Man at Work (2)
In Motoplus 3 maakten we kennis met het project Men at Work: voor Floris Fleddérus uit Hooghalen werd zijn droommotor, een Streettracker op basis van het motorblok uit zijn Yamaha XS650 Heritage, ontworpen en gebouwd op de Motorbeurs in Utrecht. Een droommotor bouwen in vier dagen, dat was de grote uitdaging voor Kees van der Starre van Startwin, RNO Cycles van Arno Overweel, Gerard van Elteren van GVE Bikes en Ben Oud van Motorspuitwerk.nl. RNO Cycles deed het tekenwerk voor het frame, het frees- en laserwerk waarvoor hij een complete 3D-uitwerking maakte met de computer. Kees van der Starre laste op de motorbeurs het complete frame in elkaar en GVE Bikes regelde de montage, maakte een kabelboom en zorgde voor het blok. Ben Oud verzorgt weliswaar op een later tijdstip het spuitwerk, maar bepaalde op de beurs samen met eigenaar floris het design en de kleurenkeuze voor het bodywork en frame. Daarmee stonden de vier beursdagen bol van de vakmanschap en deskundigheid van alle bedrijven. En van de spanning, want het was nog maar de vraag of de motor zondagmiddag zijn eretse klappen kon geven. Het publiek kon het zeer waarderen en veel bezoekers kwamen regelmatig terug bij de Men at Work-stand om de voortgang gade te slaan. Veel actie dus en deze activiteit bleke een welkome aanvulling op de beurs. DAG 1 De eerste dag van het project kenmerkte zich voornamelijk door het feit dat er voor er echt gelast kon worden vooral veel gemeten moest worden. Tegen 14.00 uur was de kop eraf en vanaf dat moment werden de eerste lassen gelegd om het frame te bouwen. Het buigen van de verschillende framebuizen door Kees en Sander trok veel bekijks. Daarnaast werd de achterbrug gelast en werd een start gemaakt met de kabelboom. Het publiek kon verschillende malen meegenieten van het draaiende motorblok zonder uitlaten, waarbij grote vlammen uit de open uitlaatpoorten knalden. Als het blok even liep, kwamen er opeens van alle kanten mensen aangerend, op zoek naar waar die herrie vandaan kwam. Floris, de eigenaar van de Streettracker, verscheen ook in de loop van de dag en was sprakeloos over het geleverde werk en het vakmanschap: "Wat moet ik hier nu nog van zeggen," zei hij steeds maar weer. Hennie Kroeze werkte net als vorig jaar aan een Indian voor zijn Wall of Death show. Met de in Utrecht gebouwde Indian uit 1925 zal zijn dochter Kim gaan rijden in de ton. De hele dag door waren er interviews met de bouwers en kreeg het publiek uitleg over het project, waardoor er leuke momenten ontstonden tussen de crew en het publiek. Om 22.00 uur deed de crew dus met een voldaan gevoel het licht uit; ze lagen op schema. DAG 2 Dag twee van het project startte voortvarend. Er werd verder gelast aan het frame en de achterbrug werd gemonteerd. Weer volop passen en meten, maar uiteindelijk zat alles op de goede plaats en volgde het sein ‘go’. Het geheel kon nu afgelast worden. Op vrijdag waren er beduidend meer bezoekers en ook veel meer belangstelling voor Men at Work. Veel bezoekers kwamen ook deze dag regelmatig terug om de voortgang te volgen. Er was veel interesse voor het project, maar ook voor de nevenactiviteiten van de deelnemende bedrijven. Kees van der Starre jut de crew af en toe wat op door te roepen: "Doorgaan mannen, het moet vandaag nog af!” Verder houdt juist hij de moed erin door voor elk probleem een oplossing aan te dragen en elk probleem af te doen met ‘dat moet lukken’. Op het eind van de middag is het frame afgelast en kunnen er wat grotere stappen gemaakt worden. Wetende dat het blok het doet en de draadboom bijna klaar is, zit het er wellicht zelfs in om het ingebouwde blok al eerder dan zondagmiddag te starten. Maar er zijn nog vele kleine spullen die gemaakt moeten worden, zoals de accubak en de beugels voor de bevestiging van het zitje en het achterlicht. Ook bleek de loop van de ketting rond het voortandwiel een klein probleem op te leveren en daar moest Kees van der Starre nog even serieus mee aan de slag. Hennie had het Indian motorblok inmiddels in een soort bokje op de montagetafel geplaatst en die avond wilde hij het zo laten lopen. Onder grote publieke belangstelling hebben hij en Ben Oud zeker 20 minuten op de kickstarter getrapt, voordat de Indian onder luid gejuich van zeker 300 toeschouwers aansloeg. Hennie bedankte het publiek voor hun geduld en gaf Ben even alle credits voor het fantastische spuitwerk van zijn motor. Deze Indian is 50 jaar in onderdelen in dozen opgeborgen geweest, maar werd op de beurs weer compleet samengebouwd en tot leven gewekt. DAG 3 Op de derde dag schoot het project flink op. De motor stond inmiddels op zijn wielen en die middag werd er live een mooi stuur gebogen door Kees en dat bleek een bijzondere attractie voor het publiek. Na tien minuten was de rechte RVS-buis een prachtig op maat gemaakt stuur, volgens de wensen van Floris. Het publiek genoot zichtbaar van alle activiteiten in de stand. Vooral het starten van de divsere motoren op de stand was telkens goed voor een volksoploop. Ook Arno maakte indruk met de computer en de tekeningen: hij moest vele vragen beantwoorden. Morgen is de finale en het streven is om het motorblok in het frame in elk geval op zaterdagmiddag rond de klok van vier uur te laten lopen. Zodat we op zondag op dat vlak niet meer voor verrassingen komen te staan. Eigenaar Floris werd steeds enthousiaster en groeide ook in zijn rol. Hij begon zelfs te genieten van de interviews en de filmopnames die van hem gemaakt werden. Geen plankenvrees meer dus, maar lekker genieten van alle aandacht! DAG 4 Zondag was de laatste dag van dit Men at Work-project. De planning stond deze dag van meet af aan onder druk en vanaf 10.00 uur werden de handen uit de mouwen gestoken door GVE Bikes en Startwin. Iedereen werkte aan zijn eigen deel van de motor, het leek af en toe wel op een operatie van een zwaargewonde. Maar alles verliep georganiseerd en zonder dat er vaker zo nauw door deze mensen was samengewerkt, bespeurde je de onderlinge respect voor elkaars kennis en kunde. Ondertussen werkte Hennie Kroeze gestaag door aan zijn Indian: om 14.00 uur was hij al zover dat zijn motor klaar was om gestart te worden. De Yamaha Streettracker nam nog een paar uurtjes hard werken in beslag en rond de klok van vier uur kon Floris plaatsnemen op zijn motor. Hij was duidelijk geroerd dat het grote moment nu toch was aangebroken. “Geweldig dat dit voor mekaar is gekomen, wat moet ik nu nog meer zeggen?, stamelde hij in de microfoon, alvorens het publiek begon af te tellen van 10 tot 0. Waarna Floris de machine startte en er… niets gebeurde. Hij deed het niet en onmiddellijk doken de bouwers op de Streettracker om het probleem te verhelpen. Onder luid gejuich sprong de Streettracker toen wel aan en grote grijze rookwolken vulden de stand. Het team en het publiek slaakte een diepe zucht dat het was gelukt, en er waren volop felicitaties voor de bouwers. Ze hadden het waargemaakt dat er in vier dagen een bijzondere machine werd gebouwd op de beursvloer, en dat die motor bovendien op zondagmiddag om 16.00 uur liep. Malou, Kelly en Cecile van de Motorbeurs-organisatie bracht hun felicitaties, plus een kratje bier voor de bouwers! En Floris spoot ondertussen op zijn tracker weg voor een rondje door de hal! Een bijzondere motor bouwen in vier dagen bleke een megaklus. Vooral de voorbereiding waren erg belangrijk: Vooraf werd veel denkwerk verricht en de onderdelen verzameld, zodat de ‘Men at Work’ op de beurs ook echt vooruit konden. De vier betrokken bedrijven mogen terugkijken mooie dagen en baanbrekend project. En de organisatie van de Motorbeurs laat voor de tweede keer zien open te staan voor dit soort vernieuwingen, zodat het publiek dichter bij de beleving van motoren – en alles wat daar bij hoort – te brengen. Daar kunnen we alleen maar waardering voor hebben. De crew van Men at Work keek achteraf zeer voldaan terug en er werden zelfs al plannen gesmeed voor de derde editie van Men at Work in 2013. Welke klus staat er dan in de steigers? We zullen zien…