+ Plus

Occasion: Suzuki GSX750

Als er concurrenten uit eigen huis tegelijk voor het voetlicht treden, profiteert de motorkoper. De keuze is reuze en de prijzen zijn in de regel vriendelijk. Deze naakte GSX750 is zo’n model dat overal een beetje tussenin viel en daardoor tegenwoordig voor een goede prijs te vinden is. Welke moet het worden? De R of de F? Geen van beide, het wordt gewoon een GSX. Bij Suzuki’s GSX750 raak je al snel verstrikt in een wirwar van typeaanduidingen en om het één keer goed duidelijk te maken: het model zonder toevoeging is het naakte model en daar duiken we eens dieper in. De sportievere broeders GSX-R750 en GSX750F mogen dan motorisch nauw verwant zijn, ze spreken een compleet andere doelgroep aan. Nee, geïnteresseerden in de klassiek aandoende naked 750 voelen zich eerder tot twee andere extreem succesvolle Suzuki’s aangetrokken: de Bandit 600 en 1200. Die arme 750 zou bijna ondergesneeuwd raken. Dat zou je denken, maar slimme kopers ruiken in deze wirwar van machines hun kans. Bij de presentatie in 1998 moest deze viercilinder inderdaad ook de concurrentie aan met de beide Bandits, maar de GSX750 zou in het voordeel moeten zijn door zijn betere rijdynamiek. Vergeleken met de Bandit 600 is dat zeker het geval, aangezien het 86 pk sterke 750-blok veel energieker voor de dag komt en de krachtigere remmen voorbeeldig weten te vertragen na een sprint. Het rijwielgedeelte met de uitstekend presterende achterschokbreker heeft totaal geen moeite met een frisse galop op een lekker swingende secundaire weg, maar de te zachte veren van de voorvork ontstijgen de prestaties van de goedkopere middenklassers niet of nauwelijks. Over prijs gesproken: in zijn tijd was de GSX750 niet heel veel duurder dan een Bandit 600, maar onder de streep was de 750 wel waardevaster. Tot 2000 verkocht het model behoorlijk goed en daarna verkocht de GSX nog redelijk goed, tot Suzuki in 2003 besloot om het model uit het programma te halen. En tegenwoordig? Tja, de GSX750 is een beetje in de vergetelheid geraakt. Maar de goede deugden zijn in ieder geval gebleven: zeer betrouwbaar, prima rijeigenschappen en ongecompliceerde techniek. Kortom, een tijdloze machine en ook als occasion geen verkeerde keuze. AANKOOPTIPS Het balhoofdlager wordt in de regel aangeduid als het enige echte zwakke punt van de Suzuki GSX750. Niet iets om in paniek van te raken, Met vervangende kegelrollagers uit de accessoiremarkt (rond de € 40,- + werkplaatstarief) ben je zo weer klaar. In de regel is dit zwakke onderdeel pakweg ieder 20.000 kilometer aan de beurt. Maar dan heb je het eigenlijk ook wel gehad met het technische ongemak, want de doorontwikkelde viercilinder is bij regelmatig onderhoud (om de 6.000 kilometer een oliewissel en na iedere 12.000 kilometer klepspelingcontrole) goed voor zescijferige kilometerstanden. Is het onderhoudsboekje netjes bijgehouden, banden en slijtageonderdelen in orde en zitten er misschien ook al progressieve vorkveren in? Sla je slag, zouden we zeggen. MARKTSITUATIE De vraag is bescheiden, naar deze onopvallende en slechts bij weinig motorrijders bekende GXS750 wordt nauwelijks intensief gezocht. Je moet mensen er echt met de neus op drukken, is een veel gehoord verhaal bij dealers. Desondanks is het een graag geziene machine in de showroom, want in het prijsbereik is de spoeling doorgaans dun als het gaat om probleemloze motoren waar niet snel problemen mee te verwachten zijn. Heropstappers die zonder al te veel geld uit te willen geven weer plezier aan hun oude hobby willen beleven, zijn bijvoorbeeld potentiële GSX-kopers. Veel van de aangeboden machines zijn door particulieren te koop gezet en gaan dus zonder garantie van de hand. Maar private verkopers die hun hand overvragen (€ 2.750 of meer) hebben maar weinig kans van slagen. Low-budget aanbiedingen tussen de € 1.500,- en € 2.000,- en in nette staat zijn niet alleen voor (her)opstappers interessant, maar ook voor kilometervreters die op zoek zijn naar een betrouwbare fiets voor de wintermaanden. TECHNISCHE GEGEVENS (type AE, bouwjaar 1999) MOTOR Lucht/oliegekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, carburateurs, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 70,0 x 48,7 mm Cilinderinhoud 750 cc Max. vermogen 63,0 kW (86 pk) bij 9.500 tpm Max. koppel 67 Nm bij 8.500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe met aangeschroefde onderbouw, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met stereo schokbrekers, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 4.50 x 17 Banden 120/70ZR17; 150/70ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.470 mm, balhoofdhoek 64,5°, naloop 101 mm, zithoogte* 790 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 223 kg, max. belading* 212 kg, tankinhoud 18,0 liter. METINGEN Topsnelheid** 208 km/uur Acceleratie 0 – 100 km/uur 3,7 sec Doortrekken 60 – 100 km/uur 5,5 sec Verbruik Secundair 1 op 22,2 Snelweg (130 km/uur) 1 op 14,5 *MotoPlus-meting **Fabrieksopgave MODELGESCHIEDENIS 1998 Presentatie van de 86 pk sterke GSX750, mode AE. 2001 De GSX750 loopt voor het laatst van de band, productiestop. Technisch geen veranderingen. 2003 Laatste officiële verkoopjaar. DETAILS Omhoog met die klokken! Een verchroomde snelheidsmeter en toerenteller, mooie benzinemeter met wijzer; tijdloos elegant, doet het altijd goed bij motorrijders met gevoel voor traditie. This ia stereo baby! De veervoorspanning van beide hoogwaardige Showa achterschokbrekers is gemakkelijk te verstellen en beide dempers werken ook op snelheid uitstekend. Onder het zadel gebeurt er wat: veel bergruimte om boordgereedschap, regenpak, spanbanden en andere nuttige spullen netjes in op te kunnen bergen. De kers op de taart: de dubbele Tokico schijfremmen zorgt voor een mooi gelijkmatige vertraging, niet te week en niet te agressief. Super dus! De ultrasolide en betrouwbare viercilinder, ooit een supersport-blok, werd in de loop der jaren wat manieren bijgebracht. In de GSX750-trim loopt het bijna zijdezacht. INTERNET www.suzuki-owners-club.nl GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 7.500,- Nog op zoek naar een pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 7.500,-. Waar: Motorcity Amsterdam Wat: Kawasaki Versys 650 Prijs: € 7.490,- Bouwjaar: 2011 KM-stand: 4.500 Info: 020-480 80 10 [Bild verys] MOTOPLUS-oordeel + Gering verbruik Handelbaarheid Behoorlijke prestaties – Remmen Slappe achterschokbreker Waar: Premium Motors, Apeldoorn Wat: Triumph Speedmaster Prijs: € 7.490,- Bouwjaar: 2008 KM-stand: 5.400 Info: 055-360 37 58 [Bild triumph] MOTOPLUS-oordeel + Bruikbaar vermogen Remwerking Ruime service-intervallen – Geen ABS Geen punch van onderuit Waar: MotoPort Leek Wat: Honda CB600F Hornet Prijs: € 7.495,- Bouwjaar: 2011 KM-stand: 6.500 Info: 0594-51 13 49 [beeld Honda] MOTOPLUS-oordeel + Voorspelbaar rijgedrag Ruime onderhoudsintervallen Remmen – Smal stuur Veel toeren draaien

Lees meer over

Honda Kawasaki Suzuki Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...