Nieuws

2024 Honda Africa Twin Adventure Sports met 19 inch voorwiel

Honda heeft blijkbaar meer dan nieuwe kleuren alleen in petto voor de 2024-uitvoeringen van de CRF1100L Africa Twin. Honda’s avonturier krijgt namelijk meer koppel in het lage- en middentoerengebied en een hoger maximum toerental. Daarnaast rolt de Adventure Sports-uitvoering straks op een 19 inch voorwiel.

Het maximum koppel van de 1.084 cc tweecilinder stijgt naar 112 Nm bij een iets lager toerental van 5.500 tpm (was 105 Nm bij 6.250 tpm). In de praktijk zal dat vooral merkbaar zijn aan een krachtigere acceleratie. De topsnelheid blijft overigens wel elektronisch begrensd tot 199 km/uur. Het maximum vermogen blijft ongewijzigd met 102 pk bij 7.500 tpm. Verder stijgt de compressie van 10,1 naar 10,5 : 1, zijn de ECU-settings en de kleptiming iets gewijzigd en zijn in- en uitlaattraject gemodificeerd met onder andere grote inlaatkanalen en een aangepaste uitlaatdemper. Ook het elektronicapakket is licht gewijzigd en is ook het optionele DCT-schakelsysteem weer verder verfijnd.

Een opvallende wijziging is er verder voor de Adventure Sports-versie van de Africa Twin, want deze rolt vanaf komend modeljaar op een 19 inch gespaakt voorwiel in plaats van 21 inch. En daar ligt een bredere band omheen: 110/80-19 in plaats van 90/90-21. Ook hebben de banden niet langer binnenbanden en zijn ze dus tubeless. Daarmee schuift de Adventure Sports qua gebruiksgebied dus iets meer op richting een echte reismotor voor de weg. Ook de kortere veerwegen (210/200 mm, was 230/220 mm) van de elektronische EERA-vering wijzen daar op. Overigens kan de veervoorspanning achter nu tijdens het rijden worden aangepast. Ook de geometrie licht gewijzigd met een iets kortere wielbasis van 1.550 mm (was 1.574 mm) en een iets kortere naloop van 106 mm (was 113 mm). De balhoofdhoek is gelijk gebleven met 62,5°. Daarnaast is het zadel 15 mm dikker en is de zithoogte iets lager (835/855 mm).

Voor een betere windbescherming van het bovenlichaam is de stroomlijn opnieuw ontworpen. De ruit is net als voorheen in vijf standen verstelbaar. Standaard cruise control, handvatverwarming en een ACC-lader vergroten het gebruiksgemak verder.

De standaard Africa Twin heeft uiteraard dezelfde aanpassingen aan het blok, maar is voorzien van conventionele Showa-vering. Wil je toch de elektronische Showa-vering op de Africa Twin, dan kun je straks ook kiezen voor ES-variant, die daarnaast net als de Adventure Sports ook is voorzien van een ACC-lader en handvatverwarming. Grootste verschil met de Adventure Sports is dan het 21 inch voorwiel voor de Africa Twin en ES-uitvoering, waarmee deze varianten het meest terreingericht zijn. Overigens zijn de banden hier nu ook tubeless. Ook de veerwegen van 230/220 mm en de zithoogte van 850/870 mm zijn wat avontuurlijker. Daarnaast hebben deze beide versies iets meer grondspeling met 250 mm.

Dan de gewichten: 231 kilo voor de Africa Twin, 233 voor de ES-variant en 243 voor de Adventure Sports. Voor de DCT-versie komt er in alle gevallen dan nog een extra 10 kilo bij. Voor alle varianten kun je weer kiezen aan een scala aan accessoires, waarvan er aantal zijn verwerkt in slimme pakketten: Rally, Adventure, Urban en Travel.

 

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Piaggio presenteert nieuwe MP3 310

Piaggio presenteert nieuwe MP3 310

27 september, 2024

Scooterfabrikant Piaggio heeft haar nieuwe MP3 310 gepresenteerd. Deze nieuwe uitvoering van de driewieler heeft ...
Waterdichte reisgenoot

Waterdichte reisgenoot

26 september, 2024

Het Duitse Ortlieb heeft haar portfolio onlangs uitgebreid met deze nieuwe Duffle RC, een zeer degelijke reistas ...

Overig nieuws