Occasion: Triumph Rocket III
Cruisers bestaan bij de gunst van superlatieven. Met de in 2004 gepresenteerde Rocket III spant Triumph wat dat betreft de kroon. Maar valt deze reus met zijn 2.294 cc longinhoud, de grootste cilinderinhoud voor een productiemachine, ook in de smaak op de occasionmarkt? Het nogal persoonlijk getinte Rocket-verhaal begint bijna twee jaar voor de officiële presentatie op ongebruikelijke wijze in een kroeg. “Ik heb in Hinckley net onze nieuwste cruiser gezien. Een driecilinder met 140 pk en een koppel van 200 Newtonmeter”, vertrouwde een bevriende Triumph-technicus me destijds toe. Dat wekte natuurlijk de interesse: “Moeten Harley-derivaten niet altijd een V-twin en eerder een 200-achterband dan 200 Nm koppel hebben?” Een vraag die meteen overbodig wordt als je voor het eerst oog in oog met de Rocket III staat en wordt geconfronteerd met het oergeweld van de Brit. Zelfs in je stoutste dromen zou je de Triumph nog niet met een Harley-Davidson durven te vergelijken. Alleen in stilstand al is een krachtige hand vereist om de 361 wegende kolos in startpositie te manoeuvreren. Pff, hoe moet je dat eenmaal aan de rol allemaal mennen? Dat gaat beter dan je in eerste instantie zou denken. Als een kapitein die zijn oceaanstomer met een joystick op koers houdt, zo ploegt ook de Rocket III over het asfalt. Met speciale dank overigens aan het motormanagement, dat het vermogen in de eerste drie versnellingen op nuttige wijze binnen de perken houdt. Zonder deze elektronische blokkade zou je telkens weer in een rokende burnout of een powerslide van de plek gaan. Op zich niets mis mee, maar op den duur wel erg vermoeiend. Op wegen met ruime bochten is de Rocket III helemaal in zijn element, maar pas op als het wegdek slechter wordt, de bochten nauwer of als er haarspeldbochten opduiken. Op bergpassen is een resolute en krachtige hand nodig om dit brok motorfiets de hoek om te krijgen. Veel grondspeling om lekker zuiver door een haarspeld te komen, heeft deze power-triple ook niet. Bovendien laat de massa van de Triumph zich ook bergaf behoorlijk gelden. ABS wordt pas sinds 2010 aangeboden op de Roadster-versie. AANKOOPTIPS In de regel staat de Rocket III in de officiële Triumph werkplaatsen bekend als een betrouwbare kompaan, waarbij doorgaans regulier onderhoud voldoende is voor vele probleemloze kilometers. Ook bij modellen van de eerste bouwjaren, die vaak al meer dan 50.000 kilometer op de klok hebben staan, hoef je geen technisch ongemak te verwachten. Betrouwbare techniek dus. Rondvraag in de Rocket III goegemeente en diverse internetfora leert dat met name de versnellingsbak wel eens voor problemen wil zorgen. Vaak moeten dan de torsiedempers vervangen worden. Dat is in veel gevallen al onder garantie gebeurd en in andere gevallen heeft Triumph vaak coulance getoond. Opvallend is dat volgens insiders bij de meeste machines met versnellingsbakproblemen middels illegale software is getracht om de koppelbegrenzing te verwijderen. Let er in ieder geval wel op dat de Rocket III die je op het oog hebt keurig dealer-onderhouden is, want service-updates worden vaak bij regulier onderhoud doorgevoerd. MARKTSITUATIE Een Rocket III is in Nederland een redelijk zeldzame verschijning. Zoek je er een, dan moet je enig geduld kunnen opbrengen. Ook al omdat de trouw aan deze mega-cruiser enorm groot is. Veel occasions uit de eerste paar bouwjaren zijn dan ook nog van de eerste eigenaar. Een blik op de gemiddelde kilometerstanden leert dat de Rocket III vergeleken met andere cruisers behoorlijk veel onderweg is. Met name types van de eerste bouwjaren zijn in trek en dat natuurlijk vanwege de lagere vraagprijs. Veel ruimte om iets met de prijs te doen, is er vaak niet. Dat is anders met sinds 2008 verkrijgbare Touring-versie. Met zijn smallere 180-achterband en ‘slechts’ 107 pk vermogen is deze ‘gecastreerde’ Rocket voor veel geïnteresseerden niet heel interessant en dat schept uiteraard mogelijkheden. TECHNISCHE GEGEVENS MOTOR vloeistofgekoelde driecilinder viertakt lijnmotor, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, dry-sump smering, injectie, geregelde katalysator, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, cardan. Boring x slag 101,6 x 94,3 mm Cilinderinhoud 2.294 cc Max. vermogen 103 kW (140 pk) bij 5.750 tpm Max. koppel 200 Nm bij 2.500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, upside-down voorvork, stalen swingarm met stereo schokbrekers, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 7.50 x 16 Banden 150/80R17; 240/50R16 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.695 mm, balhoofdhoek 58,0°, naloop 152 mm, veerweg v/a 120/105 mm, zithoogte* 740 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 361 kg, tankinhoud 25,0 liter. MEETGEGEVENS Topsnelheid** 216 km/uur Acceleratie 0 – 100 km/uur 3,4 sec Doortrekken 60 – 140 km/uur 7,3 sec *MotoPlus-meting **Fabrieksopgave MODELGESCHIEDENIS 2004 Introductie van de Rocket III met 142 pk vermogen en 200 Nm koppel. Nieuwprijs € 20.990,-. 2006 Uitbreiding met de Rocket III Classic, voorzien van nieuw duozadel, treeplanken, pullback-stuur, nieuw uitlaatsysteem en two-tone lak. Nieuwprijs € 21.390,-. 2008 Lancering van de Rocket III Touring met gemodificeerd motorblok (107 pk) en nieuw rijwielgedeelte (frame, wielen, vering, tank, cockpit). Nieuwprijs € 22.390,-. Rocket III Classic voorzien van extrapakket (Roadster-ruit en zadeltassen), mobiliteitsgarantie en drie jaar garantie. Nieuwprijs € 21.390,-. 2009 Laatste bouwjaar van de Rocket III en Rocket III Classic. Nieuwprijzen € 21.790,- en € 22.190,-. 2010 Introductie van de Rocket III Roadster met 148 pk sterke driecilinder (max. koppel 221 Nm), standaard ABS, gemodificeerde zitpositie en nieuwe achtervering. Nieuwprijs € 18.790,-. 2011 Rocket III Touring standaard voorzien van ABS. Nieuwprijs € 23.190,-. Terugroepacties 2005 Vervanging eindaandrijving 2007 Nieuwe motorsoftware 2009 Vervangen achterwiel DETAILS Het deels digitale dashboard wil wel eens haperen. Volgens insiders helpt het ontkoppelen van de accu. Rocket-rijders zijn verliefd op de vette 240-achterband. De meer dynamische Touring met zijn smallere 180-band is minder populair. Naast de versnellingsbak willen de kruiskoppelingen van de cardan nog wel eens problemen geven. Ook dan is vaak getracht de vermogensbeperking ongedaan te maken. [BU’s bij actiebeeld] [links] Soft: de Touring-versie pakt de punten met zijn comfort. [rechts] Hard: de Roadster-versie is het liefhebbertje van de die-hard fans. GETEST IN MOTOPLUS 23/2009 (ET, Rocket III Roadster); 20/2009 (VT, Rocket III Touring); 8/2008 (VT Rocket III Touring); 21/2007 (VT, Rocket III); 8/2006 (VT, Rocket III) VT = Vergelijkingstest; ET = Eerste Test; TT = Top Test. Testen zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl INTERNET www.r3owners.com (Engelstalig) www.triumphownersclub.nl www.triumphriders.nl GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 8.500,- Nog op jacht naar een pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 8.500,-. Waar: MotoPort Den Bosch Wat: Honda NT700V Deauville ABS Prijs: € 8.590,- Bouwjaar: 2009 KM-stand: 18.000 km Info: 073-648 05 90 [beeld Honda] MOTOPLUS-OORDEEL: + Uitgebalanceerd stuurgedrag Goed doseerbare remmen Fijn ABS Cardan – Mist temperament Trillingen Waar: Gebben Motoren Wat: Triumph Street Triple 675 Prijs: € 8.450,- Bouwjaar: 2012 KM-stand: 3.896 km Info: 0522-44 38 20 [beeld triumph] MOTOPLUS-OORDEEL + Fantastisch blok Stuurgedrag Uitgekiende ergonomie – Zwaar schakelen lagere versnellingen Achterschokbreker zacht Geen ABS Waar: Motor Centrum Eibergen Wat: Yamaha MT-01 Prijs: € 8.490,- Bouwjaar: 2005 KM-stand: 11.000 km Info: 0545-47 74 04 [beeld Yamaha] MOTOPLUS-OORDEEL: + Oermachine Ergonomie Afwerking Koppel – Aanspreken achterschokbreker