MotoGP Testen Sepang
Het was voor de MotoGP-wereld een moeilijk weerzien met Sepang tijdens de eerste officiële test van het jaar. In de voorlaatste GP van het afgelopen seizoen verongelukte immers Marco Simoncelli op het Maleisische circuit. Maar na een korte herdenking van de HRC-ploeg op de plek des onheils was het al snel ‘business as usual’ met de nieuwe 1000’s waar met ingang van het nieuwe seizoen mee wordt gereden. Waar velen reikhalzend uitkeken naar de prestaties van Valentino Rossi op de nieuwe Ducati GP12, was het na drie dagen testen wereldkampioen Casey Stoner die met een nieuw ronderecord de toon voor het 2012-seizoen zette. Als enige van de MotoGP-coureurs dook de Australische wereldkampioen met zijn Honda RC213V onder de twee minuten, 1.59,607. Een nieuw ronderecord, en daar had Stoner slechts twee testdagen voor nodig. De eerste dag moest de wereldkampioen noodgedwongen uitzitten wegens een spierverrekking in de rug. Die liep Stoner ’s ochtends voor de eerste training op tijdens een stretchoefening. “Ik was goed twintig minuten bezig met stretchen voor de eerste testsessie toen het plotseling in mijn rug schoot. Die zat meteen helemaal vast. Ik kon niets meer”, aldus de Australiër, die hulp moest roepen om overeind te komen. Stoner zat de rest van de dag uit en onderging diverse fysiotherapie-behandelingen om zijn rug weer los te maken. Met resultaat, want op de twee resterende dagen vloog de combinatie Stoner/RC213V alsof er niets was gebeurd als een wervelwind over het Maleisische asfalt, met een uiteindelijke tijd van net onder twee minuten als niet mis te verstaan signaal dat hij dit seizoen opnieuw de te kloppen man is. “De test was goed, al is mijn rug nog steeds niet helemaal in orde. Ondanks het missen van de eerste dag hebben we kunnen doen wat we op de planning hadden staan. Ik heb de beide frames die we nu voor de RC213V hebben uitgebreid naast elkaar kunnen testen. Het liefst zou je dan elementen van de ene machine met de andere willen combineren, maar we hebben in ieder geval een goed gevoel over waar het uiteindelijk naar toe moet. Het enige probleem waar we nu nog mee te kampen hebben is chatter. Op de eerste dag wat meer met de harde voorband en op de tweede dag, met de nieuwe Bridgestones, was het al minder. Maar daar zit zeker nog ruimte voor verbetering”, vatte Stoner de test samen, voor hij naar zijn huis in Zwitserland vertrok om zijn zwangere vrouw bij te staan bij de op handen zijnde bevalling. Waar Stoner net onder de psychologische grens van twee minuten dook, bleef Jorge Lorenzo met een 2.00,198 net aan de andere kant hangen. De Spanjaard, inmiddels volledig hersteld van zijn op Phillip Island opgelopen vingerblessure, concentreerde zich met teammaat Ben Spies op het vinden van een juiste basis voor de nieuwe M1, terwijl ook de elektronica verder werd geoptimaliseerd. En dat laatste is nog een verbeterpuntje volgens de wereldkampioen van 2010: “We weten nu precies wat er nog verbeterd moet worden en daar is de elektronica een onderdeel van. Die is nog niet perfect en zou eigenlijk nog iets ‘smoother’ moeten worden. Maar de motor heeft laten zien over enorm veel potentieel te beschikken, dus ik ben zeker optimistisch. Mijn snelste tijd reed ik ’s middags op een tijdstip waarop de omstandigheden het zwaarst zijn, dus dat zegt genoeg. En bovendien ben ik hier nog nooit zo snel geweest.” Vlak achter Lorenzo klokte Dani Pedrosa met een 2.00,256 de derde tijd. Net als Stoner probeerde ook de Spanjaard de beide verschillende chassis’ en hield hij zich verder bezig met de stabiliteit van de nieuwe 1.000 bij het ingaan van bochten, maar Pedrosa ondervond met name veel hinder van chatter. “Dat hebben we er niet helemaal uitgekregen door met vering, banden en bandenspanning te experimenteren. Dat is ook gewoon lastig op te lossen. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat we dat onder controle gaan krijgen. De nieuwe banden zijn in ieder geval goed. De harde achterband had hier op Sepang maar weinig grip, maar de zachtere werkten beter, zelfs over een langere afstand”, aldus Pedrosa, die de RC213V fysiek een stuk veeleisender vindt dan de oude 800. “Deze machine vraagt inderdaad meer van me. Hij trekt bij accelereren stukken harder aan mijn armen en bij remmen merk ik het extra gewicht. Maar daar valt allemaal mee te leven. Belangrijker is dat we nog verbetering boeken op de remmen en de elektronica om de vermogensafgifte en het gripniveau naar een hoger plan te tillen.” En Valentino Rossi, na het mislukte 2011-seizoen toch de man die veel ogen op zich gericht wist? De Italiaan stuurde de nieuwe Ducati GP12 na een mindere tweede dag in een 2.00,824 uiteindelijk naar een vijfde tijd, achter Yamaha-coureur Ben Spies (2.00,495). Toch nog een dikke seconde achter Stoner, maar het gat naar de Honda’s en de Yamaha’s lijkt absoluut kleiner geworden, vind ook Rossi: “Die 2.00,8 is een nette tijd. De beide Honda’s en Yamaha’s staan nog voor ons, maar deze test is een goed aanknopingspunt. Het meest positieve van de nieuwe machine is de voorkant. Ik kan er mee rijden zoals ik wil en dat was vorig jaar wel anders. Bovendien reageert de machine veel beter op veranderingen dan de oude. Ook hebben we helder voor ogen wat er nog verbeterd moet worden en dat is met name het gedrag van de machine tijdens acceleratie. Als dat lukt, maken we een grote stap voorwaarts. Dat kan nog even duren, dus ik juich nog niet te hard. Maar we hebben nog tijd tot de eerste race.” Opvallend waren ook de sterke rondetijden van Hector Barbera, die zijn Pramac Ducati achter Rossi op een keurige zesde plek parkeerde in 2.00,929. Cal Crutchlow en zijn nieuwe teammaat Andrea Dovizioso bleven met Tech 3 Yamaha’s net boven de 2.01,000 steken, gevolgd door Alvaro Bautista op de Gresini Honda en Nicky Hayden op de Ducati GP12. De Amerikaan moest voortijdig stoppen, omdat hij nog te veel last ondervond van zijn recentelijk geopereerde schouder. Achter de Amerikaan klokte Moto2-wereldkampioen Stefan Bradl met de LCR Honda in 2.01,894 de elfde tijd. Op Sepang kwam tevens een aantal CRT-machines (een productieblok in een prototype-frame) in actie, maar het gat met de prototype MotoGP-machines is nog erg groot. Colin Edwards noteerde met zijn Suter BMW een tijd van 2.04,722. Ruim vijf tellen achter de snelste tijd van Stoner en goed voor de vijftiende plek. Wellicht dat de Amerikaanse veteraan tijdens het seizoen nog voor een incidenteel verrassinkje kan zorgen, maar gelet op bijvoorbeeld de tijden van het trio FTR Kawasaki-rijders dat ook op Sepang reed (tot 10 seconden langzamer dan Stoner), lijken de CRT-machines vooralsnog veldvulling. [kader] SEPANG – RONDETIJDEN 1. Casey Stoner (AUS), Honda, 1.59,607 (21 ronden) 2. Jorge Lorenzo (E), Yamaha, 2.00,198 (35 ronden) 3. Dani Pedrosa (E), Honda, 2.00,256 (26 ronden) 4. Ben Spies (USA), Yamaha, 2.00,495 (16 ronden) 5. Valentino Rossi (I), Ducati, 2.00,824 (42 ronden) 6. Hector Barbera (E), Ducati, 2.00,929 (40 ronden) 7. Cal Crutchlow (GB), Yamaha, 2.01,108 (26 ronden) 8. Andrea Dovizioso (I), Yamaha, 2.01, 257 (40 ronden) 9. Alvaro Bautista (E), Honda), 2.01,384 (34 ronden) 10. Nicky Hayden (USA), Ducati, 2.01,729 (19 ronden) 11. Stefan Bradl (D), Honda, 2.01,894 (38 ronden) 12. Karel Abraham (CZ), Ducati, 2.02,218 (38 ronden) 13. Katsuyuki Nakasuga (J), Yamaha, 2.02,334 (27 ronden) 14. Franco Battaini (I), Ducati, 2.03,033 (35 ronden) 15. Colin Edwards (USA), Suter BMW (CRT), 2.04,722 (36 ronden) 16. Ivan Silva (E), FTR Kawasaki (CRT), 2.08,225 (41 ronden) 17. Robertino Pietri (VE), FTR Kawasaki (CRT), 2.09,640 (16 ronden) 18. Jordi Torres (E), FTR Kawasaki (CRT), 2.10,184 (29 ronden)