Occasion: motoren rond de 2.000 euro
Het aanbod gebruikte motorfietsen aan de onderkant van de markt is haast talrijker dan zand op het strand. Daaronder vele goudeerlijke werkpaardjes, maar ook talrijke pareltjes die het in zich hebben om ooit tot een echte cultmachine uit te groeien. Op deze pagina’s een aantal tips in verschillende marktsegmenten. Een nette occasion voor een bedrag rond de € 2.500,-, dat moet toch te doen zijn? Natuurlijk kan dat, al moet je eerst bepalen in welk segment je een motor zoekt. Zoek je een prestigeobject als een supersport, dan ga je met € 2.500,- op zak niet zo heel ontspannen op stap. Relatief nieuw spul is er voor dat bedrag nog niet te vinden, terwijl het oudere materiaal ook als oud materiaal rijdt. Stuit je toch op een jonger exemplaar, wees dan extra alert op zaken als valsporen en ga bij voorkeur met iemand op pad die verstand van de materie heeft. Klinkt zo’n aanbod te mooi om waar te zijn, dan is dat ook vaak zo. Zinvoller is het bij een supersport om op zoek te gaan naar een machine met potentiële verzamelwaarde, maar ook hier zijn degelijk onderhoud en bij voorkeur een originele staat van belang. Dat laatste geldt uiteraard ook als je op zoek bent naar een dikke allroad. Nieuwer modellen als een Honda Vardero of een Triumph Tiger zijn inmiddels ook wel voor € 2.500,- te vinden, maar zijn vaak dusdanig ruw behandeld dat je al een extra € 1.000,- moet incalculeren om ze weer een beetje netjes te krijgen. Oudjes uit de negentiger jaren als een Transalp, Africa Twin, DR Big of Super Ténéré zijn vaak veel interessanter, temeer daar het in de regel echte liefhebbersfietsen zijn. De beste kaarten zijn echter in handen van aspirant-kopers die op zoek zijn naar een probleemloze machine voor alledaags gebruik. Praktisch, solide, betrouwbaar; het bekende huis-tuin-keuken-spul. Dan ben je met € 2.500,- op zak spekkoper. NAKED HONDA HORNET 600 Alhoewel een Suzuki Bandit en Yamaha Fazer hier altijd populairder zijn geweest, ging Zuid-Europa vanaf 1998 helemaal voor de scherpe Honda Hornet. Rond het gemodificeerde blok van de CBR600F creëerden de Honda-mannen een vlot gelijnde asfaltveger. Aanvankelijk verstoorden matige remmen en een eigenzinnig 16 inch voorwiel, maar dat werd bij de eerste model-update in 2000 opgelost met remmen met meer bite en een groter 16 inch voorwiel. Oppassen bij machines in het allerlaagste prijssegment (type PC34/36): daar zitten vaak stevig verbouwde machines met streetfighter-look tussen, waaraan nauwelijks nog is te zien of ze ooit schade hebben gehad. Wat dat betreft kun je beter een origineel model proberen te vinden. Voor meer toeristisch ingestelde rijders is de in 2004 gepresenteerde S-versie wellicht interessant. Het nieuwe type Hornet (PC41, vanaf 2007) zit qua prijs nog ruim boven die € 2.500,-. PLUS Mooi afgewerkt Bij goed onderhoud lange levensduur MIN Modellen van beginners hebben nogal eens valschade Vaak niet in originele staat TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2003) Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 600 cc, 71 kW (97 pk), 63 Nm, banden 120/70ZR17 en 180/55ZR17, rijklaar gewicht volgetankt 202 kg, max. belading 188 kg, tankinhoud 17 liter, zithoogte 790 mm, verbruik 1 op 20,0. KAWASAKI ZRX1100 Een echte oer-superbike voor weinig geld: Kawasaki heeft de oplossing voor fans van ‘old school’ machines. De ZRX ziet er uit als een kanon uit de jaren tachtig, maar is in feite een retro-kind van de late jaren negentig. In 1997 verschijnt de ZRX1100 als moderne variant van de Z1000R waarmee Eddie Lawson in 1983 deelnam aan het Amerikaanse superbike-kampioenschap. Het aanbod gebruikte machines is overzichtelijk en een goed onderhouden is na een beetje speurwerk meestal snel gevonden. Liefhebbers van deze ‘Big Block’ Kawasaki zijn vaak met name op zoek naar de groen/witte ‘Replica’. In 2001 wordt de 1100 opgevolgd door de ZRX1200, die als occasion echter nog ruim boven die € 2.500,- zit. PLUS Stabiel rijwielgedeelte Gecultiveerd blok Vaak goed onderhouden MIN Te hoge duovoetsteunen Geen middenbok Pittig verbruik TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 1999) Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 1.052 cc, 78 kW (106 pk), 98 Nm, banden 120/70ZR17 en 170/60ZR17, rijklaar gewicht volgetankt 249 kg, max. belading 211 kg, tankinhoud 20 liter, zithoogte 800 mm, verbruik 1 op 19,6. SUPERSPORT SUZUKI GSX-R750 SRAD Een nerveuze 600 of de brute power van een 1100? Geen van beide. Als je in dit prijssegment op zoek bent naar een echte GSX-R, moet het de oer-GSX-R zijn. Gezegend met een inmiddels 27-jarige geschiedenis is het in de dagelijkse praktijk in ieder geval de betere machine. Deze GR7DB-serie, beter bekend onder de afkorting SRAD (Suzuki Ram Air Direct), staat aan de basis van de moderne lijn 750’s. Destijds nam de SRAD afscheid van zijn voorgangers met onder andere een hypermodern en uit de GP-racerij stammend aluminium brugframe. Met Ram Air perst het blok er een dikke 135 pk uit en dat bij een rijklaar gewicht van slechts 208 kilo. Dat laatste zou je gezien de dikke kont niet verwachten. PLUS Elastisch aanvoelend vermogen Volledig instelbaar rijwielgedeelte Robuuste techniek MIN Hoog verbruik bij sportief gebruik Wat rukkerig bij lage snelheid TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 1998) Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 749 cc, 99 kW (135 pk), 82 Nm, banden 120/70ZR17 en 190/50ZR17, rijklaar gewicht volgetankt 208 kg, max. belading 188 kg, tankinhoud 18 liter, zithoogte 800 mm, verbruik 1 op 11,8. YAMAHA YZF600R THUNDERCAT Zoek je iets in het 600-segement, dan moet je over stalen zenuwen beschikken. De ‘nieuwe’ supersport-generatie, die rond de eeuwwisseling in de showrooms stond, is inmiddels voor bedragen rond de € 2.500,- te vinden. Maar veel van die machines zijn er slecht aan toe: verbouwd met allerhande accessoires of slecht bijgespoten na een schuiver. Tip: neem liever wat gas terug en ga op zoek naar een goed onderhouden 600 met ’youngtimer-potentieel’. Een machine ook die betrouwbaar, comfortabel en universeel inzetbaar is. Een kolfje naar de hand van de Thundercat. PLUS Gecultiveerd draaiend blok Comfortabel rijwielgedeelte Eersteklas remmen MIN Hoog gewicht Korte service-intervallen TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2000) Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 599 cc, 73 kW (100 pk), 66 Nm, banden 120/60ZR17 en 160/60ZR17, rijklaar gewicht volgetankt 223 kg, max. belading 169 kg, tankinhoud 19 liter, zithoogte 810 mm, verbruik 1 op 16,4. TOER TRIUMPH SPRINT ST De tweede fase in het succesverhaal van Triumph: de karaktervolle triple met moderne techniek de weg op sturen. Sinds 1999 zit de Sprint ST in de harten van snel reizende toeristen. Onder de volle stroomlijn is onmiskenbaar een dikke 1.000 cc driecilinder met injectie aan het werk. Heerlijke sound. Het rijwielgedeelte overtuigt zowel bij sologebruik als een op een vakantietrip met twee personen en bagage. Bovendien was de driepitter af-fabriek te bestellen met zijkoffers en topkoffer, wat door de forse meerprijs trouwens niet heel veel gebeurde. Zit er een kofferset op, dan is het vaak een aftermarket-set. PLUS Soepel en betrouwbaar blok Stabiel rijwielgedeelte Goede afwerking MIN Bagagemogelijkheden (door hoge uitlaat) Maximum belading te gering TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2000) Vloeistofgekoelde driecilinder viertakt lijnmotor, 956 cc, 77 kW (105 pk), 95 Nm, banden 120/70ZR17 en 180/55ZR17, rijklaar gewicht volgetankt 242 kg, max. belading 263 kg, tankinhoud 21 liter, zithoogte 820 mm, verbruik 1 op 18,2. YAMAHA GTS1000/A Zin in een rijdend studiemodel met avantgardistische looks en cultpotentieel? Dan is een GTS1000 wellicht een optie. Met deze tegenwoordig nog steeds ongewoon ogende sportieve toermachine wilde Yamaha in 1993 laten zien wat er technisch mogelijk was: en voorwiel met naafbesturing, een blok met elektronische injectie, een geregelde katalysator, optioneel ABS (de A-versie) en een zogeheten Omega frame. Onconventioneel op zijn minst. Destijds kwam het concept niet uit de verf, maar wie maalt daar tegenwoordig nog om? Wat design betreft is de GTS nog steeds een nekkendraaier, het blok overtuig met voorbeeldige draai-eigenschappen en de wind- en weerprotectie is uitstekend. Alleen wat de eigenaardige stuureigenschappen moet je water bij de wijn doen. PLUS Elastisch vermogen Stabiel rijwielgedeelte Ruime zitplekken MIN Stug rijwielgedeelte Kettingaandrijving Storende 130-voorband TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 1994) Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 1.003 cc, 74 kW (102 pk), 106 Nm, banden 130/60ZR17 en 170/60ZR15, rijklaar gewicht volgetankt 290 kg, max. belading 210 kg, tankinhoud 20 liter, zithoogte 780 mm, verbruik 1 op 13,7. ALLROAD BMW R1100GS Snel nog een origineel scoren voor de luchtgekoelde boxer-generatie met pensioen gaat en vervangen wordt door een vloeistofgekoelde variant. De eerste 4-kleps GS kwam in 1994 op de markt en groeide uit tot een ongeëvenaard succes. De 1100 bleef in zijn bestaan optisch ongewijzigd, maar je komt nog wel eens exemplaren tegen met geamputeerde snavel en ruit. Daar kun je beter bij weg blijven, omdat er in de regel niet al te zachtzinnig mee omgesprongen is. Kijk liever naar een origineel model waarvan ook de onderhoudshistorie bekend is. Een hoge kilometerstand is dan geen onoverkomelijk probleem. PLUS Robuust blok Uitstekende cardan Vaak voorzien van opties MIN Vaak hoge kilometerstanden Veel aan ‘geknutseld’ TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 1994) Lucht/oliegekoelde tweecilinder viertakt boxermotor, 1.085 cc, 59 kW (80 pk), 97 Nm, banden 110/80H19 en 150/70H17, rijklaar gewicht volgetankt 260 kg, max. belading 190 kg, tankinhoud 25 liter, zithoogte 840 mm, verbruik 1 op 20,0. YAMAHA XTZ750 SUPER TÉNÉRÉ Een klassieker, deze XTZ750 Super Ténéré waarmee Yamaha in 1991 de alle podiumplekken in de Dakar Rally pakte. De parallel-twin verscheen echter al in 1988 en bleef tot 1996 in het programma. De Yamaha deed destijds niets onder voor een Africa Twin en is tegenwoordig een echte liefhebbersmotor. Net als de viercilinder straatmotoren had de XTZ750 ook 5-kleps cilinderkop. Alhoewel het uiterlijk zeer avontuurlijk oogt met stofkappen om de vorkpoten, handkappen en carterplaat, maken het forse gewicht, het hoge zwaartepunt en de voluptueuze tank duidelijk dat het voornaamste gebruiksgebied de straat is. Leg bij een zoektocht naar een Super Ténéré de nadruk op originele modellen met bij voorkeur een bekende onderhoudshistorie. PLUS Gecultiveerd lopend blok Reiskwaliteiten Uitstekende remmen (v.a. 1990) MIN Hoge zit Fors verbruik TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 1989) Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, 749 cc, 51 kW (69 pk), 67 Nm, banden 90/90-21 en 140/80-17, rijklaar gewicht volgetankt 234 kg, max. belading 176 kg, tankinhoud 26 liter, zithoogte 865 mm, verbruik 1 op 11,8. GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 7.500,- Nog op zoek naar een pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 7.500,-. Waar: MotoPort Leek Wat: Aprilia RSV1000R Prijs: € 7.495,- Bouwjaar: 2007 KM-stand: 28.447 km Info: 0594-51 13 49 [beeld aprilia] MOTOPLUS-oordeel + Subliem rijwielgedeelte Remmen Versnellingsbak – Ergonomie Mager koppel onder 4.000 tpm Waar: Hans van Wijk Motoren Wat: Honda CBF600N ABS Prijs: € 7.400,- Bouwjaar: 2011 KM-stand: 2.000 km Info: 079-361 90 13 [beeld Honda] MOTOPLUS-oordeel + Remmen ABS Variabele ergonomie – Gewicht Prestaties bij lage toeren Waar: Wim ter Braake Motoren Wat: Kawasaki Z1000 ABS Prijs: € 7.249,- Bouwjaar: 2008 KM-stand: 25.239 km Info: 0522-49 22 55 [beeld Kawasaki] MOTOPLUS-oordeel + Prestaties blok Actieradius ABS – Stuurkarakter slecht wegdek Karige standaard uitrusting