Nieuw Triumph Trophy 1200
Alles wat Triumph de laatste jaren aanraakt, lijkt haast in goud te veranderen. Om het even of het nu gaat om de Daytona 675, de Street Triple, Speed Triple of de Tiger 800, de Britten grossierden in succes. Gezien de daadkracht van Triumph moet het wel heel gek lopen als de op handen zijnde Tiger Explorer 1200 daar een uitzondering op vormt. En er zit nog meer in het vat, want de kans lijkt groot dat we binnen afzienbare tijd deze nieuwe Trophy 1200 en een gerestylde Street Triple kunnen verwachten. De komst van een Trophy 1200, waarvan een kleine twee jaar terug al de eerste spionagefoto’s verschenen, zou oude tijden doen herleven. In 1990 was het immers de eerste Triumph die verscheen nadat zakenman Jonh Bloor de fabriek uit haar as had laten verrijzen. De eerste serie van deze 1200 was trouwens bijzonder exclusief, want er werden er slechts duizend van gebouwd. Een doorslaand succes werd de Trophy echter niet, ondanks het volumineuze toervoorkomen, het oersterke blok en de grote tankinhoud. De groottoerist werd genekt door het feit dat hij geen cardan- maar kettingaandrijving had. En dat gold helaas ook voor daaropvolgende Trophy-modellen met een 900 cc driecilinder of een 1.200 cc viercilinder. Die fout wordt op het nieuwe model uiteraard niet gemaakt, aangezien een toerfiets zonder cardan anno 2012 ongeveer hetzelfde is als een iPhone zonder Apps. Niet echt handig dus. Op eerdere foto’s van de nieuwe Trophy was al te zien dat er aan de linkerzijde een enkelzijdige parallellogram swingarm met cardan huist en die zit er op deze nieuwste spionagefoto’s gelukkig nog steeds. Wel zijn er allerlei detailveranderingen zichtbaar. Zo is het in hoogte verstelbare prototypestuur, dat je wel vaker tegenkomt op een machine in het prilste stadium om de meest ideale positie voor het stuur te bepalen, vervangen door een vrij definitief ogend exemplaar dat comfortabel naar de rijder is toegebogen. Ook de voetsteunen lijken nu hun definitieve vorm te hebben, terwijl de grote openingen in de zijpanelen voor de afvoer van de motorwarmte een iets gewijzigd design hebben. Verder lijkt er nog geschaafd te zijn aan de koplamp-unit en aan de in de spiegels geïntegreerde knipperlichten. Bovendien lijkt de kleine antenne op de stroomlijn de aanwezigheid van een audiosysteem te verraden. Feit blijft dat de neus van de Trophy sterke gelijkenissen blijft vertonen met BMW’s R1200RT. Met name de spiegel/knipperlicht-units, die tegelijkertijd dienst doen als windgeleiders, en de hoekige stroomlijndelen daaronder hebben wel een erg uitgesproken Beierse snit. Goed voorbeeld doet goed volgen, zullen we maar zeggen. Dat zagen we eerder al bij de Triumph Tiger 800, die tussen de wimpers door bekeken weer erg lijkt op het silhouet van de BMW F800GS. Een verstelbare ruit, goed te zien aan de beide scharnierende draagarmen, hoort net als de eerder genoemde cardan, behoort tot de standaard uitrusting in dit segment. Het is moeilijk te zien, maar de voorremmen lijken dikke zeszuiger remklauwen te hebben en bovendien duiden de twee staalomvlochten remleidingen er op dat de nieuwe Trophy een gecombineerd remsysteem heeft, waarbij tenminste een zuigerpaar mee remt als de achterrem wordt bediend. Ook is er in het achterwiel een stukje van een ABS-sensorkrans te zien. Officieel doet Triumph uiteraard nog geen mededelingen over het bestaan van deze Trophy, laat staan over het gebruikte motorblok, maar het ligt voor de hand om aan te nemen dat deze is gebaseerd op de krachtbron van de Explorer 1200. Naast de nieuwe Trophy lijkt ook de opvolger van de succesvolle Street Triple al in een vergevorderd stadium. Deze werd gespot met een afgeplakte merknaam op de tank, maar de beide karakteristieke koplampen spreken natuurlijk boekdelen. Aangezicht en tankgedeelte ogen bekend, maar verder naar onderen en achteren zijn een aantal opvallende wijzigingen te zien, waarvan het compleet nieuwe uitlaatsysteem met een kort uitlaatstompje onder de rechter voetsteun wel het meest opvallend is. Daarmee gaan de kenmerkende dempers aan weerszijden van het kontje verloren, maar rijwieltechnisch bekeken is die lagere positie, dicht bij het zwaartepunt van de motor, natuurlijk een betere. De gemonteerde Arrow uitlaatdemper, doorgaans een officieel accessoire bij Triumph, zou er wel eens op kunnen duiden dat deze Street Triple in de laatste ontwikkelingsfase verkeert en misschien wel sneller op de markt komt dan we zouden verwachten. Ook de swingarm is nieuw, waarschijnlijk om plaats te bieden aan het nieuwe uitlaatsysteem, en in het achtertandwiel is duidelijk een ABS-sensorkrans zichtbaar. Nog een noviteit op de Street Triple dus. Nieuw zijn verder de lijnen van het kontje, dat door het wegvallen van de einddempers opnieuw over de tekentafel ging. Het hoofdframe oogt zo op het eerste gezicht ongewijzigd, maar de radiateur wordt nu wel geflankeerd door forsere zijkappen die tot over de cilinderkop zijn doorgetrokken. Voorvork en remmen ogen identiek aan het huidige model en verder lijkt dit prototype licht gewijzigde wielen en andere spiegels te hebben. We wachten af. [BU’s] [opener] [Triumph_Trophy_1200_03] Op deze nieuwste foto’s oogt de Trophy 1200 alweer een stuk verder en lijkt onder andere het stuur zijn definitieve vorm te hebben. De koffers zijn ook al mooi geïntegreerd in de machine. [Triumph_Trophy_1200_01] Een frontje dat in deze vorm ongetwijfeld voer voor discussie wordt, want het oogt aardig BMW RT. [Triumph_StreetTriple_04] Meest opvallende wijziging aan de Street Triple: de onder het blok geplaatste uitlaatdemper en ABS. [Triumph_StreetTriple_01 + Triumph_StreetTriple_05] Op de spiegels na een bekend neusje voor de Street Triple. Door de nieuwe uitlaatdemper moest ook de swingarm worden aangepast.