Vergelijkingstest lichte cruisers: weg uit de sleur!
Even ontsnappen aan de dagelijkse sleur? De Honda CMX 500 Rebel, Kawasaki Vulcan S en Royal Enfield Super Meteor 650 bieden uitkomst. We starten de drie lichte cruisers voor een ontspannend plezierritje!
Op dit soort motoren ga je de wereld letterlijk met open armen tegemoet, met een gangetje van zo’n 80, 90 kilometer per uur, en je geniet van het voorbijtrekkende landschap in plaats van dat je jaagt naar de volgende bocht. Met dit drietal kost het ineens nauwelijks moeite om je aan de snelheidslimieten te houden. We zijn op stap met twee succesvolle Japanse interpretaties van het concept – beide gebouwd in Thailand – en een nieuwkomer uit India met Britse roots. En hoewel het nu eens niet keihard gaat om prestaties en het opzoeken van de limieten, zijn er wel degelijk voelbare en meetbare verschillen tussen deze drie motoren.
Eén ding hebben ze alvast gemeen: ze beschikken alle drie over een versnellingsindicator op de compacte dashboards. Da’s altijd prettig, zelfs als je geen ronderecords hoeft te zetten. Wat ze ook gemeen hebben: er hangt onder de tank bij alle drie een paralleltwin in een stalen buizenframe. En die paralleltwins worden in alle drie de gevallen ook al in andere modellen gebruikt, dat scheelt ontwikkelingskosten. De drie twins hebben echter wel drie heel verschillende karakters.
In MotoPlus 15/2023 vertellen we je meer over die verschillende karakters, en natuurlijk hoe de vergelijkingstest verder verliep!