Gespot: Triumph Daytona 660
Een van de meest klinkende namen in het middenklasse sportsegment is zonder twijfel Daytona. Nadat Triumph eerder al met een gelimiteerde oplage van de 765 de naam nieuw leven inblies, leek het aannemelijk dat de Daytona ook in serieproductie een wederopstanding zou maken. En dat lijkt inderdaad te gebeuren!
In Zuid-Spanje kreeg onze fotograaf namelijk dit op het eerste oog bijna productierijpe prototype van de nieuwe Daytona voor de lens. Veel grote verrassingen zijn er daarbij eigenlijk niet. Zoals verwacht staat de Trident 660 aan de basis, die daarom wellicht officieel tot Daytona 660 zal worden gedoopt. Met de nieuweling maakt Triumph zijn rentree in het middenklasse sportsegment, dat met onder meer de Aprilia RS660, Honda CBR650R en Yamaha R7 aan een tweede jeugd is begonnen. Triumph kiest hierbij weliswaar voor een sportieve aanpak, maar lang niet zo extreem als bij de huidige generatie superbikes. De focus lijkt meer op dagelijks gebruik te liggen, getuige onder meer de zithouding. De Daytona is weliswaar voorzien van clip-ons, toch is de zithouding relatief rechtop. En ook de polstering van het zadel oogt redelijk dik en comfortabel.
Qua design refereert de Brit aan eerdere Daytona-modellen, echter wel in een iets modernere verpakking. Aan de voorzijde prijkt bijvoorbeeld een tegenwoordig obligate led-lichtpartij. Ondanks dat de Trident enkel de technische basis voor de Daytona levert, lijkt het design van de achterzijde redelijk één op één overgenomen. Datzelfde geldt ook voor de swingarm. De upside-down voorvork is wel licht aangepast, waarbij onder andere de remklauwen nu radiaal gemonteerd zijn. Motorblok en uitlaatpartij ogen daarnaast identiek aan die van de Trident. Vermogen en koppel zullen vermoedelijk dan ook dicht tegen de 81 pk en 64 newtonmeter van de Trident aan schurken, waarmee de Brit zich precies tussen de Yamaha R7 en CBR650R laveert. In combinatie met een verwacht rijklaar gewicht van rond de 190 kilo zouden die prestaties op papier in ieder geval in een heerlijk dynamisch karakter kunnen resulteren. Naar verwachting komt de Daytona er ook als A2-versie, een markt die steeds belangrijker wordt.
Rest enkel nog de vraag wanneer de nieuwe Daytona zijn langverwachte rentree gaat maken? Zoals al eerder opgemerkt lijkt de hier geknipte machine het productiestadium al akelig dicht genaderd, héél erg lang zullen we er waarschijnlijk dan ook niet op hoeven wachten. 2024 lijkt in ieder geval zeker haalbaar!