Reportage Lo Jack traceersysteem
Elektronische traceersystemen werken allemaal volgens een beproefd recept: wordt je motor gestolen, dan zendt het kastje een signaal uit waarmee je kunt achterhalen waar je eigendom zich bevindt. Nu is er een compleet nieuw systeem op de markt, de LoJack, dat kort door de bocht genomen exact hetzelfde werkt, en zich toch op verschillende fronten van de concurrentie onderscheidt. Wij doken in de wereld der beveiliging! Het is de nachtmerrie van iedere motorrijder, na een afspraak of ontbijt een lege parkeerplaats dan wel garage aantreffen. Zonder een traceersysteem aan boord is de kans dat je je eigendom ooit nog terugziet ongeveer nihil. Tegen de tijd dat ouderwets speurwerk van de politie tot aanhouding van de daders leidt, als dat al ooit gebeurt, is je motor al het land uit of in onderdelen verkocht. Is je motor daarentegen uitgerust met een ‘Track and Trace’ systeem dan stijgt de kans op terugkomst echter aanzienlijk. Ongeveer 85% van machines met een GPS-systeem, dat na activering een positiesignaal doorgeeft, wordt momenteel teruggevonden. Dat percentage daalt echter snel en wel omdat een GPS-signaal heel makkelijk te storen (‘jammen’ in vakjargon) is. Voor een paar tientjes koop je al een GPS-jammer via internet. Ander probleem is dat een GPS-signaal niet door metaal komt. Zet een gestolen motor in een container en hij is niet meer te traceren. De LoJack, volgens de fabrikant geen ‘Track & Trace’ systeem maar een Vehicle Recovery System (VRS), maakt echter geen gebruik van GPS, maar werkt met een eigen VHF-netwerk (Very High Frequency). Dat signaal werkt overal, ook in tunnels, containers en gebouwen, en is bovendien nagenoeg niet te storen. Gebeurt dat wel, dan kan in tegenstelling tot GPS heel nauwkeurig worden bepaald waar die storing, en daarmee samenhangend de dief, zich bevindt. Dat VHF-netwerk is één van de redenen dat het zo lang heeft geduurd voor LoJack naar Europa kwam. In Amerika bestaat het systeem al 25 jaar (9 miljoen stuks verkocht), iedere surveillancewagen van de politie is er met een speciale opsporingsunit uitgerust en het terugvindpercentage bedraagt 92% (binnen 24 uur). Om diezelfde cijfers hier te kunnen realiseren was het zaak om een grensoverschrijdend, Europa breed VHF-netwerk op te zetten. Samenwerking tussen de onderlinge importeurs, die elk hun eigen nationale netwerk beheren, is dan geboden, want wanneer iedereen met zijn eigen frequentie gaat werken is het systeem feitelijk waardeloos. Even de grens over wippen met de motor is dan immers afdoende. Om een beeld te schetsen, het realiseren van het Nederlandse VHF-netwerk, waarvoor door het Agentschap Telecom een vergunning moet worden afgegeven, duurde alleen al 2,5 jaar. Momenteel is nagenoeg heel Europa afgedekt en is LoJack begonnen met de actieve uitrol van het systeem. Dat bestaat eigenlijk enkel uit een heel klein, simpel zendertje dat in de motor wordt gebouwd. Deze is uitgerust met een interne accu (gegarandeerde levensduur minimaal 7 jaar) en hoeft niet op de boordspanning worden aangesloten, al is er ook uitvoering waarmee dat wel kan. Omdat de zender geen directe verbinding hoeft te hebben met een satelliet, kan het ook overal worden gemonteerd, in het frame, maar bijvoorbeeld ook in de luchtinlaat naar de airbox. Wordt de motor vervolgens gestolen, dan treedt er een standaard protocol in werking. Allereerst moet er aangifte worden gedaan bij de politie, waarna je de diefstal rapporteert aan de meldkamer van LoJack, die de unit in je motorfiets activeert. Deze begint met het uitzenden van een signaal over het eigen netwerk en aan de hand van verschillende zendmasten door heel Europa kan globaal worden bepaald waar de motor zich bevindt, waarmee de feitelijke opsporing kan beginnen. En dat is het tweede belangrijke verschil ten opzichte van reguliere GPS-systemen. Wanneer je weet waar je gestolen motor is, heb je hem nog lang niet terug, de back-up is zeker zo belangrijk. LoJack werkt daarom niet alleen samen met verschillende beveiligingsbedrijven (door heel Nederland), maar ook de KLPD gaat verschillende van haar auto’s uitrusten met een speciale ‘tracking computer’ en dat aantal zal in de toekomst steeds verder groeien. Aan de hand van de data van de zendmasten weten deze opsporingsunits globaal waar de motorfiets zich bevindt, via die ‘tracking computer’ kan de zender/motor vervolgens tot op de meter nauwkeurig worden gepeild (vergelijkbaar met hoe zenderpiraten worden opgespoord). Is de motor veilig gesteld (doel is dat uiterlijk binnen 48 uur te doen), dan wordt ook direct de papierwinkel geregeld. Je moet namelijk binnen 24 uur na inname aanspraak maken op de gestolen waar, anders kan het wel een half jaar duren voor je je eigendom terugkrijgt. Goed verhaal allemaal, maar naar goed Hollands gebruik moet er nog wel een belangrijke horde worden genomen: wa kost da? De zender zelf is met € 386,75 al niet direct een koopje, dan kost de inbouw nog eens € 99,- (mag je overigens ook zelf doen) en moet er voor het abonnement iedere maand nog eens € 7,50 (ex. BTW) worden gegireerd. Geen sinecure, er zijn echter al diverse verzekeringsmaatschappijen die korting geven op de premie. Bovendien, een nieuwe motor kopen is natuurlijk heel wat duurder! Info: www.lojack.nl