+ Plus

Uitgave 178 – 2022

De zeldzame kruising tussen een chopper en een muscle bike staat sinds een kwart eeuw bekend als een waar fetish-object. Een dagje knallen met de heerlijk onconventionele Yamaha Vmax is nog steeds een waar genoegen. ‘Bridge Races’, brugraces, heten de wedstrijden in de Verenigde Staten, waarbij twee motoren het tegen elkaar opnemen in een 400-meter-sprint.

Bij Yamaha waren ze in de vroege jaren tachtig dusdanig van deze sprintjes onder de indruk dat ze er speciaal een motor voor construeerden: de Vmax. Een woeste 145 pk en een koppel van meer dan 100 Nm bij 3.000 toeren; alles viel bij het debuut van deze V4 in 1985 in het niet. Dit beest werd bewierookt en groeide al snel uit tot een waar cultobject. En dat ondanks het feit dat slechts weinigen deze machine ook daadwerkelijk gereden en ervaren hadden.

Die eerste Vmax was namelijk maar goed in één ding: de korte sprint in rechte lijn. Vanaf 160 km/uur begon de Yamaha vervaarlijk te pendelen door het slappe frame en de instabiele voorvork, in krappe bochten reed je van alles aan de grond en de Yamaha was ook niet vies van een borrel meer of minder (1 op 10 was geen bijzonderheid). Het duurde even voor Vmax zijn officiële weg naar Europa had gevonden, maar via grijze wegen waren er al behoorlijk wat binnen gekomen.

Toch is zo’n eerste Vmax een zeldzaamheid op de occasionmarkt. Sinds 2009 staat de nieuwe Vmax officieel op de lijst (zie ook modelhistorie). Deze Vmax 2.0 is sneller, ruiger, beter, maar als occasion nog steeds zo schreeuwend duur dat ook deze nieuweling waarschijnlijk een exoot blijft.

Aankooptips Yamaha VMax

Let bij een eventuele aankoop of het om een model 2EL gaat, dit type heeft geen zogeheten V-booster (stappenmotor die vanaf 6.000 toeren zorgt voor een grotere inlaatdiameter zorgt). Een ombouwkitje daarvoor is tegenwoordig nauwelijks meer te krijgen, dus dat maakt deze modellen als occasion minder geliefd. Mocht je zo’n fiets op het oog hebben, dan is dat iets om rekening mee te houden bij de prijsonderhandeling. Let ook even op de aanwezigheid van nuttige extra’s als precisielagers of voorvorkstabilisatoren, aangezien bijvoorbeeld de standaard lagers vaak te veel speling hebben. Ook 17 inch wielen zijn een pre, want dan kun je voor moderne banden kiezen. Er zijn in ieder geval legio mogelijkheden om de standaard aanwezige zwakke punten in het rijwielgedeelte aan te pakken, wat de marktwaarde van de motor alleen maar te goede komt.

Verder staat de Vmax door de bank genomen als bijzonder robuust te boek. Maar bij continue acceleratieorgiën hebben de cardan, koppeling en versnellingsbak wel te lijden. Let bij een proefrit dus goed op bijgeluiden uit die regionen.

Modelgeschiedenis Yamaha VMax

1985 internationaal debuut van de voor de Amerikaanse markt ontwikkelde en meer dan 140 pk sterke V4 met cardan. Aanvankelijk alleen als grijze import in Nederland verkrijgbaar. 1987 Verbeterde versnellingsbak. 1993 Nieuwe, stijvere voorvork (met 43 millimeter in plaats van 40 millimeter vorkpoten), nieuwe remmen (afkomstig van de FZR1000). 2009 Presentatie van de nieuwe Vmax (type RP21). Deze 1.700 cc metende V4 is een compleet nieuwe machine met elektronische benzine-injectie, ride-by-wire, een aluminium frame, cardan en ABS.

Vermogen/koppel: 200 pk/167 Nm. Gewicht: 310 kg.

Technische gegevens (type 2LT, bouwjaar 2011)

Motor

Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt V-motor, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, carburateurs, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, cardan. Boring x slag 76,0 x 66,0 mm Cilinderinhoud 1.198 cc Max. vermogen 107 kW (145 pk) bij 8.500 tpm Max. koppel 101 Nm bij 3.000 tpm

Rijwielgedeelte

Stalen dubbel wiegframe met aangeschroefd ondergedeelte, telescoop voorvork, stalen swingarm met stereo achterschokbrekers, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter. Banden 110/90V18; 150/90V15

Maten en gewichten

wielbasis 1.590 mm, balhoofdhoek 61,0°, naloop 119 mm, veerweg v/a 140/100 mm, zithoogte* 780 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 285 kg, tankinhoud 15 liter.

MotoPlus metingen

Topsnelheid** 232 km/uur Acceleratie 0 – 100 km/uur 3,3 sec 0 – 180 km/uur 9,3 sec Doortrekken 60 – 100 km/uur 4,6 sec Verbruik Secundair 1 op 16,1 Snelweg 1 op 13,7 *MotoPlus-meting **Fabrieksopgave

Marktsituatie Yamaha VMax

De prijzen voor een gebruikte Vmax in goede staat zijn niet mals, zeker niet voor een Japanner van deze leeftijd. Dat komt door de cultstatus van de Yamaha. Vragenprijzen van rond de € 5.000,- voor een machine van vijftien jaar oud met meer dan 50.000 kilometer op de klok zijn eerder regel dan uitzondering. Ook al wordt er dan na onderhandeling meestal een bedrag van rond de € 4.000,- betaald, verbazingwekkend is het in ieder geval. Een goed exemplaar onder dat bedrag vinden is een ware uitdaging. Vanaf die € 5.000,- is er best wat in originele staat met relatief weinig kilometers (onder de 20.000) te vinden. Bovendien zijn deze modellen ook makkelijk weer door te verkopen. Inderdaad, door die cultstatus.

Minder goed in de markt liggen Vmax-en die zwaar zijn omgebouwd. Deze hebben weliswaar vaak bepaalde technische voordelen, maar hebben even vaak niet langer de onvervalste Vmax-look. De ‘nieuwe’ Vmax, sinds 2009 op de markt, is als occasion voor veel aspirant-kopers vaak te duur. Bovendien is het aanbod bijzonder klein. [details p.66]

Tweede modelserie tot 2002 Ondanks een te zachte voorvork (progressiever aftermarket-veren zijn de oplossing) en matige remmen (als het even kan de complete originele remmen vervangen) nemen de echte fans veel voor lief van deze onbetwiste cultbike. [details p. 67]

Tweede modelserie vanaf 2009 Aanvallen! Deze tweede aanvalsgolf uit Japan had eigenlijk niemand meer verwacht. De reïncarnatie van de oer-Vmax is een imposant metaalsculptuur op twee wielen: beresterk en het rijdt ook nog eens verrekte goed. INTERNET www.vmaxclubholland.nl

Getest in MotoPlus 1/2012 (VT); 11/2011 (VT); 4/2009 (T); 17/2008 (ET)* *Alle testen met het nieuwe model (vanaf 2009). VT = Vergelijkingstest; ET = Eerste Test; TT = Toptest; T = Test. Testen zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl [BU Occasio_Vmax_concept] Het conceptmodel van de nieuwe Vmax, dat in 2005 werd gepresenteerd, heeft al veel kenmerkende van de uiteindelijke productiemachine, die nog vier jaar op zich liet wachten.

Geselecteerd 3 occasions van € 7.000,- Nog op jacht naar een bejaard pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 7.000,-. Waar: Premium Motors, Apeldoorn Wat: Honda NT700V Deauville ABS Prijs: € 6.990,- Bouwjaar: 2007 KM-stand: 27.100 Info: 055-360 20 34 [foto Deauville]

MotoPlus-oordeel + Heel compleet ABS Uitgebalanceerd stuurgedrag Actieradius – Mist temperament Beperkte grondspeling Waar: Motor Venray, Venray Wat: Suzuki GSX-R750 Prijs: € 6.999,- Bouwjaar: 2006 KM-stand: 21.969 Info: 0478-588 588 [foto Suzuki]

MotoPlus-oordeel + Heerlijk alternatief voor zowel de 600 als de 1.000 Enorme stuurprecisie Fijne remmen Middengebied – Gat tussen eerste twee versnellingen Fractie vertraagd oppakken Stuurdemper zwaar bij laag tempo Waar: Motoport Amsterdam, Amsterdam Wat: BMW G650 X Moto Prijs: € 6.990,- Bouwjaar: 2007 KM-stand: 300 Info: 020-465 66 67 [foto BMW]

MotoPlus-oordeel + Ergonomie Afwerking ABS Onconventionele constructie – Diep duikende voorvork Tankinhoud

Lees meer over

BMW Honda Suzuki Yamaha Vmax

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...