+ Plus

Eerste Test Harley-Davidson Seventy-Two

Als je er even heel droog tegenaan kijkt, hebben ze bij Harley gewoon weer eens goed de schappen afgestroopt en een aantal onderdelen met elkaar gemixt. Maar jongens, het is het mixje wel geworden zeg. Met deze nostalgische Seventy-Two worden de gordijntjes bij de buren zeker weten aan de kant geschoven als je hem ’s ochtends naar buiten rolt. Het onderdelenmagazijn van Harley-Davidson schijnt langer te zijn dan de evenaar. Kijkend naar deze nieuwe Seventy-Two, die bij de Amerikanen een plekje heeft gekregen binnen de Sportster-familie, kunnen we dat alleen maar bevestigen. Maar hoe mooi de Amerikaanse V-twin ook zijn best staat te doen in de Andalusische zon, er zitten banden onder en die moeten rollen. Tijd om in het zadel van deze nieuweling te klimmen, alhoewel je beter kunt spreken van ‘in het zadel laten zakken’, want je achterste bevindt zich slecht 710 millimeter boven het wegdek. Toch kun je er ook prima op zitten als je langer dan 1,55 meter bent. Goed, de startmotor aan het werk zetten, de koppeling intrekken, de eerste versnelling op zijn plek en gaan. Heb je wel eens op een Bonanza-fiets gereden? Het sierlijk gebogen, middelgrote stuur, Apehanger in vakjargon, geeft je in combinatie met de smalle voorband en de slechts 7,9 liter omvattende benzinetank onmiddellijk het gevoel op zo’n legendarische fiets uit de jaren zeventig te zitten. Dat was toen übercool en dat zou het vandaag de dag nog steeds kunnen zijn. De Seventy-Two ademt namelijk ontegenzeggelijk de sfeer van dat glamour tijdperk. De banden met de subtiele witte striping zijn daar een mooi voorbeeld van of de optionele en vooral opvallende ‘Hard Candy Big Red Flake’ kleurstelling. Rood met een glittereffect, hoe ‘seventies’ wil je het hebben? Maar wacht eens! Als deze Sportster voelt en rijdt als die cultfiets met trappers uit de jaren zeventig, waarom is ‘ie dan Seventy-Two gedoopt en niet Little Joe of Boss, zoals de helden in de Amerikaanse tv-serie Bonanza? “De Seventy-Two is een hommage aan de choppers uit de jaren zeventig en de legendarische Route 72, de meest geliefde cruiseboulevard van Los Angeles”, melden ze er bij Harley zelf over. Hoe dan ook, de V-twin komt uiterst cool over en opvallend genoeg rijdt hij ook zo. De oude vertrouwde 1.200 cc-krachtbron koketteert nog steeds met ‘good vibes’, levert zijn maximale 67 pk bij 5.950 toeren en bij 3.500 toeren zijn maximum koppel van 96 Nm. In combinatie met de dicht op elkaar aansluitende vijf versnellingen is dat meer dan voldoende voor alle denkbare secundaire wegen op aarde en ook de snelweg ben je met een gangetje van 140 km/uur nog met gemak de baas. De Seventy-Two stuurt, ondanks het toch wel forse Apehanger-stuur, nog verrassend precies, is verhoudingsgewijs best handelbaar en laat zich door de smalle banden met een aanstekelijke speelsheid omgooien. Zelfs de grondspeling valt nog reuze mee voor een machine uit dit segment. Minpunten: de vering is Spartaans, de remmen presteren slechts middelmatig en moeten het zonder ABS stellen en je staat door dat heel kleine tankje iedere keer geheid na 130 kilometer aan de pomp. Maar als je echt cool bent, stoor je je zeker niet aan dat laatste. TECHNISCHE GEGEVENS HARLEY-DAVIDSON SEVENTY-TWO MOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt 45° V-motor, vier onderliggende tandwielaangedreven nokkenassen en twee kleppen per cilinder, klepbediening via hydrostoters, stoterstangen en tuimelaars, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 45 mm, ongeregelde katalysator, 357 watt dynamo, accu12 V/12 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, tandriem, secundaire overbrenging 68 : 30. Boring x slag 88,9 x 96,8 mm Cilinderinhoud 1.202 cc Max. vermogen 49,0 kW (67 pk) bij 5.950 tpm Max. koppel 96 Nm bij 3.500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 39 mm, stalen swingarm met stereo schokbrekers, veervoorspanning instelbaar, schijfrem voor Ø 292 mm met dubbelzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 260 mm met enkelzuiger remklauw. Spaakwielen met stalen velgen 2.15×21; 3.00×16 Banden 80/90H21; 150/80H16 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.525 mm, balhoofdhoek 60,0°, naloop 134 mm, veerweg v/a 145/54 mm, zithoogte 710 mm, drooggewicht 253 kg, tankinhoud 7,95 liter. Garantie 2 jaar Kleuren zwart, blauw, rood Prijs NL v.a. € 12.395,- / B v.a. € 10.995,- INFO NEDERLAND EN BELGIË Harley-Davidson Benelux, tel. (+31) (0)70-757 49 00, www.harley-davidson.nl [BU s. 54, boven] Past precies. De Seventy-Two in de nieuwe kleur ‘Hard Candy Big red Flake’ pakt het laatste zonlicht. Fraai plaatje. [detail tank] Heel bijzonder detail: het mee gespoten Route 72-Pinestrip embleem. Alleen tegen meerprijs.

Lees meer over

Harley-Davidson

Gerelateerde artikelen

Overzicht redactiemotoren

Overzicht redactiemotoren

3 oktober, 2024

Motorrijden is emotie en in dat licht beschenen komt deze Sportster S goed beslagen ten ijs. Niet alleen omdat het ...