Gespot: Moto Guzzi Stelvio
In 2008 lanceerde Moto Guzzi de Stelvio als fraaie Italiaanse tegenhanger van BMW’s GS. Uiteraard in de hoop iets mee te snoepen van het succes van de Beierse allroad, maar echt een verkooptopper werd de Stelvio, vernoemd naar een van de meest aansprekende en uitdagende bergpassen in de Dolomieten, niet. Middels de mededeling ‘Stelvio – returning soon’ werd op de Eicma al duidelijk dat ‘ie een rentree ging maken en onlangs dook het preproductiemodel van de nieuwe Stelvio op.
En wel tijdens een testrondje in Noord-Italië, waarbij nu bevestigd lijkt dat Moto Guzzi de vloeistofgekoelde V-twin, die afgelopen jaar zijn debuut maakte in V100 Mandello, als krachtbron voor haar nieuwe allroad heeft gekozen. Zoals de traditie voorschrijft is het blok dwars in het frame geplaatst (strikt genomen in de lengterichting uitgaande van de krukas), waarbij het frame, de enkelzijdige swingarm en de semi-actieve vering niet of nauwelijks lijken aangepast in vergelijking met de Mandello. De verwachting is ook dat het topvermogen eveneens rond de 115 pk zal liggen en dat onder meer ride-by-wire en alle (deels hellingshoekafhankelijke) hulpsystemen één op één zijn overgenomen.
Ondanks dezelfde basis verschillen de Mandello en nieuwe Stelvio op diverse fronten uiteraard wel van elkaar. Zo heeft die laatste een breder stuur met handkappen, een hogere zithoogte, meer rechtop ergonomie, een bagagerek/topkofferdrager, geïntegreerde kofferhouders en uiteraard beduidend langere veerwegen. En kenmerkend voor een allroad bouwt de voorkant ook een stuk hoger dan die van de Mandello. Opvallend: zowel voor- als achterzijde is met een radarsysteem uitgerust, de Stelvio lijkt dus de eerste Guzzi te worden met adaptieve cruise-control met tal van extra functionaliteiten, evenals een dodehoek-waarschuwingssysteem. Extra’s die ongetwijfeld optioneel zullen zijn, of voorbehouden aan een luxere Stelvio-variant, mocht die er komen. Moto Guzzi maakt dus binnen afzienbare tijd zijn rentree in het belangrijkste, maar tegelijkertijd ook zwaarst bevochten segment. Naar verwachting wordt de nieuwe Stelvio dan ook niet op de Eicma, maar al tijdens de Guzzi World Days gepresenteerd, die in de tweede week van september plaatsvinden. We zijn benieuwd!