Tips & Tricks MP 06-2012
@KNMV.NL WAAROM ZOU JE EEN VRO-CURSUS VOLGEN? De afkorting VRO staat voor Voortgezette Rij Opleiding en bij de KNMV is dat in de loop der jaren een merknaam geworden. Er zijn twee belangrijke redenen waarom je als motorrijder eigenlijk een VRO zou moeten volgen: je vaardigheden verbeteren en je beperkingen leren kennen! Er zijn verschillende soorten VRO-cursussen. Bij de VRO’s op het oefenterrein in Lelystad ben je op je eigen motor intensief bezig met remmen, sturen en kijken. Daar hoort ook een stuk theorie bij die op de motorrijder is toegesneden. Met wat je daar hebt geleerd over remvertraging, ga je echt niet meer kort achter een vrachtwagen rijden! Bij de VRO Risico ga je met twee andere cursisten en een instructeur het dagelijks verkeer in. Je staat versteld van wat je aan het einde van die dag hebt geleerd over je eigen rijgedrag en het anticiperen op wegsituaties en andere verkeersdeelnemers. Ik trap een open deur in als ik zeg dat motorrijders kwetsbaarder zijn dan automobilisten, maar voor motorrijden zijn meer vaardigheden dan voor autorijden vereist. Voor het behalen van je motorrijbewijs heb je het een en ander geleerd over motorrijden en verkeersregels, maar zodra je dat papiertje eenmaal hebt en schakelen en sturen een automatisme wordt, ga je ook makkelijker en sneller rijden. Dan is het van groot belang om je eigen beperkingen als motorrijder te leren kennen. En die leer je tijdens zo’n VRO. Vergelijk het maar met skiën: tijdens een paar dagen vakantie duik je ook niet meteen op de eerste de beste ochtend van de zwarte piste naar beneden, maar bouw je je vaardigheden weer even stap voor stap op. En eigenlijk is dat bij motorrijden ook het beste, dus weer even lekker wennen en dat kan perfect met zo’n VRO. Daarbij is het volgen van een Voortgezette Rij Opleiding een investering in je eigen veiligheid en het levert meestal ook nog geld op, want bij veel motorverzekeringen, zoals die van de KNMV zelf, krijg je 10 procent korting op je premie als je de afgelopen jaren zo’n cursus hebt gevolgd. Maar laten we iets heel belangrijks niet vergeten: het ‘fun-aspect’ van zo’n dagje bezig zijn met je eigen motor. Zo’n VRO-dag is gewoon leuk om mee te maken, want met een groep enthousiaste, gelijkgestemde mensen ben je lekker een hele dag met je motorfiets bezig. Wat wil je nog meer? Arjan Everink (KNMV rijopleidingen) [Beeld: ESKA_Rescue_GTX] GETEST: ESKA RESCUE GTX WINTERBIKKELS De laatste weken heeft de winter zich nog even van zijn harde kant laten zien. Motorrijden bij temperaturen onder het vriespunt is dan alleen nog uit te houden met verwarmde kleding en handschoenen en dan schiet ook deze Rescue GTX van Eska tekort. Maar aan het andere spectrum van de 0° Celsius bewijzen deze Oostenrijkse bikkels absoluut hun waarde. Dat is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan het Gore-Tex membraan met X-Trafit, een drielaags constructie van binnenvoering, membraan en buitenlaag die voelt als een enkele laag. Daardoor houd je een optimale grip op de handvatten en hendels, terwijl warmte en waterdichtheid eveneens gewaarborgd zijn. Het draagcomfort is groot, waarbij je geen moment het gevoel hebt met een enorme baal materiaal rond je handen te rijden, iets waar menig winterhandschoen nogal eens door wordt geplaagd. Ook niet onbelangrijk: bij het uittrekken blijft de binnenvoering door de X-Trafit-constructie steeds keurig op zijn plek, zodat je de vingers niet per ongeluk mee naar buiten trekt. Het buitenmateriaal van de Rescue GTX is een mix van geitenleer, stretch en soft shell en de binnenhand van geitenleer en ‘digitaal’ leer voor meer grip. Bijzonder handig op winterse dagen is de dubbele manchet om regen of sneeuw buiten de deur te houden. Het is even friemelen om alles op zijn plek tye krijgen, maar het voordeel is groot. Water dat onverhoopt in de manchet terechtkomt, kan via twee kleine openingen aan de binnenzijde trouwens weer ‘ontsnappen’. Doordacht en dat geldt eveneens voor de waterdichte rits en de vizierwisser op de linker handschoen. Alles bij elkaar een kwalitatief hoogwaardige en uitstekend afgewerkte handschoen, waarmee je bij temperaturen van net boven het vriespunt nog prima mee uit de voeten kunt. Maten: 8 -12 Prijs: € 139,- Info: www.periermotorsport.nl [in logo] MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED MELDPUNT VEILIG VERKEER Sinds kort is het mogelijk om verkeersonveilige situaties te melden bij het landelijke Meldpunt Veilig Verkeer (www.meldpuntveiligverkeer.nl). Op dit meldpunt, een initiatief van Veilig Verkeer Nederland (VVN), kun je attenderen op bijvoorbeeld een gevaarlijke route die kinderen moeten fietsen naar school, maar uiteraard ook op situaties die voor motorrijders niet veilig zijn. VVN adviseert melders vervolgens hoe ze zelf kunnen bijdragen om de situatie te verbeteren. Bovendien kunnen wegbeheerders gemeenten, provincies en het Rijk de informatie uit de database gebruiken om wegen te verbeteren of plekken te onderzoeken die door mensen als onveilig worden beschouwd. [Uit MRD 4 s. 118 midden links] GETEST: RICHA MOSCOW HEATED BLOEDHEET IN DE WINTER Voor € 199,- heb je met de Richa Mocsow set verwarmde leren handschoenen met Hipora membraan, Li-ion accu’s (laadtijd 6 tot 8 uur, werktijd 4 uur) met lader en stekker-adapter. Alleen de vingertoppen worden verwarmd (45/60° Celsius). Conclusie na twee maanden gebruik: afwerking en pasvorm top, eenvoudige bediening, waterdicht, schacht iets te kort, vizierwisser te stug, verwarmend vermogen rond de 0° Celsius goed. Info: www.grandcanyonbike.eu [in logo] MOTOPLUS-oordeel: GOED [MRD 6 s. 18] TOL OP DE STELVIO Al sinds 2005 wordt er door de Zuid-Tirolers stevig gediscussieerd over het wel of niet vragen van tolgeld voor het rijden van de populaire Stelvio-pas. Maar voor dit jaar lijkt de kogel door de kerk en zal er 5 euro tol door motorrijders en automobilisten moeten worden betaald aan de Italiaanse zijde van de pas. Maar het regionale bestuur in Zuid-Tirol is er nog niet helemaal uit en schuift de definitieve beslissing steeds weer voor zich uit. Of er aan de Zwitserse kant van de vijftig kilometer lange pasweg ook tol geheven gaat worden, is nog niet duidelijk. [MRD 5 s. 112 midden] ITALIAANSE AVONTURIERS Avonturiers opgelet! Pirelli’s enduroband Scorpion Rally is er in een nieuwe maatvoering. Meet 110/80-19 voorband en een 150/70-17 is deze on/offroadband er nu ook voor grote jongens als de BMW R1200GS of de Yamaha Super Ténéré. Bovendien is de Scorpion Rally met vrijgave voor een topsnelheid van 170 km/uur ook niet vies van een stukje snelweg. [Uit MRD 4 s. 118, midden rechts] GETEST: EFFAX LEERREINIGINGSSPRAY LIEVER LUI DAN MOE Wie tijd en geduld heeft, verzorgt zijn/haar leren kleding met zorg en in verschillende stappen. Maar de meeste motorrijders zijn liever lui dan moe en doen in de regel niets aan onderhoud van leren kleding. Met deze LC1 reinigingsspray voor leren kleding van Effax worden ook zij op hun wenken bediend, want een kind kan de was doen. Aanbrengen, even laten inwerken, een beetje oppoetsen en klaar ben je. Het prettig ruikende goedje zorgt voor mooi schoon en vetvrij leer en verwijdert ook insectresten vrij eenvoudig. Voor een fles van 250 ml betaal je € 11,95. Info: www.motozoom.nl [Uit MRD 4 s. 120 links onder] GETEST: BAAS BA51 MOBI ACCU CHARGER MOBIELE SAPMACHINE Het probleem: de accu is leeg, een 220 volt stopcontact voor het laadapparaat is er niet en je heb geen zin om de accu uit en vervolgens weer in te bouwen. De oplossing: deze HBA51 MobiAccuCharger van Baas. Dit compacte laadapparaat zorgt er voor dat er een constante laadstroom van een Ampère van een ‘donoraccu’ naar de lege accu wordt getransporteerd. Voorbeeld: van een autoaccu rechtstreeks naar een lege motoraccu. Leegtrek- en overbelast-bescherming maken het zaakje helemaal safe. In de meest complete uitvoering is de set voorzien van alle denkbare aansluitkabels, klemmen en zelfs een kabelslot. Prijs: € 69,95 Info: www.mdi-online.nl [In logo] MOTOPLUS-oordeel: GOED [MRD 5 s. 112 links] GETEST: RUKKA CHRYSTAL DAMESJACK Een seizoen lang reden we met het hagelwitte Chrystal damesjack van het Finse Rukka. Tijd om na een flink aantal lange ritten en wasbeurten de eindbalans op te maken. Eindelijk een sjiek ogend alternatief voor het fluorescerende waarschuwingsvest, zo klonk het ongeveer bij binnenkomst van het Rukka Chrystal jack. Maar ondanks liefdevol onderhoud (fijnwas, 30 graden) is het oorspronkelijk hagelwitte jack na een seizoen gebruik iedere kilometer aan te zien. Het is grauw geworden en heeft duidelijk aan stralingskracht ingeboet. Beduidend beter hield het Gore-Tex klimaatmembraan zich: warm en absoluut wind- en waterdicht. Zelfs op lange trips dwars door verschillende klimaatzones weerde het Finse jack zich dapper en oerbetrouwbaar. Bovendien sluit het jack heel mooi aan en biedt het veel comfort. Deze aanrader voor vrouwelijke kilometervreters is er trouwens ook in minder besmettelijke kleuren. Prijs: € 599,- Info: www.hocoparts.com [in logo] MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED MRD 6 s. 117 midden links] GEPROBEERD: MOTOGRAFIX TANKPAD TANK U WEL! Eens een keer iets anders dan de obligate carbon-look tankpad? Beplak de achterkant van je tank dan eens met deze vier millimeter dikke tankpads van Motografix. Deze in veel opvallende designs verkrijgbare pads zijn bij kamertemperatuur eenvoudig aan te brengen op een goed schoongemaakt tankoppervlak. Let er bij het plakken wel op dat je eventuele luchtbelletjes aan de randen glad strijkt en klaar ben je. Mocht je er genoeg van hebben, dan zijn deze 3D-stickers zonder restsporen eenvoudig te verwijderen. Prijs: € 29,99 Info: www.hein-gericke.nl [in logo] MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED