Tips & Tricks MP 16-2012
Wat draag ik als de mussen van het dak vallen? ‘Lekker motorweer!’, klinkt het hartje zomer regelmatig als het kwik boven de 25 graden stijgt. Maar je ziet veel motorrijders toch worstelen met de vraag wat ze dan moeten dragen. Daarbij gaan sommigen er gemakshalve van uit dat ze toch niet vallen. ‘Ik niet, mijn onhandige buurman wel!’ Helaas ontstaat soms het idee om de leren broek te verruilen voor een spijkerbroek, of gaan de handschoenen uit. Wel eens een prachtig lichaam zien veranderen in een gatenkaas vol met steentjes nadat het blanke vlees vlak over het ruwe asfalt heeft gesuisd? Ook als het bloedheet is en het zweet op je voorhoofd parelt, staat veiligheid boven comfort, dus stap altijd goed gekleed op de motor. Die kleding is er voor de veiligheid bij een valpartij, maar biedt ook bescherming tegen insecten en onverwachte regen. Dat geldt eveneens voor de kleding van kinderen die achterop zitten. Met de onderling nogal verschillende jaargetijden in ons land weten de ‘doorrijders’ dat het bijna onmogelijk is dat één pak optimaal geschikt is voor alle weersomstandigheden. Een enkeling wil de integraalhelm ’s zomers wel eens verruilen voor een jethelm. Voor de warmste periode zijn er wel degelijk speciale producten zoals doorwaai-jassen, zomerpakken met veel ventilatie, kevlar spijkerbroeken en dunne handschoenen in de handel. Maar als je daar aan begint, moet je wel controleren of deze zijn voorzien van CE-protectie. Koop motorkleding niet te groot, want dat zit onprettig, het wappert in de wind en de mouwen zitten vaak voor de spiegels. Op een motor zit je toch stil en je hoeft dus niet in de kleding te kunnen sporten. Laat je vooral goed adviseren in een winkel en vraag eventueel collega-motorrijders naar hun ervaringen. Het antwoord op de vraag ‘Wat draag ik als…’ luidt dus: goede motorkleding! Tenslotte nog een paar tips: in de zomer wordt vaak met open vizier gereden, zorg daarom voor een (kunststof) zonnebril als bescherming tegen insecten en opspattende steentjes. Verder is een flesje water in de bagage voor onderweg geen overbodige luxe. [streamer] WEL EENS EEN PRACHTIG LICHAAM ZIEN VERANDEREN IN EEN GATENKAAS VOL MET STEENTJES? [Als het past, deze meenemen] [Beeld: GP_PRO_SW] GETEST ESKA GP PRO Bij racehandschoenen gaan de gedachten onwillekeurig toch vaak uit naar Italiaans leer van merken als Alpinestars, Spidi, Dainese of Arlen Ness. Maar ook bij de Oostenrijkse buren van Eska worden knappe racehandschoenen in elkaar gezet. Deze GP Pro heeft zelfs een pasvorm van Italiaanse allure en sluit prima aan op de vingers en de rest van de hand. De schacht valt daarbij bijzonder mooi en strak om de mouw van een leren pak. Vervelende drukpunten bij de vingers zijn niet of nauwelijks voelbaar, doordat de naden van slijtvast Kevlar in dit gebied aan de buitenkant zijn gestikt. De handschoenen zijn grotendeels gemaakt van geitenleer, maar omwille van ‘het gevoel’ is de binnenzijde van de hand van kangoeroeleer. Met dat gevoel zit het in ieder geval wel goed, want het contact met het stuur is alsof je zonder handschoenen onderweg bent. Maar geen paniek, kangoeroeleer is bijzonder sterk. Ook de rest van de hand wordt goed beschermd met leren opzetstukken, een stevige TPU polsbeschermer en een grote carbon protector op het knokkelgedeelte. Die laatste is trouwens voorzien van ventilatie, maar daar is in de praktijk niet veel van merkbaar. Sluiten doe je de handschoen met een uitstekende dubbele sluiting. De GP Pro is er in verschillende kleuren voor € 139,-. INFO: www.periermotorsport.nl [in logo] MOTOPLUS-oordeel: GOED [beeld: E_Call] E-CALL VERPLICHT? De EU is voornemens om E-Call met ingang van 2015 verplicht te maken op nieuwe auto’s. Bij dit ‘Emergency Call’ (automatische hulpoproep bij een ongeval) wordt bij een ongeluk automatisch via de airbag-sensor en het mobiele netwerk de dichtstbijzijnde hulpverleningsdienst op de hoogte gebracht. Het verbond van Europese motorfabrikanten (ACEM) heeft inmiddels onderzocht of E-Call ook op motorfietsen functioneert. Een mogelijkheid: in de motorkleding of helm aangebrachte activeringssensoren en spraakfunctie. [beeld: MotoPlus 8 s. 68] DE 7 HELMZONDEN Het belangrijkste deel van een motoruitrusting is de helm, maar we gaan er vaak liefdeloos mee om. 1 Een te grote maat. Comfort wordt vaak belangrijker gevonden dan de juiste pasvorm. Let op: een nieuwe helm mag in het begin best wat strakker zitten. ‘Groter en ruimer’ wordt de helm vanzelf, aangezien de voering zich na verloop van tijd gaat zetten. 2 Op verkeerde wijze schoonmaken. Huishoud- en glasreiniger hebben op een helmvizier niets te zoeken. Ze tasten het materiaal aan, breken bepaalde coatings af en kunnen zelfs voor haarscheurtjes zorgen. 3 Luiheid. Een eenmaal ingestelde kinriem met klikbevestiging wordt vaak nooit meer bijgesteld. Maar na verloop van tijd wordt de sluiting ongemerkt losser. De kinriem sluit dan niet meer goed aan met alle gevolgen van dien als het onverhoopt toch een keer misgaat. 4 Gierigheid. Het originele vizier blijft tot in lengte van dagen op zijn plek. Het zit dan vaak al enorm onder de krassen, waardoor met name het nachtzicht in gevaar komt. 5 Inschattingsfouten. “Ach, die helm is nog goed, aan de buitenkant ziet ‘ie er prima uit toch?” Dat kan zijn, maar het binnenwerk kan dan al lang sterk verouderd zijn (zie punt 1). Daardoor wordt de helm ‘te groot’ en is het tijd om hem te vervangen. 6. Uitlenen. Een helm leen je niet uit. Nooit! De helm past maar op één hoofd: dat van de eigenaar. 7 Traagheid. Van de bank gevallen en licht beschadigd – “Daar moet een helm tegen kunnen!” Dat klopt, maar slechts eenmaal. Helmen die op wat voor manier dan ook gevallen zijn, moet worden vervangen. Direct! GETEST UNIVERSELE 7 SMEERMIDDELEN Een beetje werkplaats kan niet zonder: smeermiddel, roestbescherming, roestoplosser, reiniger en contactspray in één. Een multifunctioneel smeermiddel is het ideale wapen in de strijd tegen een stroef werkend contactslot, een vastzittende bout of hardnekkige resten kettingvet. We testen zeven van deze universele smeermiddelen. [invoegen Excell bestand] [deze nog even over laten staan] GETEST ARAI FREEWAY Oeps, € 299,- (in decor-uitvoering zelfs € 399,-) voor een Spartaans uitgeruste jethelm? Is de Arai Freeway dat geld waard? Het antwoord: een luid en duidelijk nja. Nee, omdat er voor veel minder geld ook alternatieven zijn die met een ECE-keuring dezelfde passieve veiligheid bieden (zie ook de jethelmen-test in MotoPlus 16/2012). Maar daar staat een grote ‘ja’ tegenover, want de Freeway is zijn prijs absoluut waard. De helm zit werkelijk als gegoten en de pasvorm is bijzonder geslaagd. De Freeway valt perfect om het hoofd, heeft een heerlijk zachte voering, een gebruiksvriendelijke en goed zittende polstering, een veilige dubbel-D-sluiting en een goede aerodynamica. Helaas is de kinriem niet gepolsterd en ontbreekt een drukknopje om het klapperende riempje te fixeren. Ben je alleen al om stilistische redenen op zoek naar een jethelm, dan kun je eigenlijk niet om de luxe van deze Arai heen. INFO: www.hocoparts.com [in logo] MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED GELEZEN: MV AGUSTA F4 THE WORLD’S MOST BEAUTIFUL BIKE MV Agusta’s F4 zal altijd een machine blijven die voor veel motorliefhebbers tot de verbeelding spreekt. Voor die fans is er het boek ‘MV Agusta F4, the world’s most beautiful bike, een lijvig boekwerk over de machine, waarvan de lijnen in 1997 de motorwereld betoverden en die tot op de dag van vandaag nog grotendeels schatplichtig zijn aan dat design. Het boek, het eerste dat volledig aan de exclusieve Italiaan is gewijd, is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen schrijver Otto Grizzi en de technische staf en het designteam van MV Agusta in het Italiaanse Varese en CRC in San Marino. In het boek staan vier ijkpunten centraal: de eerste F4 750 Serie Oro uit 1997, de F4 1000 Ago uit 2002, de ongeëvenaarde F4 CC uit 2006 en de nieuwste generatie F4’s, met de krachtige F4 RR als voorlopige hoogtepunt. Aan het woord komen designers, technici en andere MV-werknemers, waarvan een groot aantal in 1997 aan de wieg van die eerste F4 heeft gestaan, die tegelijkertijd de wedergeboorte van MV Agusta als motorfabrikant inluidde. Het in het Engels verkrijgbare boek telt ruim 400 foto’s, tekeningen en schetsen, waarvan een groot deel nooit eerder is gepubliceerd. Het boek is een uitgave van Giorgio Nada Editore (www.giorgionadaeditore.it) en is ook daar te bestellen voor € 48,- (excl. verzendkosten). [Beeld: Cover F4_eng] [MRD 16 s. 15 linksonder] MAXIMUM SNELHEID IN EUROPA In de meeste Europese landen worden overschrijdingen van de maximum snelheid fors bestraft. Op meeste snelwegen in Europa is de snelheidslimiet 130 km/uur, maar veel landen hebben bijvoorbeeld ook nog eens snelheidsbeperkingen voor beginnende rijders. In de regel mogen motorrijders op doorgaande secundaire wegen niet harder dan 90 km/uur. In Denemarken, Ierland, Macedonië, Servië, Zwitserland, Noorwegen en in ons eigen landje mogen we echter niet harder dan 80 km/uur. Binnen de bebouwde kom is 50 km/uur de gangbare snelheid. In de tabel hieronder hebben we alles even overzichtelijk op een rijtje gezet. [In grafiek] [groen] bebouwde kom [blauw] buiten bebouwde kom [geel] rijksweg [rood] snelweg [gestreept] Maximum snelheid varieert [boven grafiek] Maximum snelheid in km/uur [opsomming van de landen, grafiek overnemen uit MRD 16 s. 15 links onder. Let op de volgorde! Die is anders dan in MRD!] België Bulgarije² Denemarken Estland¹ Finland¹ Frankrijk Griekenland¹ Groot-Brittannië Hongarije Ierland Italië Kroatië Letland¹ Litouwen Luxemburg Macedonië¹ Nederland¹ Noorwegen¹ Oosternijk Polen¹ Portugal Roemenië Servië Slowakije Spanje Tsjechië Turkije Zweden¹ (op alle wegen al naar gelang bewegwijzering) Zwitserland ¹Maximum snelheid varieert; ²140 km/uur geldt alleen op nieuw aangelegde snelwegen