+ Plus

Eerste Test Yamaha XT1200Z Super T

Versys 1000, Crosstourer, Tiger Explorer; drie nieuwkomers in het immer beweeglijke allroad-segment. Heb je even niets nieuws in de strijd te werpen, dan dien je een creatieve duik in de accessoirestellingen te nemen. Yamaha deed het al met de Explorer-uitvoering van de XT1200Z Super Ténéré en voegt daar nu de Worldcrosser als extra dimensie aan toe. Een hele mond vol, maar bovenal een naam met pretenties. Eerst maar eens zien hoe dat bevalt met de eigen Hollandse einder in het blikveld. Worldcrosser, dat roept dromerige beelden op van heldhaftige passages over dichtgesneeuwde Alpenpassen, het doorkruisen van oneindige grassteppes in Mongolië of het robuust doorwaden van een woeste rivier ergens in de dichte Zuid-Amerikaanse jungle. Avontuurlijke vergezichten die al snel verwateren, letterlijk, met de blik gericht op het Eemmeer, waar tientallen botters vechten om een portie gezonde Hollandse wind in de zeilen te krijgen. Toch weet de Yamaha XT1200Z Super Ténéré Worldcrosser op de dijk langs het meer het geschetste gevoel al binnen een paar kilometer op het netvlies te toveren. Een direct voortvloeisel van het rotsvaste gevoel dat de Yamaha al vanaf de eerste paar tellen in het zadel geeft en het robuuste voorkomen van deze alleskunner. Inderdaad, alsof je de hele wereld aankunt. Laat die passen, steppes en rivieren maar komen! Nu is de Super Ténéré in standaard trim al een flinke gast om te zien, maar in deze Worldcrosser-jas is deze avonturier pas echt een mannetjesputter. En dat komt natuurlijk niet in de laatste plaats door de hoeveelheid extra’s die Yamaha er tegenaan heeft gegooid. Een lichtgewicht titanium Akrapovic uitlaatdemper voor een meer rondborstige sound, een aluminium carterplaat, cardanas- en remklauwprotectie en een flinke dosis carbon. Frameprotectie, protectoren voor de voorvork en zijkappen; het is allemaal gemaakt van het lichte, zwarte goud. Nu ogen de schouders van de standaard Super Ténéré al potig, maar door de carbon zijkappen, voorzien van subtiel aluminium honingraatmateriaal, heeft de Yamaha nu helemaal de schouderpartij van een kooivechter. Zondermeer imposant. Uiteraard hebben deze extra’s een prijs, want voor de Worldcrosser-uitvoering ben je € 17.499,- kwijt, een meerprijs van € 1.500,- vergeleken met de standaard uitvoering. En voor alle duidelijkheid: de mistlampen (€ 421,25) en de LED-knipperlichten (€ 121,-) op deze testfiets zitten niet in het Worldcrosser-pakket. Imposant is ook het gevoel in het zadel van deze rijklaar een goede 260 kilo wegende machine. Een brok van een motor, waarbij de zitpositie echter allerminst doet denken aan een vechtersbaas. De zit aan het brede stuur is heerlijk ontspannen en het dik gepolsterde zadel bijzonder comfortabel. Ideaal om verre horizonten te verkennen. Overigens is dat zadel tussen 845 en 870 millimeter in hoogte verstelbaar, waardoor je desgewenst ook net even wat lager kunt zitten. In beide gevallen geldt trouwens dat de zijstandaard maar matig bereikbaar is en je er in de gauwigheid vaak echt even naar moet zoeken. Een kleinigheid, iets meer uitleg vereist de typeaanduiding, want de toevoeging ‘crosser’ kan enigszins misleidend werken. Laten we het er op houden dat Yamaha doelt op de exotische bestemmingen waar de Worldcrosser je desgewenst brengt, want die dienen bij voorkeur gewoon over het asfalt bereikt te worden. De standaard gemonteerde Bridgestone Battle Wings gaan een licht geitenpad niet uit de weg, maar zitten toch het lekkerst in hun vel als ze over een glad getrokken stuk asfalt rollen. Wil je toch door wat ruiger trein, dan zou je moeten uitwijken naar avontuurlijker schoeisel als bijvoorbeeld Metzeler Karoo’s. Maar ook dan zul je aan de Worldcrosser met zijn pittige gewicht nog een hele kluif hebben. Op asfalt laten die kilo’s zich evenwel heerlijk voorspelbaar mennen, wat dat betreft wijkt de Worldcrosser niet af van goede deugden van de standaard versie. Het rijwielgedeelte voelt enorm stabiel en goedmoedig aan en geeft al snel het gevoel dat werkelijk niets de Yamaha te gek is. Het eerste insturen is misschien een tikje traag, maar dat gevoel wordt al snel overvleugeld door de stoïcijnse koersvastheid en de enorme handelbaarheid van de Worldcrosser. Gezien het gemak waarmee de twin zich in bochtcombinaties laat omgooien, zou je hem zo een kilootje of dertig lichter inschatten. Bovendien zijn de vering, met bovenmodale veerwegen van 190 millimeter, en demping van de deze hoogpoter heerlijk in balans. Oneffenheden, hobbels, bitumenstroken; alles wordt even genereus glad gestreken. Zonder twijfel behoort het excellente rijwielgedeelte van de Yamaha tot de beste in zijn klasse. Ook het gecombineerde remsysteem hoort tot de betere in zijn klasse. De remwerking, het afregelen van het ABS, er valt nauwelijks een onvertogen woord voor te bedenken. Bovendien zijn de remmen van het doortastende soort en laten ze zich met heel veel gevoel doseren. Over de tweecilinder lijnmotor van de Super Ténéré is al veel gezegd en geschreven. Het is inderdaad niet zo explosief als die rode peper uit Bologna, daarvoor ontbreekt ook een flink aantal pk’s, maar de 110 pk’s van de Japanner zijn bovenal beheersbaar en gemoedelijk in de omgang. Toch een goede karaktereigenschap in dit segment. Het meest levendig voelt de Worldcrosser evenwel aan in de S-mapping en dat is met name merkbaar in de onderste toerregionen en het middengebied, waar het blok net even wat energieker voor de dag komt en merkbaar grotere stappen zet. Bovenin het toerenbereik voelt het blok in zowel de T- als de S-stand wat plichtmatig en taai aan en lijkt het allemaal wat moeite te kosten. De levendigheid die het blok onderin kenmerkt, is dan ver te zoeken. Dat maakt de totale beleving van de twin, met name in die T-stand, wat minder dynamisch, wat natuurlijk ook deels besloten ligt in het concept van het blok met een flinke draaiende massa en een relatief lange slag. Daar tegenover staan dan een haast fluwelen gasaanname, een aangenaam trillingsvrije loop van de twin en de fijne werking van de cardan, die ondanks (of misschien wel dankzij) de ogenschijnlijk eenvoudige technische constructie nauwelijks hinderlijke cardanreacties doorgeeft. Chapeau! De standaard 3-staps tractiecontrole is een fijne en niet al te opdringerige assistent. Je voelt het systeem niet snel ingrijpen, maar geef je een keer iets te enthousiast gas op een stuk wegdek met een fijn laagje stuifzand, schiet het op subtiele wijze te hulp. En ook het verbruik mag er zijn, vooral in de T-stand. In die mapping, eerste keuze op lange snelwegetappes, scoor je makkelijk waarden tussen de 1 op 16,5 en 1 op 20,5. Best netjes en met een tankinhoud van 23 liter heb je dan een theoretische actieradius van dik 471 kilometer. Dat past natuurlijk perfect bij de aspiraties van deze Worldcrosser. In de S-stand is het verbruik logischerwijs een stukje hoger: tussen de 1 op 14,4 en 1 op 17,0. Maar ook dan heb je dankzij de forse tankinhoud nog een bovenmodale actieradius. Die flinke reikwijdte onderstreept nog maar eens het karakter van de Super Ténéré Worldcrosser als reiskompaan. Mede daardoor en door de uitgekiende balans van het rijwielgedeelte en de comfortabele ergonomie is de Yamaha ideaal gezelschap in de jacht op verre horizonten. Heb je daar per se een Worldcrosser-uitvoering voor nodig? Niet direct, ook in standaard trim is de XT1200Z Super Ténéré een uitstekende partner voor dat doel. Vraag is alleen of je € 1.500,- extra wilt neertellen voor een Super Ténéré met een meer onderscheiden, ruige look en een lekkere Akra-blaf. Want anders is de Worldcrosser absoluut! TECHNISCHE GEGEVENS YAMAHA XT1200Z SUPER TÉNÉRÉ WORLDCROSSER MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, twee balansassen, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, dry-sump smering, geregelde katalysator, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, cardan. Boring x slag 98,0 x 79,5 mm Cilinderinhoud 1.199 cc Compressie 11,0 : 1 Max. vermogen 80,9 kW (110 pk) bij 7.250 tpm Max. koppel 114 Nm bij 6.000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 282 mm met tweezuiger remklauw, gecombineerd remsysteem, ABS, tractiecontrole. Spaakwielen met aluminium velgen 2.50 x 19; 4.00 x 17 Banden 110/80R19; 150/70R17 Banden in test Bridgestone Battle Wing BW501 en BW502 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.540 mm, balhoofdhoek 62,0°, naloop 125 mm, veerweg v/a 190/190 mm, zithoogte 845 – 870 mm, rijklaar gewicht volgetankt 260 kg, tankinhoud 23,0 liter. Garantie 2 jaar Service-intervallen elke 10.000 km Kleuren wit/rood Prijs NL € 17.499,- / B n.b. INFO NEDERLAND Yamaha Motor Nederland BV, www.yamaha-motor.nl INFO BELGIË D’Ieteren Sport SA, www.yamaha-motor.be

Lees meer over

Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...