Cultbike: Honda CX500
Makkelijk te rijden, niet kapot te krijgen en hondstrouw. Zie hier Honda’s legendarische CX500. Deze Japanner met zijn eindeloos lijkende adem werd in zijn tijd beschimpt en bescheten, maar dat soort kritiek verteert de CX net zo gemakkelijk als zescijferige kilometerstanden. Maar de weg van werkpaard in de jaren tachtig tot cultobject tegenwoordig was er een van vallen en opstaan. Wie nog steeds in een deuk ligt bij de film ‘Airplane’ uit de jaren zeventig of voor de zoveelste keer Monty Python’s ‘Life of Brian’ in de VHS-recorder schuift of voor ons part van de bank rolt van het lachen bij het zien Louis de Funès, dan hebben we hier nog een kraker uit dezelfde oude doos: de Honda CX500. Ook hier werd eind jaren zeventig, begin jaren tachtig wat om af gelachen. Maar in het hier en nu liggen de feiten toch even wat anders en mag deze vloeistofgekoelde tweecilinder zich als een echte cultmachine beschouwen. Afijn, tijd voor de feiten. De Honda CX500 werd tussen 1978 en 1987 geproduceerd en kende tussen 1980 en 1987 een zustervariant in de vorm van de CX500C, een soft chopper. En dan vergeten we bijna nog de Turbo-versie, de Euro met zijn luchtondersteunde voorvork en ProLink achterschokbreker en, niet te vergeten, de Silver Wing mini-toerbuffel. Alle versies werden redelijk tot zeer goed verkocht, wat de CX naar huidige maatstaven tot een enorm verkoopsucces zou hebben gemaakt. En niet zonder reden, wat bij een proefritje al blijkt. De vloeistofgekoelde V-twin laat zijn maximale 50 paarden bijvoorbeeld heel goedmoedig de vrije loop. De onderhoudsarme cardan is tijdloos praktisch (was en is in de middenklasse een zeldzame verschijning), terwijl de stalen Comstar wielen tegenwoordig haast als het ultieme relikwie uit de jaren tachtig aanbeden worden. En dat was in die dagen wel anders! Het destijds in technisch opzicht ‘zakelijke’ motorblok met de aan de zijkant gepositioneerde en op bijzondere wijze verdraaide cilinderkoppen met puur stilistische koelribben bovenop de klepdeksels is tegenwoordig een echte nekkendraaier. Remmen? Tja. Dynamische stuureigenschappen bij sportief tempo? Ahum. Maar goed, de Honda mag dan inmiddels op leeftijd zijn, een lachertje is de CX500 al lang niet meer. In zijn tijd pakte de Honda toerfanaten in met zijn prima rijcomfort en de extreem lange levensduur van het motorblok. Doorgewinterde globetrotters trokken met de op het eerste gezicht eenvoudige straatmotor de complete wereld over, doorkruisten de Siberische steppes, Afrikaanse woestijnen en Zuid-Amerikaanse regenwouden. Zelfs offroad-wereldreizigers raakten onder de indruk van de dappere Honda, omdat de CX nooit of te nimmer van opgeven wilde weten. Nee, de CX500 afdoen als opgevoerde brommer zou getuigen van een gebrek aan kennis van deze doordraver. De CX500 moet het niet van uiterlijk vertoon hebben, maar van duizenden en duizenden probleemloze toerkilometers, waar de Honda als relaxte partner garant voor staat. Dat hoort beloond te worden met een gulle glimlach en niet met uitlachen. TECHNISCHE GEGEVENS Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt V-motor, 496 cc, 37,0 kW (50 pk) bij 9.000 tpm, 42 Nm bij 7.000 tpm, vijfversnellingsbak, stalen met geperste stalen delen, rijklaar gewicht volgetankt 221 kg, banden voor 3.25 H19, achter 4.00 H18, tankinhoud 17 liter, topsnelheid 174 km/uur, 0-100 km/uur 6,8 sec, verbruik 1 op 17,2 tot 1 op 13,7. MARKTSITUATIE Het aanbod gebruikte CX-en is klein. In originele staat moet je goed zoeken om frisse exemplaren onder de € 1.000,- te vinden. Geliefder en stukken lastiger te vinden is de meer klassiek gelijnde CX500C. Mocht je er een tegenkomen, houd dan rekening met een fiks hogere prijs. De Turbo-uitvoering geldt als zeldzaam verzamelobject met navenante prijzen. INTERNET www.hondacx500.nl [BU] De soft chopper CX500C met zijn mooie druppeltank met slechts twaalf liter inhoud.