde cijfers vast te leggen. ONDER DE KERSTBOOM De feestdagen staan voor de deur en als je nog iets te lezen zoekt voor onder de kerstboom hierbij een aantal tips. [Superbike] SUPERBIKE 25 EXCITING YEARS Afgelopen jaar beleefde het WK Superbike haar 25e seizoen en dat jubileum wordt prachtig in beeld gebracht en in woord gevat in ‘Superbike 25 Exciting Years’ van Claudio en Fabrizio Porrozzi. Het 240 pagina’s en meer dan 300 spectaculaire foto’s tellende boek belicht de complete geschiedenis van de series, vanaf de start in 1988. In de eerste twee jaren ging de titel in dit productiekampioenschap naar de Amerikaan Fred Merkel, daarna volgden Ducati-jaren met titels voor Raymond Roche, Doug Polen en Carl Fogarty. Maar ook kampioenen als Troy Corser, Troy Bayliss en Colin Edwards komen ruim aan bod. Het boek staat stil bij ieder seizoen met technische en sportieve beschouwingen, maar ook de mens achter de coureur komt ruim aan bod. Uiteraard ontbreken ook de uitslagen statistieken niet en dat maakt van het € 40,- kostende en Engelstalige ‘Superbike 25 Exciting Years’ (ISBN 978-88-7911-556-8) een echt naslagwerk. Info: www.giorgionadaeditore.it [cover uit MRD 25 s. 115 links, 2e van onder] ESCAPES – TRAUMROUTEN DER ALPEN Vakantieplannen krijgen een boost als sneeuw en wind om het huis waaien. Alpen op de planning? Dan zou je voor € 29,90 eigenlijk ‘Escapes – Traumrouten der Alpen’ (ISBN 978-3768835329) moeten aanschaffen. Dit 224 pagina’s tellende fotoboek van Stefan Bogner is een echte verleider. Begin je te bladeren, dan houd je nooit meer op en wil je maar een ding: op vakantie naar de Alpen. [Lambretta] INNOCENTI LAMBRETTA. THE DEFINITIVE HISTORY Een van de meest populaire vervoermiddelen in de jaren vijftig en zestig was de Lambretta. Het was niet alleen een voordelig alternatief voor de auto, maar tevens een trouw metgezel voor met name duizenden Italiaanse families. Samen met Vespa domineerde Lambretta de scootermarkt in die tijd en dat niet in de laatste plaats vanwege het destijds zeer moderne design. Vittiorio Tessera heeft de geschiedenis van Lambretta in een 276 pagina’s tellend boek ondergebracht en belicht daarbij uiteraard de modellen, maar ook advertenties uit die tijd, brochures en zelfs filmposters komen ruim aan bod in deze uitstekend gedocumenteerde Engelstalige uitgave. Innocenti Lambretta (ISBN 978-88-7911-543-8) kost € 39,-. Info: www.giorgionadaeditore.it [deze nog even over laten staan] GETEST ARAI FREEWAY Oeps, € 299,- (in decor-uitvoering zelfs € 399,-) voor een Spartaans uitgeruste jethelm? Is de Arai Freeway dat geld waard? Het antwoord: een luid en duidelijk nja. Nee, omdat er voor veel minder geld ook alternatieven zijn die met een ECE-keuring dezelfde passieve veiligheid bieden (zie ook de jethelmen-test in MotoPlus 16/2012). Maar daar staat een grote ‘ja’ tegenover, want de Freeway is zijn prijs absoluut waard. De helm zit werkelijk als gegoten en de pasvorm is bijzonder geslaagd. De Freeway valt perfect om het hoofd, heeft een heerlijk zachte voering, een gebruiksvriendelijke en goed zittende polstering, een veilige dubbel-D-sluiting en een goede aerodynamica. Helaas is de kinriem niet gepolsterd en ontbreekt een drukknopje om het klapperende riempje te fixeren. Ben je alleen al om stilistische redenen op zoek naar een jethelm, dan kun je eigenlijk niet om de luxe van deze Arai heen. INFO: www.hocoparts.com [in logo] MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED [MRD 25 s. 115] eCALL TELEFOONTJE BIJ ONGELUK Ook beschermengeltjes moeten met de tijd meegaan en technisch helemaal bij de les zijn. Het nieuwste hulpmiddel op dit gebied heet eCall, wat staat voor ‘emergency call’ en in goed Nederlands noodoproep betekent. Maar in dit geval gaat het iets verder, want het draait om een combinatie van een volledig geautomatiseerde oproep en lokalisering via GPS. Een soortgelijk systeem bestaat al langer voor luxewagens in het hoge prijssegment, maar vanaf januari 2013 moet deze techniek ook voor motorrijders beschikbaar komen. De technische ontwikkeling en transitie naar een systeem dat geschikt is voor motorrijders wordt momenteel ter hand genomen door het Duitse Schuberth, waar het ‘Schuberth RiderEcall’ is gedoopt. Het systeem bestaat uit een motor-unit en een nagenoeg voor alle helmen geschikte helm-unit, die middels een radiosignaal met elkaar verbonden zijn. De motor-unit wordt net als een navigatiesysteem op het stuur gemonteerd, terwijl de helm-unit een plek op de achterzijde van de helm krijgt. Het systeem werkt met vijf sensoren, waarvan er vier op de motor zitten: een hellingshoeksensor (controleert of een bepaalde maximale