Nieuws

Nieuw: Suzuki V-Strom 800, meer straatgerichte variant

Het hing al even in de lucht, de komst van het broertje van de eerder dit jaar gelanceerde V-Strom 800DE. Inmiddels is het officieel: de V-Strom 800. Belangrijkste verschil? De ‘800 zonder DE’ rolt op gietwielen, voor een 19 inch, en heeft een meer straatgerichte geometrie en ergonomie.

Motorblok en elektronica zijn volledig identiek aan de DE-uitvoering. Ook de V-Strom 800 heeft dus de 776cc-paralleltwin met 84 pk vermogen bij 8.500 toeren en 78 Nm koppel bij 6.800 toeren, verschillende rijmodi, ABS, tractiecontrole, quickshifter, 5 inch TFT-display en led-verlichting rondom. Naast de 19/17-inch-gietwielcombinatie, waar nu tubeless Dunlop D614-banden in de maten 110/80R19 en 150/70R17 om liggen, zijn er nog wat kleine verschillen met de V-Strom 800DE. Verschillen die de V-Strom 800 net wat meer straatgerichter maken. Zo zijn de veerwegen een stukje korter met 150 millimeter voor en achter (800DE: 220 millimeter). Daarnaast is de aluminium swingarm anders, heeft de V-Strom 800 radiaal gemonteerde vierzuiger-remklauwen in plaats van axiaal en zijn voor- en achtervering wat eenvoudiger uitgevoerd. Waar bij de 800DE de vering volledig instelbaar is, kan bij de V-Strom 800 voor enkel de veervoorspanning worden versteld en achter de veervoorspanning en de uitgaande demping.

Ook de ergonomie is wat meer op comfort en straatgebruik gericht. Zo staat het stuur 13 millimeter lager en 23 millimeter verder van je af en staan de handvaten 15 millimeter dichter bij elkaar. De voetsteunen staan daarentegen iets hoger (7 millimeter) en wat verder naar achteren (14 mm). Die voetsteunen zelf zijn van aluminium in plaats van staal en zijn voorzien van vaste rubbers in plaats van uitneembare. Ook is de zithoogte met 825 millimeter 30 millimeter dan bij de DE. Daarnaast heeft de V-Strom 800 een hogere ruit, die in drie standen verstelbaar is.

Door het gebruik van het 19 inch voorwiel en de andere swingarm is ook de geometrie licht gewijzigd met een iets kortere wielbasis (1.515 i.p.v. 1.570 mm), een iets steilere balhoofdhoek en een langere naloop. En met 223 kilo zet de V-Strom 800 7 kilo minder op de schaal.

De nieuwe V-Strom 800 komt er in de kleuren Pearl Vigor Blue, Glass Sparkle Black en Metallic Mat Steel Green en kan ook als 48-kW-versie voor het A2-rijbewijs worden geleverd. De prijs wordt op een later moment bekendgemaakt.

Lees hier wat we van de Suzuki V-Strom 800DE vonden.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Piaggio presenteert nieuwe MP3 310

Piaggio presenteert nieuwe MP3 310

27 september, 2024

Scooterfabrikant Piaggio heeft haar nieuwe MP3 310 gepresenteerd. Deze nieuwe uitvoering van de driewieler heeft ...
Waterdichte reisgenoot

Waterdichte reisgenoot

26 september, 2024

Het Duitse Ortlieb heeft haar portfolio onlangs uitgebreid met deze nieuwe Duffle RC, een zeer degelijke reistas ...

Overig nieuws