Occasion Honda CB500F
Met zijn ongecompliceerde rijplezier en dankzij constante modelupdates verrukt de CB500F al tien jaar lang beginners en gevorderden. Is er iets dat de 48 pk sterke tweecilinder überhaupt fout doet?
Als het om nieuwverkopen gaat bevindt Honda’s CB500-reeks zich weliswaar in de slipstream van sportievere en krachtigere motorfietsen, maar de naakte CB500 F is de afgelopen tien jaar altijd een van de populairste motoren geweest. Om het succes af te maken is de Honda tweecilinder de permanente winnaar van alle vergelijkende 48-pk-tests. Zijn het de lichtvoetige en tegelijk goedmoedige rijeigenschappen? Is het de speciaal voor het A2-rijbewijs ontwikkelde tweecilinder lijnmotor? Die werkt in ieder geval nooit op de zenuwen, is heerlijk levendig, elastisch, beschikt over flink wat koppel en heeft een aangename stille tweecilinder-grom. Of vallen kopers toch voor het – zelfs bij langdurig volgas-gebruik – lage brandstofverbruik?
Het kan ook het sportieve, gestroomlijnde design zijn, dat desondanks niet te agressief overkomt. Het kan eveneens, om een diepgeworteld cliché te gebruiken, dat het komt door de typische Honda-bouwkwaliteit en de lange onderhoudsintervallen. Of is het de voorrem die met slechts een remschijf toch een geweldige vertraging haalt, daarbij ondersteund door het gevoelige ABS? De ergonomische driehoek tussen stuur, zadel en voetsteunen past jong en oud in ieder geval even goed.
Bovenstaande opsomming kan nog moeiteloos worden uitgebreid met nog veel meer goede eigenschappen. Onder aan de streep komt het er op neer dat dit werkpaard (en regelmatig geüpdatet model) voor een redelijke prijs verkrijgbaar was en nog steeds is. Als tweedehands motorfiets kan hij (net als zijn sportievere en meer toeristische zustermodellen CBR500 R en CB500 X) beschouwd worden als de ultieme prijs-prestatie-motorfiets. Kun je dus de plank misslaan met deze bescheiden tweecilinder? Nauwelijks. Behalve als je van een motorfiets met 48 pk nog meer verwacht van wat de CB500 F levert.