Terugroepactie Moto Guzzi V100 Mandello in VS
In de Verenigde Staten worden 260 Moto Guzzi V100’s Mandello teruggeroepen. De reden is een verkeerd gemonteerde Kayaba achterschokdemper, waardoor breukgevaar bestaat.
Van de 260 betrokken Moto Guzzi V100 Mandello-modellen in de VS zijn er al 76 uitgeleverd aan eigenaren, de rest staat nog bij dealers. De reden voor de terugroepactie is een verkeerd gemonteerde schokdemper van leverancier Kayaba. De lagerbussen zijn deels verkeerd gemonteerd in het onderste oog.
Volgens de NHTSA, de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration, is het naderende defect aan de schokdemperbevestiging te merken aan verminderend veercomfort en verslechterend stuurgedrag. Verder kan de schokdemper in het onderste bevestigingspunt verdraaien, klem komen te zitten en in het ergste geval breken. Moto Guzzi-dealers zijn door moederbedrijf Piaggio geïnstrueerd om de onderste schokdemperbevestiging op de swingarm te controleren en, als de bus ontbreekt, de complete schokdemper onder garantie te vervangen. In de VS worden eigenaren aangeschreven, maar tot nu toe heeft de NHTSA de modellen niet verboden of de verkoop ervan tegengehouden. Piaggio gaat zelf uit van een uitvalpercentage van 1 procent.
Piaggio heeft zelf besloten om deze terugroepactie ook uit te voeren voor de Moto Guzzi V100 Mandello in Italië. Aanleiding waren twee gevallen in Italië in juli dit jaar, waarbij de schokdemper daadwerkelijk brak. Ook in dit geval gaat het om de uitvoeringen met conventionele Kayaba-vering, dus de V100 Mandello en de Aviazione Navale. De S-modellen met de semi-actieve Öhlins-vering vallen buiten de terugroepactie.