Ducati lanceert chef-Multistrada: de V4 RS met desmo-klepbediening
Bij Ducati lijkt niets te gek. Een superbike-blok in de Multistrada? U vraagt, Ducati draait. Zie hier de nieuwe Multistrada V4 RS, met een aangepast en 180 pk sterk motorblok van de Streetfighter V4 mét desmodromische klepbediening en een titanium subframe.
Bij de Multistrada V4 moesten de fans het aanvankelijk doen zonder de van Ducati bekende desmodromische klepbediening, de geforceerde aansturing van de kleppen. Dat is met deze nieuwe Ducati Multistrada V4 RS met desmodromische technologie en 180 pk vermogen verleden tijd. En ook het frame wijkt af van het gangbare bij de Multistrada-lijn, want de RS heeft een stalen vakwerkframe mét een titanium subframe. Alles om het gewicht van deze Multistrada terug te brengen naar net iets meer dan 200 kilo droog. Laag voor een reistoerist als deze!
Alleen het subframe zou al 2,5 kilo lichter zijn, daarnaast is de accu 3 kilo lichter en is er met gesmede aluminium velgen nog eens 2,7 kilo bespaart ten opzichte van de 214 kilo wegende Multistrada Pikes Peak. Dat zou dus neerkomen op 205,8 kilo voor de RS, als de RS hetzelfde motorblok had gehad.
En dat heeft ‘ie niet. In het RS-frame hangt de V4 uit de Streetfighter met 1.103 in plaats van 1.158 cc cilinderinhoud, met droge koppeling en desmodromisch bediende kleppen. Het vermogen is teruggebracht van 208 naar 180 pk, 10 pk meer is dan de bekende Multistrada-krachtbron met conventioneel bediende kleppen.
Voor dit vermogen moet de krukas echter 12.250 keer per minuut ronddraaien, 1.750 keer vaker dan de grotere Pikes Peak-motor. In principe heeft de kleinere cilinderinhoud invloed op het koppel. In de RS is 118 Nm beschikbaar bij 9.500 tpm, in de vertrouwde Multi-V4 is dat 125 Nm bij 8.750 toerenper minuut.
Ducati heeft het rijwielgedeelte van de nieuwe Multistrada V4 RS overgenomen van de Pikes Peak, evenals de enkelzijdige swingarm. Het grote verschil is de balhoofdhoek, die met 64,25 graden bij de RS 1,25 graden steiler is dan bij de Multistrada-variant met een 19-inch voorwiel. De naloop zou dan 120 millimeter bedragen, net als in de Pikes Peak. De hardware voor de vering komt ook uit het schap met het label ‘Pikes Peak’: een semi-actief Öhlins-systeem van de EC 2.0-generatie met een 48-mm-vork voor en een TTX36-schokdemper achter, elk 170 millimeter veerweg. Om de gesmede velgen van Marchesini liggen banden in de maten 120/70ZR17 voor en 190/55ZR17 achter. Brembo levert het remsysteem met twee Stylema remklauwen en 330-mm-schijven voor en een tweezuiger remklauw en een 265-mm-schijf achter.
Ook de elektronica is grotendeels overgenomen van de Pikes Peak. Bochten-ABS en hellingshoekafhankelijke tractiecontrole zijn aan boord, net als een radarsysteem voor adaptieve cruisecontrol en dode-hoek-waarschuwing, een TFT-display met connectiviteit, bochtenverlichting en een quickshifter.
De nieuwe RS staat vanaf januari 2024 bij de dealers in slechts één kleur: Iceberg White met graphics in MotoGP-stijl. Een koopje gaat het niet worden, maar dat zag je vast al aankomen. De Multistrada V4 RS is er straks vanaf de lieve som van € 43.990,-