Eerste Test Fantic Caballero 700
De retro-middenklasse kent een nieuwe aanwinst: het Italiaanse merk Fantic monteert een zeer gewaardeerd Yamaha-blok in een uiterst fraai scrambler-rijwielgedeelte. Is het een onmogelijke combinatie of een recept voor succes? We testen de zware Caballero grondig.
Bewezen Japanse technologie in het hart van een chique retromodel dat trots met zijn Italiaanse oorsprong en geschiedenis op de benzinetank koketteert. Voor menig purist is dat een doorn in het oog, leunt het zelfs dicht aan tegen criminaliteit. Fantic ziet dat anders. Sinds de wederopstanding van de Caballero-serie halverwege 2010 sleutelt het motormerk uit noord-Italië doodgemoedereerd 125, 250 en 500cc motoren – die bij deze lichte motorfietsen uit China komen – in een zelf ontwikkeld scramblerrijwielgedeelte. Met succes. Door de goed verkopende Caballeros drong Fantic in 2022 bijvoorbeeld door tot de Top 20 van beste verkopende motorfietsfabrikanten in Duitsland.
Om toe te treden tot de nog populairdere scrambler-klasse, die Ducati momenteel domineert, ontbrak het Fantic tot nu toe aan een motorfiets met een zwaar blok. Tot nu toe schopte geen Caballero het verder dan de A2-categorie. In Fantics zoektocht naar een motorblok dat uitblinkt in betrouwbaarheid, een goed karakter en goede omgangvormen, kwam het al snel terecht bij zakenpartner Yamaha. Een lijnmotor drukte wel heel nadrukkelijk zijn neus vooraan het venster. Het blok staat bekend als ‘CP2’ en dat staat voor crossplane. Bij de 689-cc tweecilinder zijn de krukpennen van de krukas 90° gedraaid en dat geeft het blok het karakter van een V-twin.
Bij Yamaha drijft dit motorblok middenklassers in alle categorieën aan. Het varieert van de naakte MT-07 tot de Ténéré 700 World Raid enduro tot crossover Tracer 7. Een Scrambler ontbreekt echter. De Japanners laten dit niet alleen aan hun neus voorbijgaan, ze geven het tegelijk op hun presenteerblaadje aan hun Italiaanse vrienden.
Die vrienden lanceerden dit jaar de Caballero 700 met de geroemde CP2-motor. Is het direct de kroon op de Caballero-serie? Fantic neemt het motorblok niet ongewijzigd over, maar de ingenieurs hebben gewerkt aan extra onderdelen en de elektronica. Het blok zuigt verse lucht aan via een speciaal ontwikkelde airbox. Uitlaatgassen raakt hij dan weer kwijt via een nieuw uitlaatsysteem. Inclusief de aanpassing van de mapping claimt Fantic iets minder dan twee pk en iets meer dan drie Nm winst. Onze vermogensbank meet slechts 71 pk, maar de beloofde 70 Newtonmeter zitten er in. In tegenstelling tot de MT-07 wordt het vermogen geregeld door een ride-by-wire systeem in plaats van een klassieke gaskabel.
Het is een noodzakelijke voorwaarde voor moderne hulpsystemen als tractiecontrole en rijmodi. Samen met uitschakelbaar ABS maken die deel uit van het moderne elektronicapakket van de Caballero. Dat de verbinding tussen gashand en gasklep niet mechanisch is maar elektronisch, zou zelfs puristen nauwelijks moeten storen. De tweecilinder reageert namelijk spontaan, maar perfect controleerbaar op het verdraaien van de rechterpols. Het blok werkt intuïtief, ongefilterd en altijd levendig. Het rijke koppel in het lage toerengebied harmonieert prachtig met het karakter van de Scrambler. De prachtige motorloop van het blok is door de nieuwe aftelling en onderdelen niet verloren gegaan. Van vervelende trillingen en schokken ontbreekt ieder spoor. Indien gewenst stijgt het toerental tot boven de 10.000 tpm, maar een toerenorgie boven de 7.000 tpm is nauwelijks de moeite waard. Trap de fijn schakelende versnellingsbak dus maar snel een keertje omhoog. De kabelbediende koppeling werkt daarbij soepel en heeft voldoende aan een vinger. Wel heeft de koppeling de neiging om te slippen een bij sportieve start.
Het brandstofverbruik van het aangepaste blok kan er eveneens absoluut mee door. Tijdens onze testkilometers over vooral provinciale wegen komt de 188 kilo wegende Caballero 700 liefst 27 kilometer ver op een liter super brandstof. In combinatie met een benzinetank met een inhoud van dertien liter is dat genoeg voor meer dan 350 kilometer non-stop scramblerplezier.
De ergonomie staat dat soort marathon toerritten niet in de weg. Achter het brede stuur zit een rijder comfortabel rechtop, maar toch nog altijd actief. Er is voldoende bewegingsruimte op het goed gevoerde eendelige zadel. Je achterste telefoneert zelfs na uren stuurplezier niet door dringend aan een pauze toe te zijn. Dankzij de smalle taille, de zithoogte van 820 millimeter en de comfortabele positie van de voetsteunen is de kniehoek ontspannen. Zelfs voor rijders met lange benen. Gelukkig gaat dat niet ten koste van de hellingshoek. Zelfs de voetsteunen raken bij een sportieve rijstijl de grond niet. De lastige spagaat tussen dagelijks gebruik en een speelkwartier vol adrenaline maakt de Caballero 700 probleemloos.
Ook het rijwielgedeelte van de Fantic-Yamaha combinatie levert prima werk. De firma Marzocchi strooit zowel aan de voor- als aan de achterkant met 150 millimeter veerweg. Daarbij is alleen de veervoorspanning van de schokdemper aan te passen. Het is voldoende, want de basis-instelling is goed uitgebalanceerd. De goud fonkelende voorvork spreekt mooi aan. Hij houdt het 19” voorwiel stevig op de grond op zowel hobbelig asfalt als gravelwegen. Hij is ook met gemak bestand tegen hard remmen op slecht en hobbelig wegdek. Achteraan pakt de instelling iets steviger uit. Dit kost de Fantic een paar comfortpunten, maar op eerder genoemde grindwegen is het gunstig voor de terugkoppeling bij het eventuele uitbreken van het achterwiel.
Over het algemeen stuurt de Caballero uitgebalanceerd over asfalt en het onverharde. Alles picobello dus? Bijna. Door de lichtvoetige wendbaarheid wens je soms iets meer neutraliteit. Een minimale inspanning op het stuur is al voldoende om de Caballero 700 gewillig in te laten sturen. Vooral bij gematigde snelheden heeft hij de nodige inspanningen nodig om niet nog dieper in de bocht te vallen. Corrigerend remmen in de bocht brengt weer een merkbare drang aan et licht om zich op te richten. Een uitgesproken sportieve rijstijl waarbij de rijder zijn hele lijf gebruikt verbetert de neutraliteit merkbaar, maar de stuurprecisie kan beter.
Over precisie gesproken: de vertraging van de vierzuiger Brembo remklauw – in combinatie met een enkele Ø 330 millimeter remschijf, is tot op de millimeter nauwkeurig te doseren. Zeker bij een lekker ontspannen rijstijl of op een onverharde ondergrond. Wil je op asfalt juist sportief laat remmen, dan moet je flink in het remhendel knijpen. De anders zo vederlicht aanvoelende Caballero, lijkt dan opeens behoorlijk zwaar. Om het ABS-regelbereik te bereiken, heb je niet voldoende aan twee vingers, daar is de hele hand voor nodig. Het antiblokkeersysteem zelf doet zijn werk echter uitstekend en regelt de voorwielslip net zo betrouwbaar als de tractiecontrole op het achterwiel.
Komen we uiteindelijk uit bij het prijskaartje. Met een prijs van € 11.990,- bevindt de Caballero 700 zich keurig tussen directe concurrenten als de Ducati Scrambler Icon (€ 12.590,-) en de Moto Guzzi V7 Stone (€ 11.199,-). Dit bedrag levert een geweldige afgewerkte motorfiets met veel fraai gefreesde onderdelen op. Al doen sommige details – zoals goedkoop ogende wielassen – dan weer een beetje afbreuk aan dat verzorgde imago. De elektronica is pure luxe in deze klasse en onderaan de streep maakt de Caballero 700 een meer dan degelijk debuut in de middenklasse.
Conclusie
De charme van een kleine Italiaanse motorfietsfabrikant gecombineerd met het Japanse vermogen om technisch prima motorblokken te bouwen, levert een prima combinatie op. De Fantic Caballero 700 overtuigt niet alleen met zijn uiterlijk, maar ook met zijn moderne en complete uitrusting en geweldige motor. Met een iets neutraler stuurkarakter en betere remwerking is er helemaal niets om over te klagen.